Inga fler lögner

Hyland, M J

| 2007

?Tillvaron är förvirrande. Det finns så mycket outtalat som ligger i luften. John försöker förstå. Han frågar sin mamma, men ibland blir hon så konstig och bara skjuter honom ifrån sig.? John Egan är tolv år. Han är övertygad om att han besitter en unik förmåga: han kan nämligen se när människor ljuger. Att detta är något så enastående fantastiskt att han lätt platsar i Guinness rekordbok är han övertygad om. Men trots att han skriver till dem flera gånger hör de aldrig av sig. Inga fler lögner är en stark och omskakande läsning, övertygande i sin psykologiska skildring av en pojke som i sin kamp för att hålla ihop tillvaron kastas mellan barnets stillsamma troskyldighet och den blivande tonåringens brinnande sanningslidelse och frustration. M.J. Hyland föddes i London 1968. Hon debuterade 2004 med novellsamlingen How the Light Gets In. Inga fler lögner är hennes debutroman.

Anne M

2011-08-04

Nominerades till 2006 års Bookerpris.

Romanen är skriven i jagform ur den 12åriga Johns perspektiv. Hans föräldrar är kan inte riktigt ge honom den känslomässiga och ekonomiska trygghet han behöver och Johns enda jämnåriga vän sviker honom.
till enbörjan trodde jag att det var en ungdomsbok pga dess enkla och avskalade språk. En stor del av romanen är skriven i dialogform vilket förstärkte det intrycket. Ganska snart var jag fast i berättelsen.

Någonstans mellan en stark 3:a och en svag 4:a, men med tanke på att jag sträckläste blir det en 4:a.