Iliaden

Homeros

| 1982

Vreden, gudinna, besjung som brann hos Peliden Achillevs, den som sänt tusen kval över olycksfödda achaier! Så inleds Iliaden i Ingvar Björkesons nytolkning. Tillsammans med Odysséen bildar Iliaden en portal av ojämförlig resning och skönhet till den västerländska litteraturen. Den skrevs på 700-talet f. Kr. och behandlar ett kort avsnitt av det trojanska kriget. Vi får följa hur grekernas tappraste hjälte ? Achillevs ? "på sin väg över det blodiga slagfältet kommer till insikt om den mänskliga existensens villkor", som Sture Linnér säger i sin inledning. Krigets grymhet skildras med ohygglig realism och etsande skärpa, och Homeros outtalade men hela tiden förnimbara plädering för fred och besinning känns inte mindre angelägen i dag. Iliadens lysande berättarkonst som också rymmer underbar humor, dess poetiska kraft och dramatiska gestaltning av tillvarons...

2015-07-04

Jag har alltid fascinerats av mytologi och då speciellt den grekiska så när min bokklubb plötsligt sålde Iliaden var jag bara tvungen att köpa den. Och den har stått så fint i bokhyllan ända sedan dess. 1996. För kanske tio år sedan bestämde jag mig för att Iliaden minsann skulle läsas nästa gång det var dags för en resa till Grekland. 2015 var det äntligen dags. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/07/iliaden-av-homeros.html

Andreas Albertsson

2012-12-04

Den är väl vad den är, med tanke på vad det är för bok.

Hannah Nilsson

2012-01-29

Ett måste att läsa denna. Personligen tycker jag att Odysséen är snäppet vassare men denna är ändå fantastisk. Man ska läsa båda för att få den riktiga helhetsbilden. Ni som inte läst dem LÄS! Ni kommer inte bli besvikna:-)

Evert Nilsson

2012-01-17

Här ligger grunden till vår tid, den listige Odyssevs och Trojas undergång. En gemensam bank av minnen för många, många människor.

Jonas Eklundh

2011-07-10

Iliaden är utan tvekan en oerhört intressant litterärt verk där grekisk mytologi beskrivs på ett självklart vis. Det är en tung bok och vill man läsa den mer som en historia snarare än i dikt orm så rekommenderar jag Samuel Butlers översättning till Engelska som ändå bibehåller lite av den prosa som boken ändå utgör.

Nils Thor

2010-05-26

Ett imponerande arbete, men det var väldigt mycket strider. Mina sympatier ligger hos Hektor.

Dan Tilert

2009-07-14

En av mina allra främsta läsupplevelser på senare år. Ett enastående upprättande av hjältemyten. Sjung, o gudinna!