Inferno

Brown, Dan

| 2013

Årets första stora boknyhet är Dan Browns Inferno! Mannen som skrev dundersuccén Da Vinci-koden är tillbaka med en ny spännande bok i samma stil som Da Vinci-koden och Den förlorade symbolen. I Inferno ger sig Symbolikexperten Robert Langdon ut på nya halsbrytande äventyr - den här gången befinner han sig i Dantes Italien. Dan Brown är i sitt absoluta esse när han tar oss med djupt ner i en magisk värld full av koder, symbolik och mysterier. Missa inte årets stora läsäventyr!

Jag har vl haft lite blandade knslor fr Dan Browns tidigare bcker, allt frn andlst spnnande till lite lngrandigt. Den hr placerar sig lite ver mittenskiktet, men det kan bero p att jag har varit p de flesta av de platser som beskrivs s detaljerat i boken. Det enda som grmer mig r att jag till slut inte tog med mig Inferno nr jag gjorde den dr resan till bde Florens och Venedig. Den hr turistguiden hade varit ovrderlig. Ls mer p min blogg

Peter Kronlw

2016-01-25

Spnnande som vanligt. Jag gillar de historiska vingslagen kring miljerna i Florens.

Paul Karlsson

2015-10-09

Jag har nu lst ut Dan Browns senaste Robert Langdon bok "Inferno" och ska nu med denna bok recension bertta vad jag tyckte. Men frst lite om handlingen.

Havardprofessorn i relgis symbolik, Robert Langdon, vaknar upp mitt i natten i en sjukhussng med blixtrande huvudvrk. Han har ingen aning om var han befinner sig, inte heller vad som hnt de senaste dygnen. Bara ngra timmar senare utstts han fr ett attentat och tvingas att fly handlst tillsammans med kvinnan som har vrdat honom, Sienna Brooks. I sin kavaj upptcker han ett orovckande freml. Allteftersom Langdon brjar frst vad som har hnt vxer en bild av ett fruktansvrt hot fram - skapat av ett geni vars fixering vid vrldens undergng bara kan mta sig med hans krlek till ett av de mest fascinerande litterra msterverk som ngonsin skrivits - Dantes mrka poem "Helvetet". Under en vild jakt genom Florens myllrande och historiefyllda gator, palats och lnngngar inser Langdon att han i en kamp mot klockan r tvungen att lsa de gtor som det mystiska fremlet innehller innan ett inferno utbryter.

De vanliga ingredienserna fr en Dan Brown bok om Robert Langdon finns i vanlig ordning med. Langdon som fr gtor med anknytning till sina kunskaper kring religisa symboler att lsa och han har en smart kvinna som sidekick. Det konceptet kan tyckas vara lite uttjatat och frutsgbart. Men trots detta s lyckas Dan Brown som tidigare att hlla spnningen uppe frn de frsta sidorna i boken tills man har ntt sista sidan. Boken "Inferno" har som de andra bckerna i Browns Robert Langdon serie ett hgt tempo och det r svrt att lgga ifrn sig boken nr man vl har brjat att lsa. Historien r dessutom fylld med twistar vilket gr att intrigen inte r s frutsgbar och detta leder till att intresset fr att veta hur del hela ska sluta hlls uppe. Temat fr den hr boken som r Dante Alighieri och hans litterra verk funkar vldigt bra eftersom man efter att ha lst boken "Inferno" blir nyfiken p denna mytomspunna frfattare och hans litteratur.

Man fr det frvntar efter att ha lst de tidigare Langdon bckerna nr man lser den hr. Det enda som kndes som en besvikelse var att man inte fick ngon klarhet i nr den hr boken utspelar sig kronologiskt i frhllande till de i andra Robert Langdon bckerna. Det skulle jag vilja veta eftersom Ron Howard i nulget hller p att filmatisera "Inferno" och detta innan den fregende Langdon boken "Den frlorade symbolen" har blivit film. Man fick inga direkt hintar i boken om att "Inferno" skulle utspela sig fre "Den frlorade symbolen" och drmed fick man ingen frklaring p varfr "Inferno" kommer att filmatiseras frst.

Jag kan rekommendera boken. Man fr det som frvntas i en Robert Langdon bok och det r helt klart en av de bttre bckerna i serien. En stark trea p grnsen till en fyra av fem mjliga ger jag boken "Inferno" i betyg.

sonja larsson

2015-09-15

Mycket "ljummen" story men bttrade sig ngot de sista 70 sidorna. Inget jag skulle rekommendera men funkar i brist p annat

Harriet Axelsson

2015-03-22

Lste ju ut den s d fr den tv stjrnor, men r knappt vrd det. Gillar inte att grunden fr intrigen r den gamla nalthusianska teorin om befolkningstillvxt. Den teorin borde begravas djupt. Men s skriver han spnnande och just nu lste jag grna en bladvndare. Men mer r det inte

Terese Johansson

2015-03-09

Inte en av Browns bsta bcker, men den r, precis som hans andra bcker bde spnnande och intressanta. Dessutom innehller den en massa vndningar och verraskningar som gr att man egentligen inte vet vem som r god och vem som r ond frrn i slutet av boken, precis som det ska vara.

Tanja lazic

2014-10-14

Obeskrivligt bra!

Henrik Andersson

2014-06-23

Nej det hr var egentligen inget vidare. Har lst ett par bcker tidigare om Robert Langdon och hr fr man mer av samma fast lite mer oinspirerat. Storyn r det vl egentligen inget fel p, men att Dan Brown skriver som en verexalterad hgstadieelev blir ju lite trttsamt i lngden.

Lotta Andrn

2014-04-09

Blev faktiskt himla besviken p den hr boken. De andra har ju varit s bra med Robert Langdon!Blev lite kopia av Da Vinci-koden i brjan. Tog mig ett bra tag innan jag tog mig igenom den hr boken.

Lotta Berlin

2014-03-07

Inte bsta boken av D. Brown, men klart lsvrd om man gillar hans tidigare bcker. Denna r lite mer skrmmande/lskig (cklig?) p grund av vad den onda i boken tnkt gra och alla beskrivingar av mlningar och s vidare. Men spnningen finns dr och som vanligt s fr man flja med p en hisnande resa med en massa lektioner om platser, symboler, mlningar osv. Hade velat stta 3,5 men det gr ju inte och eftersom att jag gillar hans andra bcker s fick det bli en fyra.

amanda hildur

2014-02-28

Spnnande och nagelbitaraktig p ett stt som f utom Dan Brown bemstrar, men bitvis allt fr otroligt och ibland rent av fjantig. Jag brjar ocks bli alltmer trtt p denne Robert Langdon som inte r intressant som karaktr fr fem re utver sina kunskaper inom symbolik. Men trots allt en bok som vckt mnga starka och intressanta diskussioner mellan mig och mina vnner och ven ftt mnga av oss att lsa eller lsa om Dante Alighieris Divina Comedia vilket mste ses som ngot fantastiskt!

Linda E

2014-02-21

Varfr r det viktigt att alla r vackra? Ja jag vet: fr filmens slkull. Med detta r en bok. Hur kommer det sig att ett supergeni inte kan skilja p Rda Korsets symbol och schweiziska flagga? Dumt.

Anton Johansson

2014-01-25

Galen forskare planerar slppa ut ett virus fr att f bukt med verbefolkningsproblemet. Bra vndningar och ett tillfredsstllande slut. Jag stod i slutndan p Bertrands sida!

Karin Lfstrand

2014-01-07

Brown levererar enligt vinnande recept. Om jag hade lst boken tror jag inte den rckt till betyg 4 men med spnnande upplsning biter sig den fast.

emmakicki

2013-11-24

Mycket intressant att lsa nr jag sjlv befinner mig i Italien. Frsta halvan var bttre n andra, en del saker som skedde fick lite konstiga frklaringar och tappade lite i trovrdighet. Slutet var mest bara konstigt.

Anette Gripenberth

2013-11-07

Rrig och lite svrt att hnga med i svngarna. Annars hgt tempo, spnnande.

Karin Lundberg

2013-11-02

Jobbig bok. Hetsig och osammanhngande.

Maria Linder

2013-10-14

Tvekade mellan en 4:a eller en 5:a - det blir 4,5 helt enkelt!
Det r en helt vanlig Langdon-bok, men det finns ngra ovntade twister frutom de frvntade vndningarna.
Plus fr slutet! Langdon r inte perfekt :)

Pia Stendahl

2013-10-08

Jag tycker boken r lite trg att komma in i trots att jag som lsare egentligen kastas rakt in i hndelsernas centrum. Men det r nog just det som ocks blir fel.

Jag lser allt som hnder Langdon i brjan av boken men utan ngon som helst introduktion till historien s tar det lng tid innan jag engagerar mig i hur det ska g fr Langdon. Nr jag s smningom kommer ver denna trskel s lper lyssnandet p betydligt bttre.

Dan Brown levererar ven denna gng en spnnande bok med intrikata intriger men jag blir lite besviken ver att han levererar precis det som jag frvntar men verraskar ingenstans.

Anna Christensen

2013-09-27

Ingen favorit

Oskar Henriksson

2013-09-14

Men oj vilken besikelse! Jag har gillat hans tidigare bcker men denna knns helt oinspirerad. Storyn r extremt tunn och gtorna r krystade. Nej skippa denna.

Peter Ahlqvist

2013-09-04

Klassisk Dan Brown! Gillar man sttet han skriver p och hur han bygger upp sina bcker, gillar man den hr ocks! Tyckte denna var bttre n Da Vinci-Koden!

Bjrn Math

2013-08-25

Bra dock inte lika spnnande och intensiv som de tidigare bckerna.

Kim M. Kimselius

2013-08-23

Det hr var en riktig nagelbitare och mycket spnnande bok. Ls hela recensionen hr: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/08/23/en-riktig-nagelbitare/

Kim M. Kimselius

2013-08-23

En riktig nagelbitare! Ls hela recensionen hr: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/08/23/en-riktig-nagelbitare/

Teresia Kjellgren

2013-08-21

Lika bra som alla hans andra bcker. Spnnande! Den hr tar ven upp ett vldigt aktuellt och riktigt problem.

Josefin Berggren

2013-08-18

Temat som handlar om de problem mnskligheten str infr beroende p befolkningskningen och hur det kan/br hanteras r bde skrmmande och intressant. Resten av boken, hur storyn r uppbyggd kopplingarna till Dantes inferno r jag dremot inte alls imponerad av. Det kan inte bli mer n en tva tyvrr.

Carolina Ring

2013-08-14

Tyvrr sommarens smsta bok. Brown mste nog bestmma sig om han ska skriva en guidebok eller en spnningsroman. Det hr blev inte srskilt lyckat.

Rasmusmatte .

2013-08-10

Jag r barnsligt frtjust i Dan Browns bcker och denna gr mig inte besviken. Han ar som vanligt gjort en gedigen research.

Ida

2013-08-05

Gillar man Dan Browns upplgg p bcker s r det bara att brja lsa. Boken innehller en god sida och en ond, en jkla springande, en Robert Langdon som kan allt om symboler och historia och som har en jkla tur hela tiden! Jag lser fr att det r snabblst och lttsamt. Du fr det du frvntar dig helt enkelt

Tony Lundn

2013-08-01

Ger upp utan att lst ut den! Hemsk...

Lena L

2013-07-28

Lste den mest fr att handlingen mestadels utspelar sig i Florens. Annars en klassisk DB.

Marianne L

2013-07-14

Brjar i Florence, slutar i Florence. Dan Brown anvnder sitt vanliga koncept, rensansens konstnrer/tnkare, gtor som leder oss vidare i berttelse och den moderna vetenskapens hot idag. Dantes, Den gudomliga komedin, r central ramberttelsen i boken. Retade mig ver allt springande i brjan. Lste boken samtidigt som jag sg p bilder frn internet p platser och konstverk som beskrevs i boken, vilket kan rekommenderas. Bra bok som gr att jag vill ka tillbaka till Florence etc. Kan ven lsas fr bara njes skull, glm inte - inget r som vi tror det r.

erik .

2013-07-12

Bitvis spnnande men till stora delar vldigt lik tidigare Langdonbcker. Horribelt slut drar ner betyget till en svag 2.

Heidi T

2013-07-11

Spnnande, men frutsgbar. Gillade dock ramberttelsen bttre n de vriga Brown-bckerna.

Ann-Sofie Jaredal

2013-06-30

Varje bok r som ett Indiana Jonesventyr:-)

Jan Banan

2013-06-26

Suck, vilket skrp! Jag kan bara gratulera Dan Brown till att han lyckats med miraklet att vrva s mnga anhngare som r honom trogen och inte ifrgastter hans ihliga berttelser och odugliga frfattarskap. Precis allting jag ogillar finns samlat hos Mr. Brown. Upprepningar i ondlighet, konstant nyansls jakt, maniskt rabblande av fakta, otydliga kodlsningar, bristande logik, ung kvinnlig huvudperson i en lder som helt omjligt kan matcha det yrke hon innehar, medvetet vilseledande av lsaren fr att uppn en verraskningseffekt, sprkliga brister, avsaknad av trovrdighet (Vilket inte fungerar alls nr frfattaren sjlv utger sig fr att vara mycket insatt och kunnig). N, aldrig mer!!!

Anton Olsson

2013-06-18

Stt Langdon i frysboxen, det hr brjar bli tjatigt!

Stefan J

2013-06-16

Man fr det man kan frvnta, och det r inte det smsta. En bra sommardeckare.

Books I love

2013-06-08

Bitvis spnnande, men aningen fr lngdragen. Men lsvrd.

Carolina E

2013-06-06

En typisk Langdon bok med symboler, lnndrrar, gtor och en kamp mot klockan. Jag tror att de flesta kommer att knna igen sig i stilen, bde p gott och p ont.

klas heurlin

2013-06-04

Jag tycker att den ftt ofrtjnt dlig kritik av flera tidningar, d jag tycker att grundhistorien r bttre n flera av hans tidigare bcker. Den uppgr dock inte enligt min mening nivn som da Vincikoden och efter den i rang nglar och demoner. Men vl hamnar den vid sidan av den nst senaste. Det enda som haltar r att Hans Roslings statistiska analys av galningens id och motiv i boken inte stmmer. Enligt statistiken nu kommer vi aldrig bli fler n tio miljarder mnniskor p den hr planeten, kan jag vl skriva utan att avslja och frstra fr ngon som inte hunnit lsa den.

Sara Gunneriusson

2013-06-03

Spnnande och lsvrd, men inte s vlskriven. Tycker vissa trdar r lsa och sprket r ganska fattigt och lite fr enkelt. Jag funderar ven p versttarens frmga, hade boken upplevts som bttre p engelska?

Anna Dybeck

2013-06-02

Som motorvgen till Gvle. Det gr fort, man vet var man hamnar men det r lngtrkigt!

Aiman Fakih

2013-05-29

Svag 4! Smst hittills i kvantologin, vilket sger en hel del om Dan Browns fantastiska frmga att skriva snnande bcker!

Kristina Wiklundh

2013-05-27

Spnnande skrivet. Man mste bara fortstta lsa.