Imitatören

McDermid, Val

| 2002

En ovanlig seriemördare går lös. Han har specialiserat sig på att ta livet av engelska kriminalförfattare - och de dödas på samma bestialiska sätt som offren i deras egna böcker! Psykologen Fiona Cameron har tidigare hjälpt polisen med profiler men avbrutit samarbetet. Nu måste hon återvända. Hennes älskare är nämligen deckarförfattare? Liksom i sin förra bok, den kritikerrosade Dödsdomen skapar Val McDermid en rafflande intrig som trollbinder läsaren från första stund. Boken har fått strålande recensioner och gick direkt upp på topplistan när den släpptes i England. Övers. Johan Nilsson. (Eng. originaltitel: Killing the shadows)

Anna Johansson

2014-04-07

Första McDermid boken jag har läst. Mycket bra bok, griper tag i en från första sidan. Håller ett bra tempo genom boken, dock tycker jag slutet "gick för fort". Värd att läsas.

Väldigt spännande bok fastän den mellanåt är ganska rå och otäck men den är ändå inte så hemsk att man inte kan läsa den. Handlar om otäcka mord som råkar pågå i både Spanien o Sverige samtidigt. Är det samma mördare i båda länder eller är det olika??! Så spännande!!

Rekommenderar verkligen!!

Nää denna bok var inget som jag gillade i alla fall.
Jag hoppas det finns någon annan som gillar den bättre än mig =(

Mats Olander

2010-06-04

Jag har alltid gillat Val McDermid som författare och jag tycker att hennes böcker om Carol Jordan och Tony Hill är helt suvuräna.

Det var första gången jag läste om Psykologen Fiona Cameron. Handlingen utspelar sig både i England och Spanien. Hon hjälper till med 2 utredningar åtskillda från varandra. Hon målar upp miljöerna väldigt bra och beskriver utförligt hur polis och mördaren tänker. Spänningen blir allt mer gripande ju längre man läser men det finns även transportstäckor som jag anser att boken kunde vara utan. En hängmattebok i sommarvärmen.