Inkheart

Funke, Cornelia

| 2003

Twelve-year-old Meggie learns that her father, who repairs and binds books for a living, can "read" fictional characters to life when one of those characters abducts them and tries to force him into service. An ALA Notable Book. Reprint.

den var spännande och väldigt bra jobbat Cornelia Funke

Therese Östman

2020-10-14

Spännande och mysig. Det är bra miljö -och personbeskrivningar. Men väldigt lång, vilket är synd för det är en härlig läsupplevelse. Betyg: 3,5

Linnea Edander

2018-08-29

Bra.

Nina Gustafsson

2017-07-09

Ett spännande äventyr för alla åldrar där gränsen mellan dikt och verklighet upplösts.

Emma Lindgren

2014-07-21

Läser den nu men hittills är den bra

Kamali 

2013-03-24

Lite småmysig berättelse men en fruktansvärt dålig översättning som påverkade läsupplevelsen negativt.

Jag gillade boken väldigt mycket men tyckte den var lite väl utdragen. Hade den varit hundra sidor kortare hade det varit en solklar femma. Den får även ett plus av mig för att den citerade Math fab Mathonwy.

2012-12-22

Den här boken läste jag om på en Bokstävlarnas blogg och eftersom jag behövde fler böcker till Böcker om böcker-utmaningen så tyckte jag att den här skulle passa riktigt bra. Jag blev dock lite tveksam när jag upptäckte att den var klassad som barnbok, alltså inte ens ungdomsbok, men till slut övervann jag min tvekan och köpte den. Nu, med facit i hand, så visar det sig vara ett av mina bättre bokbeslut. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/12/blackhjarta-av-cornelia-funke.html

Liza Bolin

2012-07-13

Alltså. Det är ju en barnbok. Alltså blir betyget en stjärna mindre, för att jag inte ska börja bli boktipsad om typ Pettson. MEN ÅH! En bok om kärleken till boken! Hade denna funnits när jag var liten skulle jag vid det här laget ha läst den typ tjugo gånger.
Sen är den naturligtvis barnslig, förenklad och karaktärernas själsliv skrivs förstås ut precis så som man ska tolka dem, och logiken med vad som byts ut med bokvärlden borde fördjupas lite mer (som i Vurt! Läs Vurt! Vurt av Jeff Noon!), och hela grejen med ett barn som huvudperson tycker jag alltid är lite störigt (jag är precis som Elinor), men förutom de små nitpicks så gillade jag den jättemycket! gillar att varje kapitel börjar med ett citat från en annan bok som i princip berättar vad kapitlet kommer handla om.

Helena Hallin

2012-03-09

En härlig bok som känns välgenomtänk och jag ska faktiskt ge mig på de andra delarna också. Den får dock ett mellanbetyg eftersom det inte riktigt är min genre :)

@enbokromans

2011-11-27

Fantastisk fantasifull bok! Älskar Funke även om hon är lite ojämn.

Felicia Dahlqvist

2010-10-14

Tråkig, menlös, intetsägande. Det som räddade den från en etta var att den inte är fullt lika irriterande och löjlig hela vägen, dock ingen bok jag skulle rekommendera!!!

Vera .

2010-09-24

En superbra och spännande bok som utspelar sig i böckernas värld.Jag har läst första och andra, men jag håller på med tredje. Man kan inte lägga dem ifrån sig!

Hanna Dahlberg

2009-07-20

Otroligt spännande! Fängslar föräldrar och barn (6 och 9 år). Perfekt då man behöver lyssna länge (13 CD-skivor). Bra uppläsning.