In i vildmarken

Krakauer, Jon

| 1999

ElinsBokhylla

2020-08-28

Boken handlar ju framförallt om den unge mannen som på eget bevåg gav sig ut i vildmarken och levde sitt liv, Chris McCandless som levde för det fria och naturen. Men ändå kändes det mer som att jag läste en bok om Jon Krakauer och flera andra upptäcktsresande män och inte alls om huvudpersonen. Vilket jag tycker är otroligt tråkigt då boken inte alls höll upp till mina förväntningar.

Även om jag till viss del förstår att Jon Krakauer vill ta upp exempel på andra upptäcktsresande män och hur de överlevde och inte överlevde ute i vildmarken så tycker jag att dessa stycken var alldeles för långa och intresserade mig väldigt lite.
Jag förstår och ser parallellerna mellan John McCandless och de andra männen så tycker jag att de tar upp alldeles för mycket plats och tid i boken, plats som istället hade kunnat ges till den riktiga huvudpersonen, McCandless.

Kapitlen var väldigt långa och sidorna kompakta vilket gör det svårare för mig att hänga med i texten, samt att det var en del svåra ord som jag inte riktigt förstod vad de hade för mening överhuvudtaget.

Eftersom det var många delar i boken som inte handlade om McCandless så tappade jag intresset väldigt ofta. En del stycken hoppade jag till och med över för att jag inte fann de intressanta, speciellt de styckena som handlade om Jon Krakauer. Jag upplevde att Krakauer på många sätt försökte göra boken till sin egen, på så sätt att han ofta tog över berättelsen med sina egna upplevelser, känslor och tankar. Vilket är lite komiskt eftersom han skrev i förorden att han skulle vara så transparent som möjligt, något jag inte tyckte att han lyckades med.

De kapitlen och delarna som faktiskt handlade om Chris McCandless var väldigt intressanta och det var en hel del saker som jag inte visste om innan jag läste denna bok. Hela historien om John McCandless är otroligt sorglig, det verkar som att han inte riktigt fann glädje eller lycka någonstans, hur mycket han än letade. Men det är väldigt fint att läsa och ta del av historierna från de människor som han har mött under sin långa resa, många fina människor som verkar ha sett den fina mannen bakom oron, vare sig han kallade sig Christopher McCandless eller Alexander Supertramp.

In i Vildmarken av Jon Krakauer är en detaljerad och intressant bok om en väldigt sorglig men ändå fin historia om John McCandless. Även om jag hade önskat att boken skulle handlat lite mer och just McCandless så är boken bra och välskriven. Det är lätt att se att Krakauer har arbetat väldigt mycket och länge inför denna bok, att hans research är enorm och att han har lagt ner mycket tid på att få dela med sig av berättelsen om Chris McCandless.

Matilda Persson

2019-09-30

Det är någonting med sättet Jon Krakauer skriver på som jag inte älskar. Det är svårt att hänga med i texten vilket leder till att det är lätt att zoona ut. Kanske hade det varit bättre att läsa på engelska? Har tidigare läst ”Tunn luft” av Krakauer och jag hade samma problem med den. Språket är alldeles för jobbigt att läsa och boken kommer inte igång förrän man tagit sig igenom hälften. Det är så mycket runt omkring det som boken egentligen ska handla om. Av de 239 sidorna handlar ungefär 100 om McCandless, resten känns snarare som en genomgång av andra människor som gett sig ut i vildmarken. Det är väldigt svårt att betygsätta In i vildmarken för delarna om McCandless är riktigt bra, resten hade jag gärna varit utan. Jag har inte sett filmen som är baserad på boken men jag vet att den fått höga betyg, för en gång skull är kanske filmen bättre än boken och jag ska genast ta och se den.

Marianne Skoglund

2017-04-15

Oerhört sorgsen och sorglig skildring av ett liv som tog slut alldeles för tidigt.

Nina Vikström

2015-08-02

Läsvärd men som redan nämnts är sidospåren för många. T ex historien om författarens bergsbestigning känns irrelevant och parallellerna till Chris krystade.

Ida Andersson

2014-03-12

Respekterar McCandless och hans historia högt men boken var inte riktigt som jag tänkt. Är intressant med andras äventyr också men jag läste för att veta mer om Chris och vad han var med om och hans åsikter om saker och ting i världen, fattar ju att Jon Krakauer inte har all information om det men skulle nog ha gått att lägga in mer av Chris anteckningar, för det finns mer än vad som står i boken.

Sarah Hallin

2014-01-15

Älskar Chris och hans historia. Men jag kände att det var lite för många sidhistorier som jag inte alls hade intresse av, vilket gjorde boken trögläst.

Märta Fohlin

2013-04-20

Fina tankar och formuleringar.

Emelie G

2013-04-13

2013-01-12

Läst på svenska som "In i vildmarken".

Nja boken den var sådär, men filmen var helt klart så mycket bättre =)

Madde Basko

2012-07-05

Jag var väldigt förväntansfull när jag började läsa den här boken, men tyvärr så hade jag missförstått att det var mer en dokumentär bok än en reseskildring ur Chris perspektiv, därför ger jag den inte mer än 2 stjärnor. Kanske den hade fått fler om jag hade ställt in mig på att den skulle vara berättad från Författarens undersökningar av Chris liv.

Sofia E

2012-04-17

Läste boken med ett ständigt småleende på läpparna (ibland också med en liten klump i halsen). Så otroligt gripande och fascinerande att jag nästan tappar andan. En sorglig men alldeles ljuvlig historia. Är grymt imponerad av Krakauers sätt att berätta.

Eiya

2012-03-17

Svävar ut för mycket, författaren har svårt att hålla sig till Chris berättelse utan svävar in på liknande berättelser om andra unga män med samma drömmar & mål, för att inte tala om de berättelser han skriver om sig själv.. Styckena om Chris är de som fängslar mest; det tragiska öde han gick till mötes helt ensam. Researchen kring Chris känns äkta även om jag skulle velat ha en annan struktur, språket känns rörigt & det hoppar i tid & vissa saker upprepas. Jag hade hellre sett en tunnare bok om Chris & (om det finns) mer utdrag ur dagboken & lite foton om man känner att man behöver fylla ut. Andras berättelser känns onödiga då jag tror man kan bygga mycket av bara det Chris var med om.

Alekzandra K.

2012-03-16

Spännande resa till vildmarken, med fler än endast Chris McCandless. Ger en djupare bild än filmen (även dock jag älskar den!) och man förstår mer, man får följa författarens utforskande om Varför. Vi får lära oss mer om själv fenomenet. Det är inte bara en fin berättelse, utan en väldigt givande sådan.

olle tokstolle

2011-10-23

den här boken ger grymt mycket mer än filmen. det är mer utförligt och äkta, mindre glorifierat. författarens sidospår är dessutom både relevanta och intressanta. mycket bra.

Rasmus Törnqvist

2010-12-07

Författarens sidospår är helt ointressanta för mig och man blir sällan gripen av historien. Rekommenderar att se på filmen istället om man vill "uppleva" hans resa.

Marc Moore

2010-11-03

Whats the fuss?
En självisk, bortskämd unge som inte bryr sig om vilka han sårar på vägen....ser inget stort i det.

Emmie Haraldsson

2009-09-15

Fruktansvärt vedervärdig bok. Aldrig att jag öppnar den igen och hur duktig skådespelare Sean Penn än är så kommer filmen aldrig ses av mig. Hade hemtenta på den här boken, kollade upp svaren på internet eftersom den inte gick att läsa ut och jag brukar inte ge upp i första taget. Har läst många böcker på tvång och läst ut dem trots att jag inte velat men det gick inte med denna..

Pelle Martinsson

2009-08-27

Betydligt mer "nykter" än filmen. En effektivt återgivning av ett högst intressant livsöde. Man imponeras av Krakauers efterforskningar.

Monika Holmberg

2009-08-09

hade varit en klockren femma utan K's tröttsamma historier om sig själv.

kristina johansson

2009-07-12

Än en gång en bok på engelska...jag vet inte om detta bidrog till det låga betyget men jag hade svårt att komma in i handlingen. Hade velat ha mindre dagboksform. Filmen var dock bra!

Hanna L

2009-06-22

gav den en fyra när jag just läst den, men med tiden har jag blivit lite mer tveksam...