Inferno

Brown, Dan

| 2013

Dan Browns nya bok ? Inferno ? utkommer på Albert Bonniers Förlag, och i resten av världen, den 14 maj.Varje gång Dan Brown levererar en ny roman överraskar han. Som historieberättare har han förmågan att ta med läsarna på ett andlöst spännande äventyr in i en mystisk värld av symboler och hemliga koder på samma gång som han lär oss något nytt. Denna gång är han inspirerad av Dantes Inferno:?Även om jag läste Dantesom ung student var det inte förrän nyligen, då jag gjorde efterforskningar i Florens, som jag kom att förstå den enorma betydelse somInferno har haft ända in i vår tid?, säger Dan Brown.I denna nya spänningsroman, återigen med Robert Langdon i huvudrollen, återvänder Dan Brown till det gamla Europas hjärta och till de sammanhang som fascinerade redan i hans stora succé Da Vinci-koden.Da Vinci-koden är en av de största bästsäljarna någonsin med 81 miljoner sålda...

Susanne Melin

Safira Blom

2020-12-06

Agnetha Svensson

2020-11-02

Typisk Dan Brown bok, spännande men ändå förutsägbar (skön läsning när man vill komma bort lite). Bra innehåll och oväntat slut.

Elna Mattila

2020-02-05

Välskriven, och ett stort plus att den utspelar sig i Italien.

Bianca Kallai

2019-01-27

Helena Häll

2018-09-12

Väldigt spännande och som vanligt har Dan Brown ett högt tempo genom hela boken.

Gunilla Jönsson

2018-06-24

Något seg och långrandig

Anders Jansson

2018-05-24

Bladvändare - det konsten kan Dan Brown - men det är ingen vidare story..

Karoline Norheim

2017-06-18

Tog ett tag innan man fastnade men helt klart en läsvärd bok. Väldigt spännande o tar nya vändningar hela tiden

2017-04-19

Jag har väl haft lite blandade känslor för Dan Browns tidigare böcker, allt från andlöst spännande till lite långrandigt. Den här placerar sig lite över mittenskiktet, men det kan bero på att jag har varit på de flesta av de platser som beskrivs så detaljerat i boken. Det enda som grämer mig är att jag till slut inte tog med mig Inferno när jag gjorde den där resan till både Florens och Venedig. Den här turistguiden hade varit ovärderlig. Läs mer på min blogg

Peter Kronlöw

2016-01-25

Spännande som vanligt. Jag gillar de historiska vingslagen kring miljöerna i Florens.

Paul Karlsson

2015-10-09

Jag har nu läst ut Dan Browns senaste Robert Langdon bok "Inferno" och ska nu med denna bok recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.

Havardprofessorn i relgiös symbolik, Robert Langdon, vaknar upp mitt i natten i en sjukhussäng med blixtrande huvudvärk. Han har ingen aning om var han befinner sig, inte heller vad som hänt de senaste dygnen. Bara några timmar senare utsätts han för ett attentat och tvingas att fly handlöst tillsammans med kvinnan som har vårdat honom, Sienna Brooks. I sin kavaj upptäcker han ett oroväckande föremål. Allteftersom Langdon börjar förstå vad som har hänt växer en bild av ett fruktansvärt hot fram - skapat av ett geni vars fixering vid världens undergång bara kan mäta sig med hans kärlek till ett av de mest fascinerande litterära mästerverk som någonsin skrivits - Dantes mörka poem "Helvetet". Under en vild jakt genom Florens myllrande och historiefyllda gator, palats och lönngångar inser Langdon att han i en kamp mot klockan är tvungen att lösa de gåtor som det mystiska föremålet innehåller innan ett inferno utbryter.

De vanliga ingredienserna för en Dan Brown bok om Robert Langdon finns i vanlig ordning med. Langdon som får gåtor med anknytning till sina kunskaper kring religiösa symboler att lösa och han har en smart kvinna som sidekick. Det konceptet kan tyckas vara lite uttjatat och förutsägbart. Men trots detta så lyckas Dan Brown som tidigare att hålla spänningen uppe från de första sidorna i boken tills man har nått sista sidan. Boken "Inferno" har som de andra böckerna i Browns Robert Langdon serie ett högt tempo och det är svårt att lägga ifrån sig boken när man väl har börjat att läsa. Historien är dessutom fylld med twistar vilket gör att intrigen inte är så förutsägbar och detta leder till att intresset för att veta hur del hela ska sluta hålls uppe. Temat för den här boken som är Dante Alighieri och hans litterära verk funkar väldigt bra eftersom man efter att ha läst boken "Inferno" blir nyfiken på denna mytomspunna författare och hans litteratur.

Man får det förväntar efter att ha läst de tidigare Langdon böckerna när man läser den här. Det enda som kändes som en besvikelse var att man inte fick någon klarhet i när den här boken utspelar sig kronologiskt i förhållande till de i andra Robert Langdon böckerna. Det skulle jag vilja veta eftersom Ron Howard i nuläget håller på att filmatisera "Inferno" och detta innan den föregående Langdon boken "Den förlorade symbolen" har blivit film. Man fick inga direkt hintar i boken om att "Inferno" skulle utspela sig före "Den förlorade symbolen" och därmed fick man ingen förklaring på varför "Inferno" kommer att filmatiseras först.

Jag kan rekommendera boken. Man får det som förväntas i en Robert Langdon bok och det är helt klart en av de bättre böckerna i serien. En stark trea på gränsen till en fyra av fem möjliga ger jag boken "Inferno" i betyg.

sonja larsson

2015-09-15

Mycket "ljummen" story men bättrade sig något de sista 70 sidorna. Inget jag skulle rekommendera men funkar i brist på annat

Harriet Axelsson

2015-03-22

Läste ju ut den så då får den två stjärnor, men är knappt värd det. Gillar inte att grunden för intrigen är den gamla nalthusianska teorin om befolkningstillväxt. Den teorin borde begravas djupt. Men så skriver han spännande och just nu läste jag gärna en bladvändare. Men mer är det inte

Terese Johansson

2015-03-09

Inte en av Browns bästa böcker, men den är, precis som hans andra böcker både spännande och intressanta. Dessutom innehåller den en massa vändningar och överraskningar som gör att man egentligen inte vet vem som är god och vem som är ond förrän i slutet av boken, precis som det ska vara.

Tanja lazic

2014-10-14

Obeskrivligt bra!

Henrik Andersson

2014-06-23

Nej det här var egentligen inget vidare. Har läst ett par böcker tidigare om Robert Langdon och här får man mer av samma fast lite mer oinspirerat. Storyn är det väl egentligen inget fel på, men att Dan Brown skriver som en överexalterad högstadieelev blir ju lite tröttsamt i längden.

Lotta Andrén

2014-04-09

Blev faktiskt himla besviken på den här boken. De andra har ju varit så bra med Robert Langdon!Blev lite kopia av Da Vinci-koden i början. Tog mig ett bra tag innan jag tog mig igenom den här boken.

Lotta Berlin

2014-03-07

Inte bästa boken av D. Brown, men klart läsvärd om man gillar hans tidigare böcker. Denna är lite mer skrämmande/läskig (äcklig?) på grund av vad den onda i boken tänkt göra och alla beskrivingar av målningar och så vidare. Men spänningen finns där och som vanligt så får man följa med på en hisnande resa med en massa lektioner om platser, symboler, målningar osv. Hade velat sätta 3,5 men det går ju inte och eftersom att jag gillar hans andra böcker så fick det bli en fyra.

Spännande och nagelbitaraktig på ett sätt som få utom Dan Brown bemästrar, men bitvis allt för otroligt och ibland rent av fjantig. Jag börjar också bli alltmer trött på denne Robert Langdon som inte är intressant som karaktär för fem öre utöver sina kunskaper inom symbolik. Men trots allt en bok som väckt många starka och intressanta diskussioner mellan mig och mina vänner och även fått många av oss att läsa eller läsa om Dante Alighieris Divina Comedia vilket måste ses som något fantastiskt!

Linda E

2014-02-21

Varför är det viktigt att alla är vackra? Ja jag vet: för filmens slkull. Med detta är en bok. Hur kommer det sig att ett supergeni inte kan skilja på Röda Korsets symbol och schweiziska flagga? Dumt.

Anton Johansson

2014-01-25

Galen forskare planerar släppa ut ett virus för att få bukt med överbefolkningsproblemet. Bra vändningar och ett tillfredsställande slut. Jag stod i slutändan på Bertrands sida!

Karin Löfstrand

2014-01-07

Brown levererar enligt vinnande recept. Om jag hade läst boken tror jag inte den räckt till betyg 4 men med spännande uppläsning biter sig den fast.

2013-11-24

Mycket intressant att läsa när jag själv befinner mig i Italien. Första halvan var bättre än andra, en del saker som skedde fick lite konstiga förklaringar och tappade lite i trovärdighet. Slutet var mest bara konstigt.

Anette Gripenberth

2013-11-07

Rörig och lite svårt att hänga med i svängarna. Annars högt tempo, spännande.

Karin Lundberg

2013-11-02

Jobbig bok. Hetsig och osammanhängande.

Maria Linder

2013-10-14

Tvekade mellan en 4:a eller en 5:a - det blir 4,5 helt enkelt!
Det är en helt vanlig Langdon-bok, men det finns några oväntade twister förutom de förväntade vändningarna.
Plus för slutet! Langdon är inte perfekt :)

Pia Stendahl

2013-10-08

Jag tycker boken är lite trög att komma in i trots att jag som läsare egentligen kastas rakt in i händelsernas centrum. Men det är nog just det som också blir fel.

Jag läser allt som händer Langdon i början av boken men utan någon som helst introduktion till historien så tar det lång tid innan jag engagerar mig i hur det ska gå för Langdon. När jag så småningom kommer över denna tröskel så löper lyssnandet på betydligt bättre.

Dan Brown levererar även denna gång en spännande bok med intrikata intriger men jag blir lite besviken över att han levererar precis det som jag förväntar men överraskar ingenstans.

Anna Christensen

2013-09-27

Ingen favorit

Oskar Henriksson

2013-09-14

Men oj vilken besikelse! Jag har gillat hans tidigare böcker men denna känns helt oinspirerad. Storyn är extremt tunn och gåtorna är krystade. Nej skippa denna.

Peter Ahlqvist

2013-09-04

Klassisk Dan Brown! Gillar man sättet han skriver på och hur han bygger upp sina böcker, gillar man den här också! Tyckte denna var bättre än Da Vinci-Koden!

Björn Math

2013-08-25

Bra dock inte lika spännande och intensiv som de tidigare böckerna.

Kim M. Kimselius

2013-08-23

Det här var en riktig nagelbitare och mycket spännande bok. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/08/23/en-riktig-nagelbitare/

Kim M. Kimselius

2013-08-23

En riktig nagelbitare! Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/08/23/en-riktig-nagelbitare/

Teresia Kjellgren

2013-08-21

Lika bra som alla hans andra böcker. Spännande! Den här tar även upp ett väldigt aktuellt och riktigt problem.

Josefin Berggren

2013-08-18

Temat som handlar om de problem mänskligheten står inför beroende på befolkningsökningen och hur det kan/bör hanteras är både skrämmande och intressant. Resten av boken, hur storyn är uppbyggd kopplingarna till Dantes inferno är jag däremot inte alls imponerad av. Det kan inte bli mer än en tvåa tyvärr.

Carolina Ring

2013-08-14

Tyvärr sommarens sämsta bok. Brown måste nog bestämma sig om han ska skriva en guidebok eller en spänningsroman. Det här blev inte särskilt lyckat.

Rasmusmatte .

2013-08-10

Jag är barnsligt förtjust i Dan Browns böcker och denna gör mig inte besviken. Han ar som vanligt gjort en gedigen research.

Ida

2013-08-05

Gillar man Dan Browns upplägg på böcker så är det bara att börja läsa. Boken innehåller en god sida och en ond, en jäkla springande, en Robert Langdon som kan allt om symboler och historia och som har en jäkla tur hela tiden! Jag läser för att det är snabbläst och lättsamt. Du får det du förväntar dig helt enkelt

Tony Lundén

2013-08-01

Ger upp utan att läst ut den! Hemsk...

Lena L

2013-07-28

Läste den mest för att handlingen mestadels utspelar sig i Florens. Annars en klassisk DB.

Marianne L

2013-07-14

Börjar i Florence, slutar i Florence. Dan Brown använder sitt vanliga koncept, renäsansens konstnärer/tänkare, gåtor som leder oss vidare i berättelse och den moderna vetenskapens hot idag. Dantes, Den gudomliga komedin, är central ramberättelsen i boken. Retade mig över allt springande i början. Läste boken samtidigt som jag såg på bilder från internet på platser och konstverk som beskrevs i boken, vilket kan rekommenderas. Bra bok som gör att jag vill åka tillbaka till Florence etc. Kan även läsas för bara nöjes skull, glöm inte - inget är som vi tror det är.

erik .

2013-07-12

Bitvis spännande men till stora delar väldigt lik tidigare Langdonböcker. Horribelt slut drar ner betyget till en svag 2.

Heidi T

2013-07-11

Spännande, men förutsägbar. Gillade dock ramberättelsen bättre än de övriga Brown-böckerna.

Ann-Sofie Jaredal

2013-06-30

Varje bok är som ett Indiana Jonesäventyr:-)

Jan Banan

2013-06-26

Suck, vilket skräp! Jag kan bara gratulera Dan Brown till att han lyckats med miraklet att värva så många anhängare som är honom trogen och inte ifrågasätter hans ihåliga berättelser och odugliga författarskap. Precis allting jag ogillar finns samlat hos Mr. Brown. Upprepningar i oändlighet, konstant nyanslös jakt, maniskt rabblande av fakta, otydliga kodlösningar, bristande logik, ung kvinnlig huvudperson i en ålder som helt omöjligt kan matcha det yrke hon innehar, medvetet vilseledande av läsaren för att uppnå en överraskningseffekt, språkliga brister, avsaknad av trovärdighet (Vilket inte fungerar alls när författaren själv utger sig för att vara mycket insatt och kunnig). Näää, aldrig mer!!!

Anton Olsson

2013-06-18

Sätt Langdon i frysboxen, det här börjar bli tjatigt!

Stefan J

2013-06-16

Man får det man kan förvänta, och det är inte det sämsta. En bra sommardeckare.

My.loved.books

2013-06-08

Bitvis spännande, men aningen för långdragen. Men läsvärd.