Ingen jord den andra lik

Gyllander, Varg

| 2012

Ett ansikte. Det var allt kriminaltekniker Ulf Holtz behövde. Vem var hon? Eller rättare sagt: Vem hade hon varit? Skelettet är alldeles för ungt för att höra hemma i en vikingagrav, konstaterar Ulf Holtz, som kallats till utgrävningen för att undersöka det oväntade fyndet. Den rostbruna skallen med de jämna, vita tänderna släppte inte ifrån sig några svar. Hur hade en kvinna som dog för knappt femtio år sedan hamnat där? Och varför låg de vittrande skelettdelarna utspridda? I den fjärde boken om kriminalteknikerna Ulf Holtz och Pia Levin ger sig Holtz ut på en inre resa för att hitta tillbaka till sin dotter och till sitt eget liv, och finna svaret på gåtan med kvinnan i gropen. Det blir en resa i tiden men också en balansakt på gränsen till det tillåtna, då det innersta av människans arvsanlag blottläggs med hjälp av ny teknik. Sagt om tidigare delar i serien: "Här finner vi en fullfjädrad...

Pia Stendahl

2013-01-04

Jag får aldrig någon riktig känsla för varken karaktärer eller historien som Gyllander berättar. Det känns som om jag är en åskådare som tittar på allt ihop från ett väldigt långt avstånd och jag kommer aldrig riktigt nära och får vara en del av berättelsen.

Det märks att Varg Gyllander har koll på polisarbetet och det gör att boken blir lite mer intressant än vad jag tyckt annars.

Språket är rakt och enkelt men också lite torrt och formellt. Allt är väldigt välformulerat och texten flyter bra.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

Louise A

2012-12-10

En arkeologisk utgrävning går över i att bli en mordutredning, samtidigt görs ett nedslag i tiden för byggnaden av miljonprogrammen. Ända till slutet undrar jag hur allt hänger ihop. Det blir fler lästa böcker av Gyllander.

Kristina Simar

2012-06-28

Jag har läst Varg Gyllanders alla böcker och tyckt mycket om dem, så även denna. Den här boken innehöll inga otäcka eller blodiga scener men den var mycket spännande ändå, mer på ett psykologiskt sätt. Varg Gyllander har ett intressant språk, inte så torftigt som många andra svenska deckarförfattare tyvärr har (nämner inga namn). Att Varg Gyllander arbetar inom kriminalpolisen kan man förstå för det han skriver om är väldigt realistiskt och han berättar om polisarbetet på lättsamt sätt. Karaktärerna är väl gestaltade, men miljöerna skulle jag nog vilja se framför mig lite bättre. Boken var också en sträckläsare och det tog inte lång tid att läsa ut den. En mycket bra bok att läsa nu i sommar.

2012-05-05

Tycker mycket om Varg Gyllanders böcker om kriminalteknikerna i Stockholm. Jag älskar ju alla sorters kriminalromaner, men när dom innehåller kriminalteknik så tycker jag oftast extra mycket om dom. Lite ”CSI-känsla” över dom då. Och himla intressant är det ju faktiskt med kriminalteknik, både i verkligheten och i romanform.

Den fjärde boken i serien var precis lika bra som dom tre tidigare. Tycker att Varg skriver på det sättet så det är det härligt flyt i hans böcker. Boken var spännande, lättläst, aktuell, intressant, och inte förutsägbar.

Och så slutade boken på ett sätt som ju har blivit rätt så vanligt numer i svenska deckare, med en cliffhanger… Det både älskar och hatar man! Så nu längtar jag redan efter nästa bok, den femte, som förhoppningsvis kommer om ungefär ett år.

Så jag kan varmt rekommendera ”Ingen jord den andra lik” till alla som tycker om svenska kriminalromaner. Men har du inte läst Vargs tidigare böcker, så börja med dom då!

Betyg: 4,5 av 5.