Inferno

Göranson, Fabian

| 2010

Året är 1896 och August Strindberg har just lagt pennan på hyllan, för att istället försöka framställa guld genom alkemiska experiment. Men ju fler experiment som misslyckas, desto mer övertygad blir han om att en osynlig hand styr hans liv, och steg för steg går han vilse i en labyrint av svart magi, hemliga tecken och paranoida vanföreställningar.Inferno är en av August Strindbergs mest svårtillgängliga och mystiska verk. I Fabian Göransons seriebearbetning lyfts denna märkliga berättelse fram med humor, intensivt berättande och kraftfulla illustrationer. En sjudande sekelskiftsvärld öppnas upp för läsaren, fylld av konstnärsbohemer, religiösa grubblerier och en helt ny bild av nationalskalden August.Fabian Göranson är född 1978 och bosatt i Stockholm. Hans serier har publicerats i bl.a. Aftonbladet, Ordfront magasin och Arbetaren. 2006 debuterade han med den kritikerrosande serieboken...

Björn Johansson

2023-06-28

En väldigt underhållande tolkning av Strindbergs Inferno, skriven och tecknad med mycket humor. Det är möjligt att man får bättre förståelse för skeendena om man läst romanen men jag vill tänka mig att det är ungefär så här skev och förvirrad som protagonistens vardags faktiskt var vid den här tiden. Det ständiga letandet efter järtecknen, misstankarna mot amerikanen och hemsökningen av bullerdemonen hör till några av de roligaste momenten.

Marianne Skoglund

2014-02-04

Instämmer med ovanstående men jag tycker samtidigt att Göranson är bättre på att teckna miljöer än människor. En finfin introduktion till Strindberg, dock.

Linda Åslund

2012-07-10

Å, vilken lyckad form för denna text. Har inte läst originalet, är inte säker på att jag skulle kunna ta till mig det med samma intresse och förundran som jag kan läsa denna välgjorda Infernoskildring.

den här underbara serieboken om august strindbergs inferno-kris är helt fantastisk. det är som att man kliver in i strindbergs värld och fabian göransons fantastiska bilder underlättar ytterligare för att man ska få de rätta känslorna. boken fastnade i hjärnbarken och har suttit kvar där i flera dagar. saknar den lite, tror jag!

FranZone c”,)

2010-04-13

Galenskap som gjord för serie/bild-form, genomtänkt och välgjort handarbete!