Ingen lämnas kvar

Öhrlund, Dag

En av Sveriges mest lästa och lyssnade författare är tillbaka med en ny, spännande roman med kommissarie Ewert Truut!   Tre kvinnor utan synlig koppling till varandra hittas mördade med olika metoder. Kan det trots allt röra sig om samma gärningsman? Kommissarie Ewert Truut får alla fallen på sitt bord och försöker hitta ett mönster. Han kämpar mot klockan och oförstående chefer, samtidigt som han ska förlösa kattungar, vara farfar, fundera över sitt förhållande och handskas med en ny medarbetare som visar sig vara både miljöpartist och vegan. Av en tillfällighet står sanningen plötsligt klar för honom han jagar en mycket ovanlig mördare som måste stoppas innan ännu ett offer faller. Ewerts arbete slutar med en hetsig jakt på den stekheta spanska solkusten, där han håller på att råka riktigt illa ut.   Den buttre och tjurige men innerst inne kärleksfulle kommissarien Ewert Truut...

Spännande, underhållande & skickligt skriven!

2019-06-25

Ingen lämnas kvar är den femte boken i serien om kommissarie Ewert Truut. De första två böckerna i serien läste jag som fysiska böcker medan jag lyssnat på de tre senare. De är nästan bättre att lyssna på med Stefan Sauks uppläsning, hans röst matchar karaktären Ewert ruskigt bra. I Ewert lyckas författaren samla alla fördomar som finns i en och samma man och man baxnar av alla hans åsikter ibland, men innerst inne är det en varmhjärtad man som månar om de sina. Sättet han gullar med katten Alice och kattungarna får mig att fnissa högt, då är han minsann inte den kaxige kommissarien. Det går inte att sticka under stol med att det är en underhållande serie om Ewert Truut. Kriminalfallen är oftast inte det som ger mest behållning utan det är snarare allt runtomkring. Men i denna bok lyckades författaren lura mig helt med vem som låg bakom morden. Kul! Gillar du att läsa om starka personligheter med stora ibland alldeles galna åsikter, så rekommenderar jag serien om Ewert. Han är allt annat än politiskt korrekt i något avseende. Men för störst behållning börja från början med Där inga ögon ser. Jag gillar att författaren även lyckats få med sig själv i den här boken! Nu väntar jag med spänning på hur serien ska fortsätta med Ewert, Claudia och Kayo.

Johanna Åberg

2019-06-19

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!!

2019-06-02

Ewert Truut är som vanligt. Icke PK, bufflig och helt underbar. Storyn är bra och håller hela vägen och jag längtar redan efter nästa.