Imse Dumse går på cirkus

Johansson, Mikael

| 2021

En loppcirkus är i närheten och den vill gärna Imse Dumse se. Men det börjar inte så bra. Hur ska Imse Dumse fixa detta?Imse Dumse går på cirkus är andra boken om den busiga och påhittiga spindeln Imse Dumse. En tokrolig och varm historia om Imse Dumse (nästkusin med Imse Vimse) som ställs inför olika vardagsproblem. Boken är en blandning av Lennart Hellsings uppochnedvända humor och Sven Nordqvists varma bildspråk. Imse Dumse är en bilderbok som uppskattas av såväl mogna 4-åringar som barnsliga 9-åringar. Den är perfekt för den som lär sig läsa, men är också en utmärkt högläsningsbok. Många kvällar när Mikael skulle natta sina fyra barn ville de höra en berättelse om Imse Dumse. Alla började likadant;?Imse Dumse var en liten röd spindel med åtta ben och han var nästkusin med Imse Vimse.? Men varje gång blev det fel.Spindeln var grön. ? Nej, han var röd!...

Madeleine Lindbergh

2022-10-31

Barnen gillade verkligen denna bok!

Andreas Edin

2022-08-11

Denna bok läste vi varje kväll i en månad! Min son valde den framför alla möjliga böcker kväll efter kväll. När vi skulle resa till Turkiet hamnade boken högst upp i väskan. Populär!!

Imse Dumse är helt underbar!
Detta är andra boken om Imse Dumse, en underbar och härlig liten spindel som för övrigt är nästkusin med Imse Vimse. Denna gång får vi följa med Imse Dumse på loppcirkus, ett äventyr som höll på att sluta illa. Alla insekter på cirkusen blir livrädda då de tror att de ska bli uppätna, men allt löser sig till det bästa, som det ju brukar göra i barnböcker.

Mikael Johansson och Kristina Aspén har verkligen hittat en perfekt mix av text och illustrationer. På uppslag med lite mer text är bilderna något "lugnare" medan uppslagen med lite mindre text har bilder med fler detaljer som ger uppslag till frågor och diskussioner. "Imse Dumse går på cirkus" är en trevlig och underhållande läsning som visar hur viktigt det är att ha vänner och känna sig omtyckt.

Det som fascinerar mig allra mest är de fina och färgglada illustrationerna, jag kan helt enkelt inte se mig mätt på dem. De är färgglada utan att vara skrikiga och detaljerade utan att vara plottriga, vilket roar stora såväl som små läsare. Jag ser fram emot fler böcker om den söta spindeln Imse Dumse.

Ann Eriksson

Underbart o klassiska

Peter Ahlman

2022-04-09

Riktigt bra böcker med en typ av fantasi som jag inte sett någon annanstans. Otroligt vackra bilder som verkligen talar! Innehållet i böckerna är pedagogiska och ger inte bara en sockersöt bild av tillvaron.
Sanningen gör oss fria! Mina barnbarn blev väldigt glada och fascinerade av båda böckerna som hittills blivit publicerade.
Jag rekommenderar starkt dessa böcker och vi ser fram mot nya äventyr med Imse Dumse.
Hälsningar Peter Ahlman/äventyrare, författare och livsnjutare.

Ina Bråsäter

Passar flera olika åldrar både 6 åring och 10 åring. Roliga och spännande.👍

AC (mamma):
Denna bilderbok handlar om Imse Dumse. Imse Dumse är sugen att gå på cirkus och när han går dit blir alla insekter livrädda då de tror att de ska bli uppätna. Det visar sig dock att spindeln inte vill äta utan titta och delta. Det blir en succé och Imse Dumse hittar många nya vänner. Blir hen vegetarian efter detta månne.

Boken har färgglada illustrationer med många detaljer. Skriven med glimten i ögat och läsningen är ganska trevlig.

Philip:
Jag tycker att böckerna Om spindeln är bra och Imse Dumse verkar snäll. Bilderna är fina. Det är lite roligt när hen har en av insekternas barn i sin väska med sig. Hen måste lämna tillbaka sin mat.

Annette Stolt

2022-02-21

Första delen om Imse Dumse var helt förtrollande och den här är minst lika fin. Bilderna är underbara och innehåller många fina detaljer. Stanna upp och titta noga och du hittar en ny favorit varje gång. En söt berättelse. Imse Dumse är helt klart en favorit och en av de finaste barnböcker jag sett.

Ewa-lotta Nanfeldt

2022-01-29

Så fin barnbok bästa jag sett på länge , Köp och läs den , ni blir inte besvikna. Så vackra bilder

Kristina Simar

2022-01-28

Imse Dumse går på cirkus av Mikael Johansson med illustrationer av Kristina Aspén

Nu har jag läst de underbara böckerna om Imse Dumse för mina två barnbarn Edvin 6 ½ och Bo 4 ½ år. Förutom att läsa böckerna och titta på bilderna, pratade vi en hel del kring händelserna, exempelvis om hur spindlar gör nät och varför de äter insekter.

Särskilt mitt yngsta barnbarn ställde många frågor. Att Imse Dumse hade en nattmössa var extra roligt, därför sa jag att mormor har också en sådan nattmössa!! Mormor har du en nattmössa? Japp, sa jag, även om det inte är sant, men nu har jag bett min yngsta dotter att sy en Imse Dumse-nattmössa till mig, för att bevisa för dem att jag visst har en.

Både jag och pojkarna tyckte böckerna var härliga, särskilt mycket tyckte de om boken när Imse Dumse var på cirkus. Edvin 6 ½ år som alltid säger vad han tycker, sa att han gav böckerna 4 stjärnor av 5, men att de passade nog lillebror bättre.

Han vill hellre lyssna på spännande böcker som handlar om detektiver och tjuvar. Lillebror Bo tyckte att böckerna skulle ha 5 stjärnor och jag håller med honom.

Monica Wigren

2022-01-25

Trevlig bok med fina bilder. Lättläst och rolig.

Michael

2022-01-22

Fantastiskt rolig och fint illustrerad!

Detta är den andra boken om Imse Dumse, boken är riktad till barn mellan 3-6 år. I denna bok ska Imse Dumse besöka en loppcirkus, men till en början blir alla besökare rädda för Imse då besökarna är insekter som Imse vanligtvis äter både till frukost, lunch och middag.

Detta är en underbar barnbok om den charmerande spindeln Imse. Bilderna är helt fantastiska - detaljrika, färgglada och humoristiska. Boken har även har ett djupare budskap, att rädsla kan omvandlas till något positivt. Jag har verkligen förälskat mig i denna lilla söta spindel och den roar även mig som vuxen. Tycker att båda böckerna har viktiga budskap och som man kan jobba vidare med i barngrupperna inom förskola och sjunga visan om Imse Dumse som finns i slutet av boken.