Ingen vill vara med Elin

Bisander, Elin

Det är måndag morgon och dags att gå till skolan. Elin har en stor, ond klump i magen. För i skolan är hon ensam. Ingen vill vara med henne. Fast hon försöker. Varken mamma eller de andra vuxna vet eller förstår hur det är och Elin skäms.     På kvällen efter skolan händer något som kan liknas vid ett mirakel. Lilla Elin dyker upp och nästa dag är allt förändrat. Elin vågar till och med säga ifrån när Max Wallgren retas. Alla tycker att hon är modig och Elin växer både i sina egna och andras ögon.Bokens handling utspelar sig i författarens uppväxtort Bromma, Norra Ängby och handlar om henne själv. Den är skriven med en förhoppning om att kunna inspirera barn utsatta för mobbning att sätta ned foten och prata med någon om vad de går igenom. Boken Ingen vill vara med Elin är såväl en bok att läsa hemma, som en bok att använda som diskussionsunderlag i lågstadiet.

Det här är en väldigt finstämd och ledsam bok på många sätt, men som ändå har ett ljust budskap. En liten version av dig finns alltid med dig och stöttar dig.

Elin är ensam, ingen vill vara med henne för att skolans tuffaste kille retar henne och de vill inte bli retade själva. Det är inte svårt att sätta sig in i, vare sig för vuxen eller för barn, och därför är det också lätt att förstå varför den här boken skulle kunna vara väldigt viktig och bra att använda sig av i skolans värld. Ett tema på utanförskap och mobbning där den här boken läses, antingen som högläsning eller som egenläsning som del för diskussion, är inte en dum tanke.

Något som gör mig glad är att bilderna i den här boken inte är av de mer lysande färgglada, lite mindre detaljerade och kanske barnsliga typen av illustrationer utan även om det är mycket färg är det nedtonade bilder med mycket fokus på mjukhet, som gör att det inte tar ifrån boken dess allvar samtidigt som de är väldigt fina och behagliga att titta på. En annan sak som jag tycker är bra är att Elin är ett helt normvanligt barn, för Sverige. Hon är en liten blond, söt flicka – något som visar på att det här med utanförskap faktiskt kan hända alla, inte bara de som någon tycker ser annorlunda ut/beter sig annorlunda.

Språket är bra och passar genre och målgrupp. Boken består av ett kapitel per uppslag, vilket också gör att det går lätt att stoppa eller dela upp boken i delar om det behövs.

Bokdjungeln

2019-07-22

Vilken betydelsefull bok! Den borde läsas högt i klasser och sedan diskuteras. Jag tror inte att de barn som mobbar verkligen förstår att de gör det, eller hur mycket det påverkar den som blir mobbad. Boken är viktig då den tar upp hur den mobbade känner. Men den kanske också ger mod till den som blir utsatt att säga ifrån, eller berätta för någon. Man hade önskat att denna bok inte behövdes, men den är nog mer angelägen än vad vi vuxna verkligen förstår. Det är också därför som den är så viktig att läsa tillsammans med våra barn och för oss att prata om ämnet. Om det är något som jag hade velat ändra på så är det bilderna, de känns bleka och tråkiga. Det blir texten som berör inte bilderna.

Stark, gripande & skickligt illustrerad!