Ingen jämfört med dig

Brun, Jonas

| 2017

Sommaren är ovanligt het. På radion går Sinéad O'Connors Nothing compares 2 U i ständig loop. Stewe är på landet med sina föräldrar, tristessen och hemligheterna är lika tryckande som värmen. Men i det tomma lantstället en bit ner för älven har någon flyttat in, en äldre kille med solblont hår. Deras blickar hakar i varandras.Många år senare möts Stewe och John igen. De har förvandlats men hålls fortfarande samman av sommaren de delade, den som fick ett ödesdigert slut.Jonas Bruns Ingen jämfört med dig är en roman om den första förälskelsen och om sådant som inte ens eld kan sudda ut.

Magnus Thörnqvist

2019-11-28

Fint skrivet språk. Vackert. Fastnade för historien ganska omedelbart och sträckläste boken. Har man som jag, dessutom en homosexuell tillhörighet, kan man förmodligen ytterligare förstå djupet, även i det ibland grova sexuella språket.

2018-05-21

Inget som tilltalar mig.

villa-freja.se

2018-05-02

Jag grips av det målande, poetiska språket som lägger sig hudnära och skapar förutsättning för egna slutsatser. Ingen jämfört med dig bjuder på ett bra driv och en spännande, nästan lite nervpirrande läsning. Det är ingen bok att läsa långsamt. Det går inte. Här måste det gå undan, vilket på ett sätt också Brun gör gällande med sitt sätt att skriva. Dialogerna är fåordiga men skapar en rymd och en närvaro som vibrerar av oro. Jag måste får reda på hur det slutar!

Torbjörn Nilsson

2018-02-05

Tränger under huden. Skicklig kompositon. Talande tystnader. Brottas med vad jag tycker om omslagsbilden. När jag läst klart boken, förmår jag omfamna den. Även om den där blicken lyfter fram obehagliga minnesvibrationer från min egen tonårstid.

Lysande, gripande och vackert skriven!