Imperial Bedrooms

Ellis, Bret Easton

| 2010

Bret Easton Ellis's debut, "Less Than Zero, " is one of the signal novels of the last thirty years, and he now follows those infamous teenagers into an even more desperate middle age. Clay, a successful screenwriter, has returned from New York to Los Angeles to help cast his new movie, and he's soon drifting through a long-familiar circle. Blair, his former girlfriend, is married to Trent, an influential manager who's still a bisexual philanderer, and their Beverly Hills parties attract various levels of fame, fortune and power. Then there's Clay's childhood friend Julian, a recovering addict, and their old dealer, Rip, face-lifted beyond recognition and seemingly even more sinister than in his notorious past. But Clay's own demons emerge once he meets a gorgeous young actress determined to win a role in his movie. And when his life careens completely out of control, he has no choice but...

Philip Stenström

2017-07-15

Tre år efter jag läst Less than zero - Noll att förlora, läser jag Imperial bedrooms och återigen förundras jag över Bret Easton Ellis förmåga att fängsla och imponera med sin skrivarförmåga. Det är en skrämmande och dekadent värld som återspeglar L.A.; där fåfänga, missbruk, och egoism blivit vardag för kändiseliten. Framgång till varje pris, har ett högt värde men inget som förhindrar bokens huvudkaraktärer att fullfölja. På lysande maner framställs en obehgaglig värld och inget är som det verkar. Samtidigt som den är otäck lyser den till på ett mållöst och hisnande sätt.

Liza Bolin

2014-03-18

velar mellan trea och fyra. som tidigare kommentatorer påpekat, känner man Ellis vet man vad man får, och jag tycker verkligen han har mognat som författare. jag följer med Clay rakt ner i avgrunden utan att ana det. Åh Bret, jag har saknat dig!

Thomas R

2013-03-03

Missnöjd, nöjd. Som vanligt i BEE-land.

Petra Hansson

2012-07-16

Lysande obehaglig!

Freddy K

2010-08-02

Som en uppföljare till Less Than Zero är den lite märklig. Men om man ser på den bara som den är så är den spännande och obehaglig. Påminner en hel del om Lunar Park och det finns även ett par stänk American Psycho.