Im Westen nichts Neues

Remarque, Erich Maria

| 1984

Flag from de

Vorwort 1. Autor: Leben und Werk 1.1 Biografie 1.2 Zeitgeschichtlicher Hintergrund 1.3 Angaben und Erläuterungen zu wesentlichen Werken 2. Textanalyse und -interpretation 2.1 Entstehung und Quellen 2.2 Inhaltsangabe 2.3 Aufbau 2.4 Personenkonstellation und Charakteristiken 2.5 Sachliche und sprachliche Erläuterungen 2.6 Stil und Sprache 2.7 Interpretationsansätze 3. Themen und Aufgaben 4. Rezeptionsgeschichte 5. Materialien Literatur

Hjortronhyllan

2022-12-27

Det här var en av de första böckerna som fick mig att tänka att även om jag skulle vilja bli soldat någon gång, så kanske jag inte hade vad som krävs. Personligen tycker jag att boken är boken lysande. Den är väldigt karaktärsdriven och berättaren är lite avskild i sin avbildning, Det kanske är tänkt för att visa att
soldaten måste bli okänslig för att överleva.

En bra skildring som inte förskönar krigets
våldsamheter men samtidigt värnar om den starka kamratskapet. Det är lite utav en snabb spark i magen, en inte alltför subtil påminnelse om att det finns dystra, mycket verkliga och gripande ögonblick som fångas i litteraturen. Det finns verkliga ögonblick under kriget som inte kan eller ska bagatelliseras, glorifieras och placeras i en hjältesaga. En Kraftfull men kanske lite för kort roman.

2022-06-29

Stark 4:a

Mikaela86

2020-04-29

Den bästa bok jag läst hittills som skildrar kriget. Jag fick en bättre förståelse för allt kändes det som. Hur skoningslöst det verkligen var och hur slumpartat det var att överleva. Hur ärrad alla blev (blir i dagens krig) och hur det aldrig går att få ett liv efter som det innan. Hur otroligt onödigt krig är och hur de som bestämt detta sitter säkra och de oskyldiga får sätta sina liv till.

Benjamin Elfors

2017-11-17

Hela tiden medryckande och intressant. En skoningslös, men aldrig övertydlig, kritik av krigets meningslöshet. Särskilt starkt när huvudpersonen Paul beskriver sina känslor när han första gången dödar en fiendesoldat.

Philip Stenström

2017-10-14

Första världskriget rasar skoningslöst och vid västfronten har krigets helvete blivit vardag för några unga tyska män. En gång pojkar och uppjagade av att stridsvilja för fäderneslandet, nu män som stupar villkorslöst och meningslöst under fiendeeld; försummad av övre ledningen, är kriget inte längre något som hyllas och romantiseras av de tappra män som återstår att leva med de yttre och inre ärren.

”Vi är övergivna som barn och erfarna som gamla människor, vi är råa och sorgsna och ytliga - jag tror vi är förlorade.” - Paul.

En av dessa unga tappra män, menige Paul, skildrar kriget i skyttegravarna på västfronten och återberättar den kalla, mörka vardagen som skoningslöst berövar de unga männens själar och sinnen. Det är en förlorad generation som genomgår helvetets prövningar. Granateld, skottutväxlingar, minor, granater, utdelas av fienden på andra sidan slagfältet, men det är också hunger, löss, råttor, spanska sjukan, gulsot och galenskap som sprider sig villkorslöst på deras egna sida. Men skiljer sig verkligen fienden annorlunda åt från deras sida? Genomgår inte de samma prövningar som dem själva? Dessa tankar begrundas och konverseras mellan männen i skyttegravarna. Trots detta väljer de att fortsätta den meningslösa kampen. Krig är helt enkelt, för dem, krig: ond bråd död.

Det är snart hundra år sedan första världskriget tog slut. Trots detta ekar fortfarande efterkänningarna av kriget in i vår samtid. Författaren, Erich Maria Remarque, lyckas, tveklöst, med graciös och underbar berättarförmåga återspegla krigets verklighet. De målande beskrivningarna och verklighetsskildringarna som återberättas av E. M. Remarque, som var soldat vid västfronten i kriget, är skakande och skrämmande uppriktiga. Ska man läsa en bok bör det vara, På västfronten intet nytt.

Malin Sundman

2017-09-30

Inte en bortkastad rad. Intensiv, hemsk, spännande, blodig, informativ. Ett härligt målande språk, ibland kändes det nästan som att man låg där i skyttegraven. En läsupplevelse!

Mattias Lönnebo

2016-05-20

En av världens bästa böcker.

Emma Svanberg

2015-08-12

Det var länge sedan jag blev så berörd av en bok. Framför allt genom hur det lilla vackra kontrasteras mot det fruktansvärda.

Lars B.

2014-12-26

Rättfram, brutal men samtidigt varsam skildring av helvetet i skyttegravarna och människorna som befann sig mitt i korselden under första världskriget. Man kan bli pacifist för mindre.

Henrik Andersson

2014-06-29

En krigsskildring från första världskriget som för en gång skull skildrar händelserna från tyskarnas sida. Den är allvarligare och mer direkt i sin kritik mot kriget som institution, och dess praktiska jävlighet, än vad t.ex. den mer humoristiska Catch 22 är. Den fungerar bra som komplement och Remarques språk är väldigt gripande, trots min överkonsumtion på krigslitteratur blir jag tillräckligt imponerad för en svag 4a.

Malin Jansson

2014-06-22

Baksidestexten säger att författaren skriver på ett naket och osentimentalt sätt ... Kan inte mer än hålla med. Boken sätter fart på många tankar och sorg över att så många människor tappat tron på livet. Måtte vi inte vara på väg mitt något liknande igen. Måtte vi alla finna kraft att motverka alla mörka strömningar i världen. Boken ger en bild av all smärta och maktlöshet dessa människor måste ha upplevt.

Anna Hedenstedt

2013-10-30

Blir alltid så jobbigt berörd när det handlar om krig - även denna gång. Det framstår som så vanvettigt och man bara undrar: hur jäkla svårt ska det vara att komma överens på vår jord?

Elina Carlsson

2013-05-16

I have never read a book that gets under your skin like this book. It's so painfully beautifully written. I will never forget this story. It is a must read!

Erland Andersson

2012-03-21

Pacifistisk smörja som pådyvlas skolungdomen.
Läs hellre Ernst Jüngers "I stålstormen".

Josefine Ejebjörk

2011-08-19

Har läst denna boken i flera omgångar under studietiden, så det blir alltid lite forcerat då. Hoppas en dag ha tid att sitta ner och läsa den för nöjesskull. Filmatiseringen tycker jag för övrigt också är bra och följer bokens tanke väl.

Julia Booky

2011-07-27

Var mycket skeptisk innan jag började läsa den eftersom krigslitteratur inte riktigt är min grej, men jag var tvungen eftersom det var en skoluppgift. Blev glatt överraskad eftersom den var lärorik och beskrivande med dolda budskap. En mycket bra krigsskildring!

Pia Torkkel

2010-03-08

Läs värd

Maria Blomkvist

2009-09-20

En hjärtskärande skildring av vad krig kan göra med människor. Boken kändes väldigt uppriktig och ärlig utan försök till glorifiering eller smutkastning av någon part. Mitt hjärta värker för karaktärerna och i förlängningen till alla de som i verkligheten genomlevde detta helvete.

Lisa Wennerstrand

2009-08-31

Läste boken i gymnasiet och minns att den gav mycket då. Men den har inte gett något långvarigt intryck.

Jack Russel

2009-08-05

Har dragit mig in i det längsta för att läsa denna men tänkte att nu på semestern ska det bli av att ta mig igenom denna. Visste egentligen inte mer än titeln på boken och att den handlade om nåt av världskrigen. Denna långa, men till antalet sidor korta bok känns verkligen som alla bör ha läst, framför allt nu precis i dagarna då man konstaterat att det inte finns ögonvittnen kvar som kan berätta om hur det var att genomleva kriget.

Boken beskriver brutalt och rått fasorna under "det stora kriget" på ett sätt som gör att man kan se slagfälten framför sig, känna krutlukten och höra skriken från skadade människor och djur och jag kan bara känna att hur kan krig mågonsin vara en lösning då det bara är oskyldiga som drabbas och får göra de verkliga uppoffringarna i konflikten? Som också kommenteras i boken håller sig politiker och de rika undan utan att smutsa ner sig medan det vanliga "fotfolket" som gör de verkliga offren... Och en annan tanke ur boken, hur ska de någonsin kunna återanpassa sig till ett vanligt liv igen, de soldater som överlevt på sina primala drifter och sin överlevnadsinstinkt så länge? De kan inte passa in i samhället igen efter det, bättre att dö i strid bland sina "bröder".

Hu bara, omskakande läsning.

Fröken satte en bok om krig i handen på mig i högstadiet. Krig, jättekul, verkligen. Tji fick jag! Fantastisk bok med fasor skildrade på bästa möjliga sätt.