Inland

Dahl, Arne

| 2017

När den forne detektiven Sam Berger slår upp ögonen har han ingen aning om var han befinner sig. Allt är vitt, en värld utan tecken. Men så står Molly Blom vid hans sida, och han inser att de två är på flykt undan en rättvisa som slutat vara rättvis. I den hisnande uppföljaren till succén Utmarker får Sam och Molly ett oväntat uppdrag som rör ett obehagligt fall från det förflutna. Mördaren är sedan länge dömd och fängslad, men är han verkligen skyldig? Inland är en gastkramande resa in mot mörkrets iskalla hjärta, det är Arne Dahl i högform.

2024-02-10

Många böcker av Arne Dahl har det blivit genom åren och hans böcker hamnar automatiskt på min önskelista. Precis som Inland, som är andra delen i serien. Att det sedan kan ta flera år innan jag läser böckerna är en helt annan sak. Jag tyckte det var på tok för längesedan jag läste första delen och då hamnade serien i min Finish That Series-utmaning i år.

Första delen läste jag för nästan tre år sedan. Det kanske inte är så jättelång tid, men jag minns faktiskt inte speciellt mycket av den. Tyvärr så får jag inte direkt någon hjälp av författaren att komma ihåg vad som hände där. Inga ledtrådar alls, tycker jag. Det enda jag får är en hel del referenser till saker som hänt, men jag får inte veta vad. Detta hade ju fungerat om den hade varit en avslutad historia, men så är det ju inte. Fallet fortsätter. Även i nästa bok, uppenbarligen.

Med Inland så befäster ändå Arne Dahl sin plats som favoritförfattare. Han har en säregen förmåga att få ihop saker på slutet. Den här serien innehåller, till skillnad från de om A-gruppen och Opcop, varken samhällskritik eller politik. Bara spänning. Och det är gott så. Nästa del finns i planeringen för februari och då ska jag väl inte hinna glömma allt.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2024/02/bok-inland-av-arne-dahl.html

2020-05-01

Bra driv i berättelsen. ganska invecklad intrig vilket gör att man måste lyssna aktivt för att hänga med i svängarna. Välskrivet som alltid när det gäller Arne Dahl. Stark 3:a

Bokdjungeln

2018-08-16

Jag var ganska osäker på om denna bok kunde blir lika bra som 'Utmarker' (Inland är dess uppföljare), men oj vad Dahl kan leverera! Jag tycker nästan att denna bok är ännu bättre än den första. Gillar man kriminalromaner så kan jag verkligen rekommendera denna!

Malin Magnander

2018-07-30

Malin Magnander

2018-07-30

Lotta Strandberg

2018-04-07

Inte alls lika bra som Utmarker, somjag tyckte var jättespännande. För komplicerad historia och seg i början, kände att jag vid ett par tillfällen hade behövt bläddra tillbaka, men svårt eftersom jag lyssnat på boken. Ser ändå fram emot nästa, vad den nu kan heta.... kanske Urskog eller Motvind...

Alexsandra Larsson

2017-09-22

Spännande deckare som fångar ens intresse. Läsvärd!

2017-07-16

Spännande och som vanligt välskriven fortsättning på Utmarker. Intrikat deckargåta som sätter lite krokben på sig själv. Det är så sataniskt uttänkt att det blir svårt att följa alla turer, vilket jag tycker drar ner poängen lite, tyvärr.

Jan Svensson

2017-07-11

Når inte hela vägen riktigt. Lite för mycket frågetecken som tar tid att rätta ut, som inte har direkt har med historien att göra. Men visst blir det spännande till slut.

Jan Banan

2017-06-01

Det här var ingen höjdare, mycket sämre än den första boken i serien. Jag har svårt att komma in i den och blir därför ganska oengagerad.

2017-04-15

Mycket bra. Spännande och ett vill-ha-mer-begär. Och titeln med sin dubbla betydelse, det blir inte mycket bättre än så. Läs den! Efter att du läst Utmarker förstås.

2017-04-10

Betyg: 4,5 av 5.

Inland är den andra boken i serien om Sam Berger och Molly Blom. Den första delen heter Utmarker, och den läste jag för ungefär ett år sedan. Här är en länk till min recension av den boken.

Jag tyckte Utmarker var en helt suverän bok, och den fick det absolut högsta betyget från mig, 5 av 5.

Inland var också mycket, mycket bra, även om den inte riktigt nådde upp till det allra högsta betyget för mig, utan den får det näst högsta betyget, 4,5 av 5.

Böckerna hänger ihop mycket, och jag tycker absolut att man ska läsa Utmarker innan man läser Inland, för störst behållning av böckerna. Och även om Inland är en avslutad bok, så öppnar den ändå helt upp för en kommande tredje bok.

Rekommenderar absolut båda böckerna för spännande läsning, och jag ser mycket fram emot kommande bok i serien.