In the Lion's Den: A House of Falconer Novel

From New York Times bestselling author Barbara Taylor Bradford comes the highly anticipated second audiobook in the House of Falconer saga. James Lionel Falconer has risen quickly from a mere shop worker to being the right-hand man of Henry Malvern, head of the most prestigious shipping company in London. With Malvern's daughter Alexis running away to the country after a terrible tragedy and refusing to return, James' ascent to head of the company seems inevitable. But even a charmed life like James' is not without its setbacks. A terrible fire threatens to end his merchant career before it's had a chance to truly begin. Mrs. Ward, James' former paramour, has a secret that could change his life forever. And his distaste for Alexis Malvern is slowly growing into feelings of quite a different sort. Can James continue to be the master of his own fate, or will all of his charm,...

3,5/5

James Lionel Falconer har arbetat hårt för att få en högt uppsatt position vid Londons mest prestigefulla handelsbolag och han arbetar i nära relation med ägaren mr Malvern. Speciellt eftersom Malverns arvtagerska, Alexis Malvern, har lämnat London och inte visar något som helst intresse av att komma tillbaka. James föreslår att företaget ska bygga en galleria i en av de stora nöjesstäderna men när de har kommit en bit på byggnationen, börjar det brinna och allt riskerar att förloras.

Löften och svek är den andra delen i serien Falconer, men jag skulle säga att det går bra att läsa dem fristående. Jag har inte läst första delen och det var ändå inte särskilt svårt att hänga med i vad som händer, vad som hänt innan och vem som är vem. Det finns ett gediget personregister, men det finns också ett galleri som förklarar vilka alla är i början av boken, om man skulle behöva det.

Jag tycker om James och Alexis som mer huvudpersoner, även om det kanske är James som tar över i det. Det enda jag kan störa mig lite på, och som drar ner betyget för min del, är att allt går så lätt. Oavsett vad James ställs inför kan han lösa det, godta, eller kommer förbi utan större problem. Den enda som har lite problem, är Alexis och det är inte heller något större problem utan mer något hon behöver komma över och det gör hon med lite hjälp. Så jag kanske hade förväntat mig lite mer ”problem” när det kommer till något som faktiskt är ganska enorma problem och hemligheter att komma över.

Språket är bra och Gunilla Mattssons översättning håller hög standard. Det är inte svårt att förstå att kärlekshistorier från slutet av 1800-talet är så populära och jag uppskattar att det faktiskt här är en man som är den som är annorlunda och lite utanför det han borde enligt andra.

Fängslande, gripande och underhållande!