In Search of Lost Time

Proust, Marcel

| 1992

For this authoritative English-language edition, D. J. Enright has revised the late Terence Kilmartin's acclaimed reworking of C. K. Scott Moncrieff's translation to take into account the new definitive French editions of A la recherche du temps perdu (the final volume of these new editions was published by the Bibliotheque de la Pleiade in 1989).

Torbjörn Nilsson

2019-01-19

Wow - effekten är mindre nu när jag känner stilen. Longörerna kring denna eviga längtan, som alltid blir besvikelse om den infrias. Iakttagelseförmågan är imponerande skarp och modern. Numera kan stora delar av "den bildade" medelklassen hänge sig åt dem. Språket är ett kapitel för sig.

Nils Thor

2010-08-17

Det här är nog den bästa delen i detta storverk. En visserligen lång och pratig men samtidigt underbar skildring av aristokratins ytlighet och förljugenhet.
Här finns också skildringen av mormoderns sjukdom och död. Dreyfus-affären diskuteras och monsieur Charlus underliga beteende. Allt beskrivet med en bedövande ordrikedom och många utvikningar från ämnet.

Conny J

2010-07-21

Andra boken i serien är änn bättre än den första. Språket är underbart.
Det är ingen bok man drar sig till, man får vackert kämpa här med.
Det hade varit lite lättare att läsa om det varit lite mer styckindelningar och kapitel.
Men ändå en toppbok!
Trea läses senare i höst!

Nils Thor

2010-04-25

Den här delen handlar om unge Marcels sommarvistelse i Balbec och om första mötet med Albertine.
Det vackra språket och de utförliga beskrivningarna av människor och känslor är helt enastående.