Ingen du känner

Alltihop hände på sommarlovet efter nian. Vi skulle åka hem till Turkiet över sommaren som vanligt. - Lova att du inte blir bortgift nu, sa Aida, min bästa vän. Hon lät orolig, men jag skrattade bara åt henne. Mina föräldrar är inte såna. De skulle aldrig tvinga mig att göra något jag inte ville. Vi skulle ju bara hem på lite semester. Shevins mål i livet är att bli yogalärare. Hon vill kunna röra sig fritt. På alla sätt. Sommaren efter nian åker Shevin med sina föräldrar och syskon till familjen i Turkiet. Aida är livrädd att hon inte ska komma tillbaka, de har ju sett andra tjejer i skolan som åkt iväg över sommarlovet och inte kommit tillbaka. Men Shevin lovar Aida dyrt och heligt att inte bli bortgift. Fast det blir inte så. Hon tvingas förlova sig och gifta sig med en man hon aldrig tidigare träffat. Regeringen håller på (2012) att utreda om man kan skärpa lagen, att kriminalisera...

2016-05-28

Ger den en 4:a för det viktiga ämnet. Läste ut den på en kväll eftersom jag inte kunde släppa.

Sanna

2014-10-15

Jag hade hört om Christina Wahldén innan jag läste den här boken, ryktet var att hon skrev böcker om samhällsfrågor stora som små och det stämmer. Den här boken handlar om Fatma som blir bortgift och det gör mig så arg, hur kan man ens köpa/sälja andra människor och hur kan man ta bort människans frihet. En annan sak i boken som gör att man blir arg är att pappan i Fatmas familj tycker att det är okej att prata och säga till sin son att han har rätt att bestämma över sina systrar för att de är tjejer man ba snälla det är 2014... Hur som helst så är det här en bok som får en att tänka till och berör på det rätta stället.

arya nawab

2013-11-03

bra

Anna Hedenstedt

2013-03-25

Kanske var lite generöst av mig att ge 4 stjärnor. Men jag var väldigt "läsfast". Dock egentligen inte så fantastiskt bra.

Eva Bohman

2012-08-27

En bra bok om ett viktigt ämne, den når inga oanade höjder för mig men jag gillade ändå att den lyckades undvika klichéer.