Ingen ond man

Appelgren, Leif

| 2021

Abdi, den unga ledaren för ett av västra Stockholms kriminella nätverk, hittas mördad intill en brygga vid Mälaren. Den sargade kroppen bär spår av tortyr och kommissarie Irina Kovic kopplas in tillsammans med sin grupp för att utreda fallet, under ledning av kammaråklagare Mats Ljunggren. Mordet förväntas leda till fler våldsamma uppgörelser och polisen håller noga uppsikt över två gängledare i Abdis närhet: Karim och Slobodan. Men utredarna ser även kopplingar till en tidigare gruppvåldtäkt som ett vittne försökte stoppa genom att larma polisen. I centrum för den händelsen stod en ung kvinna från en finare del av Stockholm, hennes familj och pojkvän, en ambitiös läkarstudent. .

Maximilian Sjöberg

2023-12-10

Stark inledning sen tappade lite tempo

Monica Bäckelin

2021-08-17

Vilken debut. Verklighetstrogen, obehaglig, grym och brutal. Vad är rätt och vad är fel, läs den.

2021-07-17

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Boken Ingen ond man är författaren Leif Appelgrens debutbok. Boken är den första delen i en planerad kriminalromanserie om åklagaren Mats Ljunggren. Leif Appelgren har själv tidigare arbetat som åklagare. Jag tyckte att boken var mycket bra, och kommer absolut att följa serien vidare. Rekommenderas varmt till alla som tycker om svenska kriminalromaner.

Marie Bonnevier

2021-05-26

Detta är en alldeles nyutgiven bok av en intressant debutant som jag hoppas kommer skriva fler böcker!
Boken handlar om en våldtäkt på en ung kvinna och vilka följder brottet får för ett antal personer, inklusive förövarna och offret naturligtvis. Boken beskriver på ett spännande, empatiskt och välskrivet sätt hur anhöriga reagerar, hur polis och åklagare försöker lösa våldtäkten samt brotten som följer i spåren på våldtäkten. Förövarna ingår i ett gäng yrkeskriminella och författaren beskriver bl a på ett insatt sätt rivaliteten mellan de olika kriminella gängen. Jag tycker som sagt att boken är välskriven och gillar att författaren lyfter fram en nyanserad och mänsklig aspekt i en del av det som händer, allt är inte bara svart eller vitt. Dessutom är den riktigt spännande och inte värre otäck än att jag klarade av det. Jag var nyfiken på hur författaren skulle få ihop alla lösa trådar till slut och tycker att han lyckades bra. En bra bok jag vill rekommendera med andra ord!

Spännande, skakande och stark debut!