Ingemar Modigs uppvaknande

Bergstrand, Mikael

Varje morgon vaknar Ingemar Modig sjöblöt av svett, precis innan klockradion slår på. Om han inte hinner stänga av den innan väckningssignalen ljuder kommer någon att dö. Tvångstankarna har tagit över Ingemars liv. Men så träffar han Dalia, en elvaårig flicka från krigets Syrien. Dalia är inte bara fruktansvärt envis och en jäkel på  att svära på svenska. Hon är dessutom en väldigt bra fotbollsspelare och accepterar inte ett nej. Tillsammans försöker vännerna hitta en väg som går bortom plågsamma minnen och kulturkrockar. Vad de inte vet är att den avdankade lokalreportern Ludvig Nilsson smider onda planer. Vardagslunken i Borstafors kommer snart vara ett minne blott. Ingemar Modigs uppvaknande är en lika delar sorglig som rolig berättelse om ensamhet, vänskap och mod.MIKAEL BERGSTRAND, författare från Malmö, bor numera i Rörum på Österlen tillsammans med sin älskade thailändska...

Den medelålders mannen som har svårt för meeto, kvinnor, veganer och den digitala utvecklingen. Skvallertanten. Den ensamma mamman som enbart dejtar dåliga män. Tankar om en äldre man och ett yngre barn. Nä, detta blev bara för många stereotypa fördomar, eller vad man ska kalla det. Det vänskapliga samt det varma slutet räddar väl till en viss del, men helheten får 3/10.

Full av vänskap, värme och humor!
Åh vilken underbar bok! Så mycket värme och medmänsklighet men även sorg och eftertänksamhet. Ingemar Modig är en man som ger OCD ett ansikte. Han har sina rutiner och fix idéer och om de bryts blir det väldigt jobbigt för honom. Som tex om antalet cyklar i cykelstället inte är delbart med tre, då måste han vänta till det kommer fler så det matematiska blir rätt. Jag ler lite åt alla hans idéer då jag själv är en strukturfascist och vanemänniska. Sätter någon glaset på fel plats i diskmaskinen måste jag flytta det.

Mikael Bergstrand har ett härligt sätt att skriva som gör att det är svårt att lägga boken ifrån sig. Det är så lättsamt men samtidigt djupt och manar till tårar såväl som skratt. Ingemar Modigs uppvaknande är rakt igenom en underbar bok.

Jan Banan

2020-04-19

Svart humor, med hjärta och kärlek och lite trasiga människor. Underbar bok!

Underhållande, gripande & fängslande!