Inkluderande pedagogik i skandinaviskt perspektiv

Persson, Bengt

| 2006

Flag from sv

1


I denna starkt efterfrågade bok skriver tre ledande forskare i Danmark, Norge och Sverige om hur skolans syn på avvikelser har skiftat över tid i de tre länderna. Läs mer Samtidigt som begreppet inkludering eller ?en skola för alla? introducerades, uppstod förväntningen om en mer individuell inriktning i undervisningen. En fråga som tas upp i boken är på vilket sätt specialpedagogiken har kunnat bidra till att skapa en inkluderande skola. En annan minst lika viktig fråga är i vilken grad utvecklingen av den generella pedagogiken tagit hänsyn till alla elevers villkor och behov. Svaren är inte givna och författarna pekar i boken ut ett antal faktorer som haft betydelse för svårigheterna att förverkliga visionen om en skola där alla elever kan känna sig välkomna. Om författarna Niels Egelund är professor i specialpedagogik vid Danmarks pædagogiske universitet. Peder Haug är professor i pedagogik...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Bli först med att recensera denna bok