Imperium

Harris, Robert

| 2004

When Tiro, the confidential secretary of a Roman senator, opens the door to a terrified stranger on a cold November morning, he sets in motion a chain of events which will eventually propel his master into one of the most famous courtroom dramas in history. This work takes us inside the treacherous world of Roman politics.

Rama Pujara

2019-10-09

Intressant och lärorikt. Dock kunde författaren använda ett flödande språk. Tidvis tröttnade man men i det stora bra bok!

Mathias Sundin

2012-07-28

Den suveräna starten på trilogin om Cicero.

Stefan Johnsson

2011-12-03

Spännande i historisk miljö

Sofia Buhr

2011-07-18

Jag gillade verkligen Harris bok Pompeji så jag hade förväntningar på den här boken. Den var helt okej men inte mer.

Det är oftast svårare att skriva bra böcker om verkliga historiska personer istället för påhittade. Det är lätt att det blir för mycket som en faktabok. Det tycker jag att det blev i den här boken. Därför fick den inte högre betyg än tre fastän den är en intressant skilldring av politik i Rom f.kr

Men den tanken som mest kommer tillbaka för mig när jag läser den här boken är att jag är glad att jag inte levde där på den tiden för det verkar ha varit ett rent helsike att få någonting gjort.

Emelie A

2011-06-28

Förväntade mig mer av den här boken, kanske för att jag i allmänhet är så intresserad av detta ämne. Dock så är det något som fattas för att den skulle få ett högre betyg av mig, kan inte riktigt sätta fingret på vad.

2010-02-20

Översatt till svenska år 2009. Författaren kan inte beskriva, inget lever. Som torr redogörelse för Ciceros förehavande kan den kanske duga, men underhållning eller gripande skönlitteratur är det inte. Läs istället Steven Saylors deckare om samma tidsperiod, inte märkvärdiga, men roande.