Illusionen om Gud

Dawkins, Richard

| 2007

Tänk dig en värld där förmenta häxor och kätterska vetenskapsmän aldrig bränts på bål. En värld utan korståg och självmordsbombare. En värld där kvinnor inte tvingas till äktenskap eller könsstympning. Tänk dig en värld utan religion! Richard Dawkins, den framstående vetenskapsmannen, visar på den allvarliga skada som religionen och tron på Gud har lett till. Med humor och allvar undersöker han Gud i alla hans existenser, inte minst Gamla Testamentets sexbesatta tyrann. Dawkins visar hur ofantligt osannolikt ett högre väsen är och att religion inte alls är förutsättningen för ett moraliskt och rättfärdigt leverne. Illusionen om Gud ger med gott humör insikter i fördelarna för individen och samhället med ateism. Inte minst ger boken en klarare och sannare bild av hur fantastiskt universum är än vad tro och religion någonsin kan åstadkomma. Richard Dawkins är professor...

Ellinor

2022-09-21

Har läst halva. Mycket intressant och viktig men stundom tradig när det radas upp fakta på fakta, tar alltför lång tid att läsa vidare.

Jonathan Hansson

2021-10-29

Alldeles för låg nivå! Förväntade mig en bok med tuffa invändningar mot teism och argument för varför gud inte finns som knappt går att svara på. Vad jag fick var hundratals sidor där en vetenskapsman försöker hävda att en filosofisk fråga framförallt är vetenskaplig även om hans argumentation klassas som filosofi. Den filosofi som finns är inte genomtänkt på långa vägar och full av argumentationsfel, inte minst tillverkning av halmgubbar samt genetiska felslut. För att göra saken värre så är boken även fylld med lögner, faktafel och undanhållande av hela sanningar.

Jonathan Hansson

2021-10-29

Skorpan Eriksson

2018-09-19

Mikaela86

2016-02-18

Dawkins kan sin sak. Han gjorde mig ännu mer övertygad var jag står och hur jag känner för religon i allmänhet.

Ingeborg Amnéus

2014-06-03

Lite tradig i vissa stycken, men genomgående bra argumentation och välformulerat.

Gunnar Odhner

2013-08-28

Dawkins slår i regel in öppna dörrar. Hans världsbild fungerar som ett gammalt tröskverk med rötter i 1600-talet. I vår tid behövs något helt annat för att möta miljöförstörelse och klimatförändring.

Karl Sandberg

2013-06-18

Bra och viktigt innehåll som svårligen kan motsägas. Blir dock endast en tre i betyg då Dawkins upprepande och av mig upplevda gnällighet förtar lite av läsningen.

Robert Dahlgren

2012-09-27

En otroligt tänkvärd bok som alla borde läsa. Rekommenderar den starkt!

Sutra Stevens

2012-09-26

En viktig bok som fått riktig genomslagskraft i USA. I Sverige behövs den inte lika mycket som tur är.

Thore Hult

2012-09-09

Uppfattningen om att det verkligen finns en annan sanning blir mer en klar. Jag kan förstå att denna bok är svår att svälja för en starkt troende, att få veta att det i VERKLIGHETEN finns en andra sanning, att de kristna får upp ögonen och inte blundar sig genom boken. Läs den, läs om den igen, om du inte förstår KRAM

Raul Carlson

2012-08-21

Om det händer att du hör argument om att gudstro är bra. Läs den.

Karl-Mikael Syding

2012-07-11

bra information, bra argument, men träig och onödigt lång och tjatig

isabelle linder

2012-03-08

Tycker att boken var mycket lärorik och jag var tvungen att slå upp en hel del, men det var det värt. Den gav mig en bra grund som jag kan stå på när det gäller religiösa frågor, på vilken jag sedan kan bygga vidare på utifrån egna värderingar.

Cecilia Fredriksson

2012-01-05

Väldigt intressant och viktig läsning. Synd bara att de som borde läsa den förmodligen aldrig kommer titta åt den.

Linus R

2011-12-31

Inte världens mest välskrivna. Vissa avsnitt var närmast onödiga. Men. Boken är närmast unik i det att den faktiskt kan ändra ens "tro". Bevis, resonemang och argument läggs fram på ett pedagogiskt sätt och många om än inte kanske alla aspekter gås igenom. Jag trodde själv att jag var agnostiker innan jag läste boken men är nu ateist ut i fingerspetsarna. Min syn på religion har justerats och jag har nu en klarare syn på religioner generellt.

Michael X

2011-07-31

Viktigt tema, även om det är svårt att säga något nytt om detta. (Verkar vara mest en kampskrift mot den religiösa högern i USA.) Öppnar mest öppna dörrar och de som är stängda de förblir stängda eller inte ens uppmärksammade... Hans utgångspunkt är självklar och är "den rätta" (enligt mig) men bl.a. anakronistiska jämförelser mellan medeltiden och nutiden drar ner på värdet...

Lars Sederlin

2011-01-20

Suverän värmande bok om livets mening. Skall läsa om.

Henrik R.

2010-11-19

Jag har lyssnat på Dawkins egen uppläsning av denna bok. Den är extremt läsvärd, utöver det faktum att det är en njutning att lyssna på Richards egna vältaliga och skarpa tunga. Dawkins för en stark argumentation mot religion på många olika nivåer. Det är på sätt och vis ett rop till alla ateister att "visa er", vidskepelse och religion behöver en motkraft och är inte "harmlöst". Mer så naturligtvis i USA och England, men det kan nog vara värt att påpeka även i vårt tämligen sekulariserade land.

Nicklas Sandström

2010-04-05

Bra innehåll. Jobbig form.

Fredrik Lindkvist

2009-11-24

Väl underbyggd, saklig om än klart färgad... Klart intressant!

Jessica G

2009-11-11

Jag håller med om att den är viktigt, men ibland tycker jag att det blir FÖR mycket. Men det kanske är meningen också.

Tommy Derngren

2009-11-09

Innehållsmässigt är det få böcker som är viktigare än denna. Boken rekommenderas varmt! Anledningen till att jag ger boken ett så lågt betyg är att den litterära sidan är inte så bra som det borde vara.

O

Ola Schubert

2009-04-24

Första halvan av boken innehåller en utmärkt analys och diskussion. Den fick mig att förstå att jag snarare är ateist än agnostiker, i nio fall av tio. Men tyvärr så urartar boken sedan till en ganska fånig biologiskt reduktionism där Dawkins försöker pressa in biologiska förklaringar till saker som t.ex. sociologi kan förklara betydligt bättre.