Illvilja

Det här är en historia om välfärdssamhälle och högerextremism. Om makt och radikalisering. Det är också en historia om hur våld, orättvisor och en kärlekslös barndom kan påverka en människas liv. Claudia Oscarson är en grävande journalist på toppen av sin karriär. Efter en misslyckad affär och konflikter på jobbet rasar hennes tillvaro. När Claudia på egen hand följer upp ett tips om ökande sjukdomsfall på en förskola i Dalarna, leder spåren till en internationell konspiration inom matindustrin. Hon inser snart att hon har att göra med mäktiga krafter.

3,5/5

När Claudia vinner ett stort pris, bestämmer hon sig för att sluta på sitt jobb och bli frilansare. Hon följer upp ett tips om ökade sjukdomsfall på en förskola i Dalarna där personalen misstänker att det kanske har med maten att göra. Claudia går över till ålderdomshemmet som också har samma problem. Men där blir det stopp och hon får kalla handen. Ändå kan hon inte sluta misstänka att det finns något stort att upptäcka och snart är hon inne i en stor härva där mäktiga krafter försöker hindra henne från att komma fram till sanningen. Samtidigt får vi se berättelsen om en pojke som växer upp i ett Amerika under förändring, och vars historia får allt större betydelse för sammanhanget.

Illvilja är en spännande bladvändare som inte alls blir vad jag förväntade mig i början av läsningen. Här får vi en stor inblick i en uppväxt under Ku Klux Klan och hur farlig en person kan bli bara han inspireras av rätt (läs: fel) personer och har pengar och en stark åsikt. Jag tycker om Claudia som huvudperson för nutidsdelen för hon är stark när hon behöver och rädd när hon bör. Hon vågar ta chansen att hjälpa alla som drabbats, men är ändå inte (alltid) dumdristig och tar dumma beslut. Ibland gör hon såklart det också men det behövs för spänningen. Jag tycker också om antagonistens personlighet, för det finns inget svart-vitt med honom utan allt är liksom på en gråskala. Ibland tycker man synd om, ibland ogillar man honom oerhört men hans bakgrundsmedverkan håller obehaget och spänningen uppe.

Språket är bra och känns väldigt genomarbetat. Även om det här äventyret är avslutat i slutet av boken, känns det öppet för fortsättning.

Den här boken handlar om Claudia som är journalist och precis vunnit pris för sitt arbete och är på toppen av sin karriär. Men efter en misslyckad affär och konflikter på arbetsplatsen väljer hon att säga upp sig och börja arbeta som frilansande journalist. Efter tips börjar Claudia intressera sig för om det finns något samband mellan de ökande sjukdomsfallen på en förskola i Dalarna och kosten som köps in.

Den här boken överraskade mig positivt - den är välskriven och startar riktigt bra och jag dras direkt med i storyn. Stundtals är den väldigt spännande och jag kan inte sluta läsa boken. Jag tycker att boken har ett spännande och fängslande ämne kring en konspirerande matindustri. Det är en skrämmande och otäck bok om man tänker på hur lite vi människor vet om hur matindustrin internationellt/nationellt fungerar och vilket vapen det skulle kunna vara. En bra och spännande bok där matindustri och högerextremism blandas.

2019-08-15

Det här är en bok som växer ju längre jag läser i den. Det som från början känns som en lätt historia blir snart till en spännande story, ett otäckt spel om människors liv. Jag gillar huvudkaraktären Claudia, hon tar inte skit utan ser till att få reda på saker, även om det ibland nästan kostar henne livet.

Det är en spännande berättelse som tar mig med på en resa över stora delar av världen.

Spännande, suggestiv & fängslande!