Imperiet

Kapucinski, Ryszard

| 1997

1967 far Ryszard Kapuscinski, en av våra samtids mest hyllade utrikesreportrar, genom södra Sovjetunionen från Georgien till de centralasiatiska republikanerna och möter en kokande, mångtydig värld med värdiga och stolta människor, trots den totalitära statens förtryck och hårda kontroll. Våren 1989 gör han om sin resa, men den här gången tar han sig kors och tvärs över hela Sovjetimperiet och tillryggalägger 6 000 mil. Under samma tidsperiod har imperiet hunnit braka samman, de etniska motsättningarna tilltagit och samhället har på alla nivåer gjort såväl ekonomisk och moralisk bankrutt.

Linda Fedko

2010-03-25

Jag läste boken på polska. Tyvärr är översättningen inte den bästa men detta är en vidunderlig bok som bara ska läsas. Kapucinski får en fyra av mig!!!

Samuel Karlsson

2009-08-16

En bra inblick i ett imperium som vi allt för snabbt glömt. Vem minns inte den verkliga rädslan för kärnvapen från Sovjet.

Tove Skarstedt

2009-08-15

Detta är en fantastisk bok!
Läs den!
Kapucinski skrev otroligt bra!
Boken är en av de bästa jag läst på mycket länge. Vill du veta något om Ryssland så läs den här. Vill du veta något om kommunismen så läs den här. Enkel, klar, inga överdrifter, mycket baserat på författarens egna upplevelser. När man ser hur det ser ut idag kan man förstå att Kapucinski, utifrån sina gedigna kunskaper faktiskt satt med facit i hand 1993.