Iliaden

Homeros

| 1982

Vreden, gudinna, besjung som brann hos Peliden Achillevs, den som snt tusen kval ver olycksfdda achaier! S inleds Iliaden i Ingvar Bjrkesons nytolkning. Tillsammans med Odyssen bildar Iliaden en portal av ojmfrlig resning och sknhet till den vsterlndska litteraturen. Den skrevs p 700-talet f. Kr. och behandlar ett kort avsnitt av det trojanska kriget. Vi fr flja hur grekernas tappraste hjlte ? Achillevs ? "p sin vg ver det blodiga slagfltet kommer till insikt om den mnskliga existensens villkor", som Sture Linnr sger i sin inledning. Krigets grymhet skildras med ohygglig realism och etsande skrpa, och Homeros outtalade men hela tiden frnimbara pldering fr fred och besinning knns inte mindre angelgen i dag. Iliadens lysande berttarkonst som ocks rymmer underbar humor, dess poetiska kraft och dramatiska gestaltning av tillvarons...

Bjrn ijer

2022-08-20

liaden - epos om krigets grymhet

Den ultimata antikrigsskildringen. S vill jag beskriva Homeros Iliaden efter att frst nu ha lst den i sin helhet Egentligen r alla senare verk i denna genre ondiga om man vill att de ska tillfra ngot vsentligt om krigets grymheter.

Homeros gestaltning av vad som hnder nr tv stora hellenistiska hrar drabbar samman p sltten utanfr Troja under tio vldsamma r ryggar inte fr ngra ohyggliga detaljer. Vr tids stridsvagnar motsvaras av antikens hstanspnda tvhjuliga ekipage, men deras frmga att dda och lemlsta r i stort densamma. Moderna stlhjlmar, kamouflageuniformer och automatvapen r arvegods till dtida Greklands prliga harnesk och skldar, lansar, svrd och pilbgar. Men kapade armar, sprutande hjrnsubstans och tarmar som vller ut ur ppna sr i buken r lika fasansfulla sekler och rtusenden igenom.

Och nde den som faller p kn och ber fr sitt liv i stridstumultet. Han avlivas omedelbart.

Seden att lta slakta tolv tillfngatagna ynglingar vid en hjltes likbl fr tankarna till fornnordiska ddsriter eller alla tiders behandling av krigsfngar.

Lika stark och psykologiskt trovrdig r Homeros nr han uttrycker den sorg och frtvivlan som drabbar kta makar, frldrar och andra anhriga till de stridande. Srskilt kvinnornas ngest infr vissheten om att rvas bort som sexslavar av segerherrarna sedan de frst tvingats uppleva morden p sina minderriga barn.

I en av de mktigaste scenerna proppas floden, som rinner frn Troja ut i havet, igen av blodiga kroppar frn flyende och ihjlhuggna mn. Floden blir rasande ver detta besinningslsa vervld och hotar att drnka anstiftarna.

Hur kommer det sig d att Iliaden mest r knd som ett antikt hjlteepos - inte en fundamental attack mot kriget som sdant?

En frklaring r frsts verkets karaktr av lyrik, en lng svit av snger p versmttet hexameter med fljande inledning: Sjung, o gudinna, om vreden som brann hos peliden Akilles. Hndelser som i dag skulle skyllas p slump eller det eller ha klart logiska orsaker lggs i gudarnas hnder hos Homeros. Hrskarna p Olympen stder var sin sida i de jordiskas kamp. De ingriper bokstavligt i striderna, anonymt eller frkldda, fr att ingjuta mod eller missmod eller styra kastade spjut vid sidan av mlet.

En annan frklaring r frfattarens fokus p individer i spetsen fr hrarnas flera hundra tusen man. Dessa individer med namn som Akilles, Hektor, Agamemnon och Patroklos bevpnas med frhrligande attribut typ gudalike, hjlmomstrlande eller stadsfrstraren. Nr de mts man mot man bryts realismen i massddandet till frmn fr helt osannolika replikskiften mellan kombattanterna p armlngds avstnd. Tvekampen slutar drefter med den enes rosslande dd.

Trots upphjandet av individerna till hjltar lter Homeros trojanernas frmste krigare Hektor drabbas av mnsklig svaghet, nr han p sitt yttersta flyr till fots runt Trojas stadsmur tre gnger jagad av den till synes overvinnlige motstndaren Akilles.

Modiga kmpar som stupar och brnns p bl enligt tidens religisa ceremoniel garanteras tilltrde till ddsriket Hades. Men till skillnad frn exempelvis vikingarnas Valhall, dr mnnen kan fortstta mta sina krafter och dricka och ta sig mtta, r tillvaron i Hades en mrk och undanskymd spegling av livet p jorden.

Att livet i sig framhvs som en gudomlig gva, ljust och ljuvligt, med ett mrkt icke nskvrt efterspel bekrftar den pacifistiska tendensen i Iliaden.

2015-07-04

Jag har alltid fascinerats av mytologi och d speciellt den grekiska s nr min bokklubb pltsligt slde Iliaden var jag bara tvungen att kpa den. Och den har sttt s fint i bokhyllan nda sedan dess. 1996. Fr kanske tio r sedan bestmde jag mig fr att Iliaden minsann skulle lsas nsta gng det var dags fr en resa till Grekland. 2015 var det ntligen dags. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2015/07/iliaden-av-homeros.html

Andreas Albertsson

2012-12-04

Den r vl vad den r, med tanke p vad det r fr bok.

Hannah Nilsson

2012-01-29

Ett mste att lsa denna. Personligen tycker jag att Odyssen r snppet vassare men denna r nd fantastisk. Man ska lsa bda fr att f den riktiga helhetsbilden. Ni som inte lst dem LS! Ni kommer inte bli besvikna:-)

Evert Nilsson

2012-01-17

Hr ligger grunden till vr tid, den listige Odyssevs och Trojas undergng. En gemensam bank av minnen fr mnga, mnga mnniskor.

Jonas Eklundh

2011-07-10

Iliaden r utan tvekan en oerhrt intressant litterrt verk dr grekisk mytologi beskrivs p ett sjlvklart vis. Det r en tung bok och vill man lsa den mer som en historia snarare n i dikt orm s rekommenderar jag Samuel Butlers versttning till Engelska som nd bibehller lite av den prosa som boken nd utgr.

Nils Thor

2010-05-26

Ett imponerande arbete, men det var vldigt mycket strider. Mina sympatier ligger hos Hektor.

Dan Tilert

2009-07-14

En av mina allra frmsta lsupplevelser p senare r. Ett enastende upprttande av hjltemyten. Sjung, o gudinna!