Ingen bil, ingen krokodil

Palmquist, Karin

Varje vardagsmorgon promenerar pappa och Viggo till förskolan. Det är mörkt, kallt och tidigt. Men pappa vet hur morgonpromenaden blir ett äventyr! Vid varje övergångsställe stannar de och tittar noga åt båda hållen. Först åt vänster, sedan åt höger, och så åt vänster igen. Och sen - Ingen bil, ingen krokodil! Varje morgon får Viggo sällskap av en pingvin i limousine, en jak på ett flak och en schimpans i ambulans. Pappa är världsbäst på rim! Men en morgon är det Viggo som överraskar pappa   Ingen bil, ingen krokodil är en bilderbok om att leka med ord, förlora sig i fantasin och att göra varje dag till ett äventyr.

Philip 7 år:
Mamma och jag läste Ingen bil ingen krokodil och den är fin och rolig. Det är en pojke och hans pappa som ska gå till förskolan. De rimmar roligt om olika saker när de ska gå över gatan. Jag brukar säga Inga bilar inga troll, vi har sett åt båda håll. I boken rimmar de om apor och krokodiler och pingviner. De har lite fakta också.

AC (mamma):
Philip kunde läsa denna med mig då det inte var så mycket text. Vi gillade de härliga illustrationerna och de fyndiga texterna. Boken fick oss att le och det är härligt att se pappans uppfinningsrikedom och relationen mellan pappan och barnet. Illustrationerna gör att man vill prata mer om boken och vi testade att få ihop egna meningar.

I en humoristisk saga på rim får vi följa med Viggo och hans pappa under morgonpromenaden till förskolan.
Vid första övergångsstället rimmar Viggo som vanligt ”Ingen bil, ingen krokodil” samtidigt som de noggrant tittar sig för innan övergång.
Men är det inte just en krokodil som vi ändå skymtar i kanten av uppslaget?
Berättelsen fortsätter på samma sätt och paret hittar på nya trafik-rim vid varje övergång. T.ex pingviner i limousiner och en kanin i en grävmaskin.
Och varje gång så missar de att dessa märkvärdiga typer faktiskt finns i deras närhet.

Boken avslutas också med ett uppslag med fakta kring trafikvett. Denna sida var mycket svår att högläsa på förskolan då den innehöll en del svårare ord men utan stöttande bilder för mig att peka på för att förtydliga innebörden. För mina barn här hemma med svenska som modersmål var det inte problem att hänga med.

Bokens stora styrka enligt oss är Jenny Lindqvist fantastiska illustrationer. De är
välgjorda, detaljerade och väldigt roliga.
Dock fångas vi inte lika mycket av texten, V (3,5 år) som till en början kröp in i mina armar medans pappa högläste för oss bägge valde att gå iväg innan boken var slut. Vi vuxna uppfattade texten som lite för repetitiv men okej.
Ingen ny favorit för någon här hemma.
När jag högläste boken på förskolan för barn i åldern 4 och 5 år fick jag blandade reaktioner. Ett barn tyckte boken var bra medans andra var helt ointresserade av texten och det framförallt blev ett samtal om bilderna samt lite om rimmen.

@barnbokstips

2020-02-06

Den här boken har jag sett fram emot att få läsa eftersom jag sett några av illustrationerna växa fram hos @jennyillustration och det var en riktigt fin läsupplevelse! Skriven av Karin Palmquist.
Jag och 6-åringen fnissade åt alla söta rim och spanade in de fina illustrationerna. Viggo och pappa är på väg till förskolan och det är många övergångsställen som ska passeras på vägen. Pappa och Viggo rimmar vid varje väg de ska gå över: ”Ingen bil, ingen krokodil.”, “Ingen schimpans, ingen ambulans.” osv. Längst bak i boken finns tips på hur man beter sig i trafiken: ”Gör som dromedaren, gå på trottoaren!”
En enkel vardagsberättelse om promenaden till förskolan, en fin pappa-son relation och Jenny Lindqvists illustrationer är otroligt fina, söta, roliga och väcker fantasin. En finfin bok för 3-6 år och vi kommer definitivt läsa den flera gånger.