Illusionisten

Fowles, John

| 1998

Engelsmannen Nicholas Urfe hamnar efter en misslyckad kärlekshistoria som lärare i engelska på den grekiska ön Phraxos. Där kommer han i kontakt med den gåtfulle kosmopoliten Maurice Conchis. Nicholas dras in i en i en rad märkliga händelser och psykologiska experiment som alla behärskas av Conchis ? han som är Illusionisten. John Fowles gigantiska roman utkom först 1966 för att utökas med 250 sidor till utgåvan 1977 som nu utkommer i pocket. Översättning Martin Peterson P. S Boken avslutas med ett citat på latin cras amet qui numquam amavit quique amavit cras amet som kan översättas med: låt honom som aldrig älskat älska i morgon, och låt också honom som har älskat älska i morgon (Catullus)

2023-07-15

Illusionisten av Fowles var inte på långa vägar den läsupplevelse, för mig, som jag hade tänkt att det skulle bli - det blev nästan tvärtom. Romanen är ett mycket spännande romanbygge, men det blir lite väl mycket otroliga saker som händer. Invecklat. Det var stundtals som att äta en avsmakningsmeny, på en bättre restaurang, där tjugo rätter skulle intas. Jag tröttnade på att lästa det ena fantastiska efter det andra. Charmen med boken mattades av, ju mer jag läste, jag kunde liksom inte sätta i mig allt. Jag kunde inte upprätthålla koncentrationen, mina tankar drev iväg åt andra håll.

petter sylvan

2022-08-04

Det är en annorlunda läsupplevelse jämfört med allt annat jag läst. Förvirrande, med många vändningar och spännande tankeexperiment. Man lämnas med ett stort ”varför, vad är meningen?” som boken inte ger svar på. Det är frustrerande, jag är osäker på om det är bra eller dåligt.

Hanna Melin

2020-10-22

Det är omöjligt att jämföra böcker - och illusionisten är omöjligare än någon. En viss del av mig vill hylla denna till skyarna, en annan (den som det tog cirka fyra månader att knöggla sig igenom den här romanen) vill gäspa och bara stirra oförstående på alltihop. Så. Många. Ord. För så lite story, egentligen. Jag vet inte om jag missade målet helt - men jag tappade bort mig i alla vändningar och kom knappt ihåg vad som hade hänt emellan åt. Vid närmare eftertanke, ganska likt hur Nicholas måste känt. Stackars sate.

Ulrika Bergman

2020-07-11

Spännande historia som gör det svårt att lägga ner boken. Underbara miljöbeskrivningar.

Lisa Rågdahl

2019-06-28

Härlig skildring av miljön på en grekisk ö, behagligt språk och mystisk historia som väcker intresset.

Fredrik Engström

2015-08-30

Fantastiskt svulstig berättelse om man som plötsligt utan vetskap blir deltagare i ett stort psykologiskt experiment. Eller är det på riktigt? Briljant!

Izabela Horn

2013-11-19

Detta var ett mästerverk, en bok som är så överraskande i handling och det går inte t förutsäga vilken vändning den ska ta.

Klara Antonsson

2012-08-25

Emellanåt något seg, men bra!

Raul Carlson

2012-08-21

En hisnande upplevelse. Vibrerande.

Lars Andersson

2011-05-16

Spännande, exotisk men kanske lite ungdomlig. Stark 3:a.

Marianne Strandberg

2010-11-22

BRA, annorlunda, men inte lätt, betongklumpen bör nog läsas en gång tll...

Linda Åslund

2010-11-16

Ja, den var bra och ja, jag tror att den behövs. En manlig utvecklingsroman om vuxenhet.

Betyget blir en fyra, och jag kan ändå förstå Carina Rydbergs recension med betyget två här nedan på Boktipset, log igenkännande åt hennes ord. Samtidigt var läsningen så fängslande att jag stundvis ville tro att den skulle växa till en femma. I de stunder jag ogillade boken vet jag egentligen inte om det var berättelsens självupptagna karlar, rent generellt, som jag störde mig på - men de var onekligen mycket troget och trovärdigt beskrivna, både berättarjaget och Conchis, i all sin omständlighet. Boken följde trots allt upp rimligt många trådar i slutet, med tankar om mening och allt. Det låter inte som att författaren själv var helt igenom sympatisk, när jag läser länkar om honom på webben, men läsningen var intressant. För mig var boken fyra stjärnor och ett klart minne för livet.

Jenny Li

2010-08-21

JA, den är välskriven och intrikat, JA, det är stor romankonst - men huga vad obehaglig!

2010-07-24

Jag kom aldrig in i den ordentligt så jag läste inte ut den. Förtjänar säkert ett bättre betyg.

Angela Alvarez

2010-06-01

Jag vet inte vad jag hade förväntat mig men det var i alla fall inte en förödande välskriven roman som är fullspäckad med intelligenta formuleringar man utan vidare analys absorberar som självinsikter. Minns inte när jag senast läst en text som här och var talar direkt till mig; knivudden insjunken i mitt kött. Fantastiskt. Helt jävla underbart.

Aida Olivia Grimrin

2010-04-04

Jag sträckläste denna bok när jag jobbade natt i somras. Och tja, vad skall man säga? Både bra och inte fullt så bra. Kontentan är, som någon skrev nedan, att man aldrig kan veta vad som är sanning och vad som faktiskt händer och är att lita på .. Dessvärre slutar den i samma anda, vilket lämnar en förvirrad och lite "Jaha?".

Simon Hohn

2010-02-15

Sökandet efter svar och insikten att det aldrig kommer att finnas några.

Jack Russel

2009-05-23

Detta var helt klart en bra bok! Huruvida de där extra 250 sidorna verkligen behövdes kan alltid diskuteras, tyckte historien tappade lite fart på "flacken" runt sid 300-400, men sen tog det fart igen. Man får verkligen ge sig till tåls tills historien sakta men säkert rullas upp för att få reda på vad som verkligen pågår, men det är det värt. Går inte att återge så mycket utan att avslöja överraskningsmomenten i boken, men så mycket kan sägas att huvudpersonens upplevelser hela tiden balanserar mellan "illusion" och verklighet, vad är sanning osv, blandat med många filosofiska utläggningar och resonemang tillsammans med symbolspråk.

Lite frustrerande är dock alla instick av dikter, prosa, repliker mm på andra språk (franska, italienska, latin, grekiska) som inte översätts. För egen del var jag glad över att kunna en del franska och spanska sen skolåren för att kunna härleda en stor del av innebörden.

Carina Rydberg

2009-05-06

...alltså det var länge sedan jag läste något så förbannat töntigt som den här romanen. Den är så pretentiös och larvig att man saknar ord för det, och det enda som motiverar det höga betyget 2 stjärnor, är att man får god anledning att dra på mun under läsningen av detta totala pekoral.