In a dry season

Robinson, Peter

| 1999

During a blistering summer, drought has depleted Thornfield Reservoir, uncovering the remains of a small village called Hobb's End - hidden from view for over 40 years. For a curious young boy this resurfaced hamlet has become a magical playground . . . until he unearths a human skeleton. Detective Chief Inspector Alan Banks is given the impossible task of identifying the victim - a woman who lived in a place that no longer exists, whose former residents are scattered to the winds. Anyone else might throw in the towel but Banks sets out to uncover the murky past buried beneath a flood of time... 'A WONDERFUL NOVEL' Michael Connelly

Annica Sandström

2023-03-01

Första boken,sen är man fast och läser hela serien om kommissarie Banks, mycket bra deckare.

Josefine Malmer

2021-08-24

Väldigt seg i början men den tar sig. En bra deckare!

Johan

2018-07-19

Miljöer som fastnar mer än storyn. Helt ok.

My.loved.books

2016-01-05

En Riktig bladvändare! :)

Tobbe Fransson

2014-08-14

Titeln var helt oemotståndlig när man försmäktade i julivärmen och vattnade gräset varje kväll. Boken var inte helt fel den heller.

2013-10-15

Seg och snackig. Den bedrövliga uppläsaren som dessutom låter berusad gör inte läsupplevelsen direkt bättre!

Karin Erch

2013-06-04

Alltid lika bra skrivit av Robinson!

Carina Svensson

2013-04-06

Spännande och mycket bättre språk än i den förra boken, "Roten till det onda".

Emelie A

2012-03-26

Vilken bra bok! Är inte speciellt förtjust i deckare generellt sett, men tycker mycket om när historier från olika tidpunkter "blandas" och berättas om vartannat. Fick väldigt starka "band" till personerna i boken, speciellt de under krigstiden. Kan rekommendera boken om man känner för att läsa en bra deckare (:

Johan Söderström

2012-03-08

Min första Robinson , glömmer aldrig den sommaren när dalen försvann.

Jari Kokko

2011-10-23

Mitt första möte med Banks. Det ledde till att jag beställde hela serien från England. Älskar att läsa kronologiskt. Peter Robinson och Banks gör en nästan aldrig besviken.

2011-10-05

Pter Robinson visar här att han är en av de absolut främsta inom deckargenren. Trovärdigt berättade stories och karaktärerna är levande och känns verkliga. Han kan dessutom bygga upp en mycket trovärdig och spännade berättelse. Mycket bra.

Anette Marcusson

2011-03-15

Eva-Karin Kyrling

2010-10-18

Mycket läsvärd deckare!

Fredrik Davidson

2010-05-29

Historien utspelar sig hela tiden på ett ställe, men växelvis mellan 2:a världskriget och nutid. Detta är inte riktigt i min smak. Lite intressant att få en inblick i hur det kunde vara under pågående krig var det dock.

Jonna Österlund

2010-05-08

En jättebra bok. Det som drar ner betyget är att jag (som jag minns det) störde mig på en del fel i boken...stavfel och/eller dålig översättning?!

Kajsa Dokakis

2010-04-20

En valskriven bok med mycket bra epilog. Lite val lang stracka dit bara:)

Niklas Hall

2010-03-30

Jag är svag för då- och nutidsgreppet och fastnade verkligen direkt. Rekommenderas varmt!

Ciccis bokblogg

2010-02-28

Det här är första boken om överkommissarien Alan Banks som är utgiven på svenska. Det finns nio böcker som utkommit innan men som ej är översatta till svenska (än). Jag gillar att läsa böcker i rätt ordning, fast man inte måste läsa dem i ordning. Jag vill gärna läsa dem i den ordning de är skrivna för då får man mer en helhet. Tror det är därför det dröjt så länge innan jag läst den här, vill ju läsa de andra innan. Men nu så fick jag i alla fall lånat den som ljudbok.

Den lilla staden Hobb´s End har legat under vatten i över fyrtio år och nu efter den varma, torra sommaren så upptäcks ett kvinnoskelett under ett av de gamla husen. Överkommisarien Alan Banks får hjälp av kriminalinspektör Annie Cabbot med fallet. De försöker identifiera skelettet och därefter försöker de att ta reda på vad som hänt med henne. Men då det är så många år sedan så är det svårt att hitta några levande kvar som kände kvinnan. En person sitter inne med väldigt mycket information men hon vill inte ge sig till känna. Handlingen utspelar sig mellan nutid och under krigstiden i Hobb´s End.

Uppläsare är Anita Ekström som är en bra uppläsare med behaglig röst. Tyvärr så är det inga direkta pauser i uppläsningen, vilket gör det svårt att hänga med i om det är nutid eller dåtid. Hade varit enklare om det varit kapitelindelning. I en bok så är det ju nya stycken eller en ny sida men när man lyssnar på en ljudbok så vet man ju inte det.

Mia Dahlstrand

2010-01-23

2010-01-23
Mycket bra och spännande bok med många oväntade vändningar. Jag gillar att det handlar så mycket om personerna på det privata planet i boken och inte bara mord.

Jennie Rosén

2010-01-04

Helt ok kriminalroman.

Anders Högman

2009-11-01

Inte så bra som jag fått rekommenderat, 4,9. Men nästan en fyra kan den få.

Anna Hallqvist

2009-10-13

Boken var svår att komma in i. Den blandar dåtid och nutid och olika berättare på samma sida. Och först visste jag inte riktigt vad jag gillade det - men det är rätt briljant faktiskt, man tröttnar inte.
Det blir parallella handlingar och man är lika nyfiken på alla. Han har en förmåga att driva upp spänningen - det blir svårt att lägga ifrån sig boken, man bara måste få veta.
Givetvis gissade jag vem mördaren var efter ca 300 sidor ;) - men det spelade ingen roll, jag var ju inte säker.

Ann-Sofie Carlsson

2009-08-24

Spännande nu-och dåtid.

Louise A

2009-08-18

Första delen i Robinsons lysande serie. Full pott!

Alex Nedstam

2009-07-15

En ovanligt torr deckare - kanske en mer passande titel. Jag har svårt för böcker som innehåller så mycket ord som betyder så lite.