Inga gudar jämte mig

Eriksson, Caroline

| 2014

Värmland, 1865: En grav har öppnats på Silbodals kyrkogård. Provinsialläkaren påbörjar obduktionen av den döde efter att ha nåtts av rykten om att han inte har avlidit av naturliga orsaker. Och de visar sig stämma mannen har blivit arsenikförgiftad. Snart står det klart att han inte är den enda i bygden som blivit giftmördad. Men ingen anar vem som ligger bakom.Anders Lindbäck är en karismatisk kyrkoherde med stort engagemang för traktens fattiga. Att han lever med två kvinnor är något man har överseende med. Men prästens beteende blir alltmer nyckfullt, han jagas av problemen i socknen och dessutom av det förflutna.Inga gudar jämte mig är en psykologisk spänningsroman om kärlek, makt och fanatisk gudstro. En skönlitterär tolkning av de verkliga Silbodalsmorden, som fortsätter att facinera och förskräcka ända in i våra dagar.Om författarenCaroline Eriksson, född 1976, är socialpsykolog och...

2018-09-29

För drygt tre år sedan läste jag den första delen i den här serien om svenska mord, Djävulen hjälpte mig knockade mig fullständigt och när jag hittade Inga gudar jämte mig på bokrean 2016 så tvekade jag aldrig. Av någon anledning så har den förblivit oläst väldigt länge, men nu var det äntligen dags. Det här fallet, med prästen Anders Lindbäck kände jag inte till sedan tidigare. Läs mer på min blogg

Läsesalongen

2018-05-20

Inga gudar jämte mig är andra delen i Caroline Erikssons serie spänningsromaner, ”svenska mord”, som bygger på verkliga brott. Det är ett psykologiskt drama om kärlek, makt och fanatisk gudstro. En skönlitterär berättelse om verkliga men otroliga händelser, om försvarslösa människor som aldrig förstod att hotet mot dem kom kom från det håll de minst anade.

Åsa Carlsson

2015-09-24

Välskriven skönlitterär skildring/tolkning av Silbodalsmorden i Värmland. Hade svårt att släppa den här boken då den lästes och har svårt att släppa den med tanken även så här efteråt. Läs mer: http://ibokhyllan.blogspot.se/2015/09/inga-gudar-jamte-mig-av-caroline.html

Marléne S

2014-10-24

Intressant historia som blev lite långrandig. Kunde ha kortats ner en hel del. Bra uppläsare.

Anna Jensen

2014-10-10

Caroline har gjort det igen! Hon skriver så bra och även om det är lättläst är det en suverän vuxenbok.

Serien "Svenska mord" innehåller verkliga brott och därför ligger inte fokus på spänningen. Men jag tycker ändå denna var lite i segaste laget, och alldeles för mycket kyrka och bibelord för min smak. Boken blev lite högtravande på något sätt. Caroline försökte säkert på bästa sätt leva sig in i deras känslor och tankar och det gör hon bra. Men storyn i första boken var intressantare.
En enorm research förstår man att hon gjort.