Inferno

Strindberg, August

| 1994

A. S

2017-02-27

Jag har sedan länge sett Strindberg som en författare vars storhet jag inte lyckats förstå.
Efter att ha läst denna bok blev jag på det klara med det som jag anat, men inte riktigt vågat tänka, nämligen att det inte finns någon storhet att förstå.

Realism har alltid bäst blivit skriven av de som varit försiktigt nyfikna och osäkra i sina antaganden om omvärlden. De är öppna för att se och kanske till slut förstå. Personer som är osäkra i sig själva, men för allt i världen inte vill erkänna det, har tappat sin nyfikenhet och vågar inte se verkligheten på det sätt som kan komma att utmana de ack så nödvändiga fördomarna.

Mitt samlade intryck av Strindberg är att han använder skrivandet som en slags snuttefilt, där han kan bestämma vilken verklighet som är trygg för honom att se. Och aldrig blir det tydligare än när han försöker beskriva relationen mellan könen.

Zack Simone

2016-08-01

Agges bästa!

Laban Johansson

2014-12-12

Galet. Fantastiskt.

Camilla Nilsson

2014-02-07

Om man ska tro författaren (August) och huvudpersonen Axels (Augusts) berättelse om sitt äktenskap så var Maria (Siri) en riktig mara vars enda mål i livet verkar vara att driva sin man till vansinnets rand och sedan knuffa honom över branten. Lyckligtvis så tror inte jag rakt av på en man som Strindberg. Det finns så mycket uppdämd kränkthet och sårad manlighet i den här boken att man känner sig överdoserad tio sidor in, och ännu mer efter hela boken. "Siri" av Lena Einhorn känns som en nödvändig balans efter det här. Med det sagt så kan jag förstå varför Stindberg har den upphöjda position som han de facto har om man ser till språk och komposition MEN det är enbart där han förtjänar pris - och varför han får en trea av mig - inte för sina ämnen eller åsikter.

Mathilda Nyzell

2013-05-20

Sympatierna för herr Strindberg i det här dramat sliter i en, trots att man i skolan fått lära sig att han mer eller mindre var en uppblåst kvinnohatare.Så långt ifrån vår tid, men ändå så nära. Än en gång är det bevisat hur svårt det är att vara två med äkta kärlek som utgångspunkt.Första halvan, underbar. Andra halvan, i princip en uppradning av alla hemskheter de älskande utsätter varandra för, och nästan uteslutande plågsam att läsa.Och skriven är den, på ett underbart träffande, mustigt, svenskt språk vi idag lagt bakom oss!

Helena Wennergren

2012-05-08

Sättet den är skriven på gör boken underhållande att läsa. Den lämnar emellanåt ganska mycket till fantasin, men är ibland väldigt utförlig. Berättelsen är fascinerande - om en man och hans syn på sin fru som pendlar mellan kärlek och hat. Kvinnosynen skulle inte gått hem idag, men är samtidigt fascinerande att läsa om.

Gunvi Lundqvist

2012-03-27

Fem därför att en svartsjuk människas liv inte kan beskrivas bättre. De olika personbeskrivningarna så slående att du kan se ansiktsminer och kroppshållningar, ja även höra tonen i snacket. Dåren är helt makalös, och jag har lätt att förstå Siris utsatthet.

Gölin Forsberg

2012-03-21

Språket är fantastiskt men han är en outhärdlig dåre. Han gör mig galen.

Jess .

2012-02-21

Kan inte annat än att hålla med det som sagts innan. Vilken dåre!

Anna Dybeck

2012-01-20

En fascinerande bok, inte minst för att jag läst den direkt efter Lena Einhorns Siri. Mycket välskriven, välformulerad, utsirad. Säger mycket om denne självupptagne och ömsom kvinnoföraktande och -beroende man. Hur kan man älska någon man ser ner på, frågar man sig...Mycket läsvärd!

AnnaMaria Dahlén

2011-12-30

Håller, konstigt...

Linda Hultén

2011-08-23

En manschauvinistisk, pompös och narcissistisk Strindberg försöker bevisa sin mentala sundhet men misslyckas kapitalt. Vilken dåre.

Tom Eriksson

2011-07-29

Detta är naturligtvis mycket bra som litteratur, men om S gått in i riktig paranoia, hade inte kunnat skriva denna bok.

Jesper Larsson

2011-06-26

Välskriven och fascinerande biografisk berättelse om Strindbergs liv.

Mrs Gedal

2011-04-13

Strindberg goes Hänt Extra.

Maria Johnson

2011-02-15

kurslitteratur

Jasmine S

2011-01-07

Jag underkastar mig Strindbergs ord!

Adam Kristensson

2011-01-02

Oerhört dålig bok för att vara Strindberg. Inte det minsta nyanserat. Att vara ihop med en kvinna är bara pest och kolera.