In the Midst of Winter

Allende, Isabel

| 2017

New York Times bestseller Isabel Allende returns with a beautifully crafted, multi-generational novel of struggle, endurance and friendship against the odds. Amid the biggest Brooklyn snowstorm in living memory, an unexpected friendship blossoms between three people thrown together by circumstance. Richard Bowmaster, a lonely university professor in his sixties, hits the car driven by Evelyn Ortega, a young, undocumented migrant from Guatemala. But what at first seems an inconvenience takes an unforeseen and darker turn when Evelyn comes to him and his neighbour Lucia Maraz, desperately seeking help. Sweeping from present-day Brooklyn to Guatemala to turbulent 1970s Chile and Brazil, and woven with Isabel Allende's trademark humanity, passion and storytelling verve, In the Midst of Winter is a mesmerizing and unforgettable tale.

Julia Gedin

2020-05-30

Emelie Ljungberg

2019-08-20

En charmig berättelse om kärlek på "äldre dar", om det bagage huvudpersonerna bär på från sitt förflutna, om politiskt våld i Latinamerika och om att vara papperslös flykting i USA. Berättelsens huvudfokus är inte det som händer i nutid, utan det som har hänt personerna på vägen dit. Det blir därför väldigt många tillbakablickar, ibland intressanta, men de får också berättelsen att tappa fart. En söt historia med allvarligare undertoner, som dock inte satte några djupare spår i mig.

Irene Malmeling

2019-07-23

Länge sedan jag läste Isabel Allende, och det var verkligen på tiden! Hennes mustiga språk och fantastiska berättarkonst, burleskt och allvarligt på samma gång om människor med fantastiska och fasansfulla öden, är en njutning. Synd att man förlaget försökt "trolla bort" det hela genom att försöka paketera boken som en klassisk feelgood i sockersött omslag.

Maria Jacobsson

2019-07-18

Denna bok var inte alls vad jag förväntade mig. Titeln verkar vilseledande eftersom boken utspelar sig under en snöstorm och omslagsbilden ger sken av en romantisk berättelse men den är så mycket mer. Otroliga och oroliga människoöden som format personerna i boken vävs ihop och avslutas i ett slags lugn.
Inte den typ av bok som jag brukar läsa, men jag är ändå glad att jag hittade den. Några långdragna tillbakablickar rör till handlingen för mig och drar ner betyget till en 4:a.

Bokslukerskan 93

2019-01-23

Det här är helt otroligt! Trodde aldrig att jag skulle komma över en feelgood bok såhär bra. Jag gillade de tre karaktärerna direkt och älskar att vi får ta del av hela deras historia. Hatten av för en grym författare! Ska läsa fler böcker av henne...

Maja Dukic

2018-10-17

Ni vet såna böcker som man inte läser som sin vanliga genre? Såna som bara rör upp massa känslor som man inte vet vad man ska göra med de? Såna böcker där man kastar sig i det okända? Eh, det här en en sån bok! Boken innehåller precis allt som en bra bok ska innehålla. Fast det inte riktigt är det jag brukar läsa fångade den mig med sina otroliga människoöden och på vilket bra sätt Isabel Allende beskriver de.
Jag har inte läst något av henne innan fast hon har skrivit massa böcker, men det kommer jag göra efter denna godingen. Handlingen i denna bok om jag tänker nu tillbaka är inte den viktigaste, iför sig är det inte mycket till handling, utan alla öden männsikorna bär på. Vi träffar tre olika personer i New York under en våldsam snöstorm. Förresten har namnet på boken absolut inget med sommar att göra. Man träffar Richard en universitetslärare som har så mörka hemligheter att han inte ens vet hur han ska klara av att leva längre. Man träffar Lucia Arraz en chilenska forskare som bor i Richards källare och föreläser på hans univeristet. Och så träffar de båda två den papperslösa unga flyktingen från Guatemala, Evelyn Ortega. Deras levnadsöden flätas samman i en osamanhängade händelse som kommer prägla de tills de dör. Det är en saga om livsglädje och kärleksfull medmännsklighet. Det är skrivet på ett sätt som säger vänta du kan inte lägga ifrån dig boken änn, bara det här lilla stycke till. Bladvändare. Hennes beskrivningar av både miljöerna och människor kommer från en annan dimension än vad jag är van vid. Det är allt ifrån illegal invandring till våld i hemmet som hon tar upp på ett sätt som känns så narurlig. Läs den!! Omg vilken bok!

2018-10-13

Isabel Allende blandar på ett mycket skickligt sätt en storslagen roman med ett ganska lättillgängligt och ibland ganska roande språk. Boken pendlar mellan en 3:a och en 5 för mig. På sina ställen när den är som bäst är den briljant, men så tycker jag att det blev lite väl mycket av tillbakablickarna och särskilt de med Richard och Evelyn. Lucia och hennes berättelse tycker jag bäst om. Jag kan absolut rekommendera boken och vill absolut läsa fler böcker av Isabel Allende!
Jag lyssnade på ljudboken och njöt av Gunilla Nyroos mycket professionella uppläsning som lockar till eftertanke. På ett mycket skickligt sätt förmedlar hon karaktärerna och berättelsen som sådan på ett väldigt engagerande vis utan att för den del spela över. Jag hoppas att fler böcker av Allende kommer som ljudbok och att Gunilla kommer att läsa in även dem!
Slutbetyg, en stark 4:a!

Gillar verkligen Isabel Allende, hon har ett sånt fantastiskt språk. Sen får man ta berättelsen lite för vad den är (typ magisk realism), helt overklig men underhållande nutids-story varvad med väldigt starka och djupa människoöden.

2018-08-25

Hon har en förmåga att berätta om historia och göra den intressant. Samtidigt med en kärleksfull och spännande berättelse.
Tycker mycket om hennes böcker.

2018-08-09

Vackert språk, bra referenser till dåtid. En underbar författarinna med så mycket kunskap.