Imorgon och imorgon och imorgon

Zevin, Gabrielle

| 2023

Årets bästa roman 2022 enligt Goodreads AwardsÅrets bästa bok 2022 enligt Amazon och Time MagazineSam och Sadie träffas på ett sjukhus 1987. Sadie besöker sin cancersjuka syster och Sam återhämtar sig från en bilolycka. De två ensamma själarna förenas i den gemensamma kärleken till dataspel, och när de av en slump möts igen åtta år senare inleder de ett samarbete som för dem till oanade höjder: de blir superstjärnor i spelvärlden. Men i verkligheten är saker och ting inte lika fulländade som i spelens virtuella värld. Imorgon och imorgon och imorgon följer Sam och Sadie genom åren av professionell framgång och personliga motgångar, samtidigt som samhället och deras relation förändras.Gabrielle Zevin har skrivit en förtrollande roman om kärlek, men inte en kärleksroman. Den har tagit världen med storm, bland annat utnämndes den till Amazon Book of the Year.

Per Bengtsson

2023-09-29

Läst i svensk översättning. Utmärkt bok, nytt tema och fina levande personporträtt

Per Bengtsson

2023-09-29

Lollos bokhörna

2023-09-13

En berättelse om Sam och Sadie som träffas på ett sjukhus 1987. Sadie är där för att hälsa på sin sjuka syster och Sam återhämtar sig efter en bilolycka. De upptäcker att de båda tycker väldigt mycket om dataspel.

Åtta år senare möts de igen och börjar ett samarbete som gör dem till superstjärnor i spelvärlden. Men bakom fasaden är saker och ting inte riktigt lika bra.

Det här är en roman där vi får följa Sam och Sadie genom motgångar och framgångar samtidigt som samhället och deras relation förändras.

Den här boken är en rejäl snackis. Den är nostalgiskt, berörande, charmigt, handlar om kärlek och om spel. Gillar det nördiga i boken. Men boken handlar också om kärlek till att skapa och kärlek till sig själv. Det är svår att vara människa ibland.

Handlingen är ganska lågmäld och författaren lyckas bra med att gestalta karaktärer och deras relation. Jag tyckte att boken var relativt lättläst, men den tog tid att läsa. Tror att jag ville tycka om den mer än vad jag gjorde. Längtade inte efter att plocka upp boken för att läsa om jag la den ifrån mig. Men, kanske läste den vid fel tidpunkt? Jag vet inte. Kanske passar den dig bättre än mig?

Nina Gustafsson

2023-06-04

Oväntat bra om ett par ungdomar som är besatta av dataspel. Man får följa deras uppväxt och relationer parallellt med deras framgångar inom spelindustrin.