I denna starkt efterfrågade bok skriver tre ledande forskare i Danmark, Norge och Sverige om hur skolans syn på avvikelser har skiftat över tid i de tre länderna.
Läs mer
Samtidigt som begreppet inkludering eller ?en skola för alla? introducerades, uppstod förväntningen om en mer individuell inriktning i undervisningen. En fråga som tas upp i boken är på vilket sätt specialpedagogiken har kunnat bidra till att skapa en inkluderande skola. En annan minst lika viktig fråga är i vilken grad utvecklingen av den generella pedagogiken tagit hänsyn till alla elevers villkor och behov. Svaren är inte givna och författarna pekar i boken ut ett antal faktorer som haft betydelse för svårigheterna att förverkliga visionen om en skola där alla elever kan känna sig välkomna.
Om författarna
Niels Egelund är professor i specialpedagogik vid Danmarks pædagogiske universitet. Peder Haug är professor i pedagogik...
Visa mer
I denna starkt efterfrågade bok skriver tre ledande forskare i Danmark, Norge och Sverige om hur skolans syn på avvikelser har skiftat över tid i de tre länderna.
Läs mer
Samtidigt som begreppet inkludering eller ?en skola för alla? introducerades, uppstod förväntningen om en mer individuell inriktning i undervisningen. En fråga som tas upp i boken är på vilket sätt specialpedagogiken har kunnat bidra till att skapa en inkluderande skola. En annan minst lika viktig fråga är i vilken grad utvecklingen av den generella pedagogiken tagit hänsyn till alla elevers villkor och behov. Svaren är inte givna och författarna pekar i boken ut ett antal faktorer som haft betydelse för svårigheterna att förverkliga visionen om en skola där alla elever kan känna sig välkomna.
Om författarna
Niels Egelund är professor i specialpedagogik vid Danmarks pædagogiske universitet. Peder Haug är professor i pedagogik vid Høgskolen i Volda och professor i specialpedagogik vid Universitetet i Stavanger, Norge. Bengt Persson är professor i specialpedagogik vid Högskolan i Borås
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker