Ingen riktig kvinna

Mouzat, Virginie

| 2011

"Jag har inga barn. Jag eftersträvar varken äktenskaplig lycka eller rollen som älskarinna, tycker inte att adoption är storslaget, att man måste spränga jagets gränser, hjälpa andra. Jag är inte desperat. Jag sneglar inte på klockan. Jag bryr mig inte om tidens gång, jag föraktar den press den sätter på alla kvinnor."En roman i form av ett långt brev där den kvinnliga berättaren bokstavligen blottar sig. Hon är vacker, lång och sexig och har framgång hos männen. Ändå känner hon sig allt annat än kvinnlig sedan hon fick veta att hon har fötts utan äggstockar och med en pytteliten livmoder, det berättade en läkare när hon var sjutton. Hon är tom inombords. Hon tvingas ta hormoner för att utvecklas till denna magnifika kvinna i en perfekt kropp som hon inte bebor. Hon reser till Shanghai för att ta livet av sig men möter en man, den man som hon nu anförtror sig åt. En hjärtekrossare, en man...

Victoria G

2012-06-13

För mig var den här boken bara meningslöst pladder. Efter ungefär halva boken har jag inte lärt känna huvudkaraktären alls och inga sammanhänganda tankar har presenterats. Kanske beror det på att jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken, jag vet inte, men en stor besvikelse var den i alla fall. Jag hade fattat det som att boken skulle handla om kvinnors värde som människor och hur intimt sammankopplat det värdet är med medmoderskapet. En kvinna som inte kan bli, och framför allt en kvinna som, gud förbjude, inte VILL bli moder, har i vår kulturs ögon ett lägre värde, hon är "ingen riktig kvinna". Trots att boken handlar om just en sådan kvinna, som inte kan få barn och som inte sörjer det faktumet så tycker jag inte boken förmedlar en alternativ bild. Tvärtom utmålar den urskiljningslöst ALLA människor av kvinnokön som ytliga och osjälvständiga utan någon vilja till problematisering kring detta som jag kunde uppfatta. Det hade kunnat vara så intressant och viktigt, men blev istället torrt, trist och totalt intetsägande.

Mats T

2012-02-16

Jag tyckte att denna bok var tråkig och den tilltalade mig inte. :(

emilie johansson

2011-09-27

identifierar sig utifrån det faktum att hon är steril och därför kretsar det mesta runt det. men här och var lyfter boken genom de resonemang som förs och slutsatser som görs. samtidigt är glimtarna från paris fina.

Denna bok gillade jag inte alls. =(

Louise A

2011-06-07

Jag hade riktigt höga förväntningar, och då kan det bli ett moment 22. Ja, den var en upplevelse...men för pladdrig och ostrukturerad för mig.

O

Oscar Rooth

2011-05-04

amanda sjöö

2011-04-02

Intressant om dilemmat el diskrepansen mellan hur vi uppfattas av andra och vad som försiggår i vårt inre/det vi döljer. Den motsägelsefulla viljan att visa vårt verkliga jag men samtidigt kampen för att dölja våra "fel" och "brister". Vackert, personligt språk: fräscht och nyskapande.

Anne M

2011-03-25

Jag var helt fel läsare till den här boken. Tyckte den var pratig och trist.