Ildlandet

Engman, Pascal

| 2021

Flag from da

Første bog i hårdtslående ny krimiserie    En eksklusiv urforretning i Stockholm har indbrud, men ingen ure bliver stjålet. Kort tid senere bliver flere fremstående erhvervsfolk kidnappet, og deres familier bliver afkrævet løsesum.    I Sydamerika foregår en omfattende handel med organer. Virksomheden, der drives af en af de mægtige nazistkolonier i det sydlige Chile, vender opmærksomheden mod Sverige i jagten på flere donorkroppe.    Det går op for politiinspektør Vanessa Frank, at der er en sammenhæng mellem begivenhederne. Hun er afskåret fra sin arbejdsplads, men udkæmper alligevel en krig på flere fronter mod den internationalt organiserede kriminalitet, som viser sig at have grene helt ind i den svenske politistyrke.    ?Ildlandet? er en dramatisk og brutal spændingsroman og den første med Vanessa Frank...

Bokdjungeln

2022-08-11

Det är så dåligt av mig att jag inte har läst/lyssnat på den första delen om Vanessa Frank tidigare. Speciellt när jag tyckt att del 2 och 3 varit så himla bra. Men jag tog mig i alla fall i kragen och lyssnade på den första i ordningen. Vet ni, jag tycker att den också är superbra och läsvärd. Engman har en förmåga att göra karaktärerna levande. Han tar även upp ämnen i böckerna som är viktiga att tala om och det uppskattar jag.
Har du inte läst böckerna om Vanessa Frank innan så gör. Dom är grymma. Jag ska nu sätta tänderna i del 4 - Kokain. En vill ju ligga i fas när det snart kommer en del 5 i serien. 😉

Karolina Jonsson

2022-08-11

I början känner jag att det är liksom inget bullshit, det är en story rakt på sak. Inga onödiga detaljer. Jag har svårt att hålla fokus ett tag och reflekterar över att böcker innehållande mycket grov kriminalitet inte brukar intressera mig, men karaktärernas kvalitet håller mig ändå kvar. Det är så grovt våld och skickligt beskrivna scener att jag önskar det vore en film istället för text, så att jag hade kunnat blunda och slippa se scenen målas upp framför mig. Jag mår illa och ryser i hela kroppen vissa gånger. Pascal, du är sjuk! Hahaha. Det tog ett tag för mig att riktigt fastna i boken men under andra halvan blev det plötsligt omöjligt att lägga ifrån sig. Slutet var helt fasansfullt bra! Jag är i CHOCK. Wow. Bra bok.

Anna Piippolainen

2022-05-15

En rafflande story i högt tempo som man fastnade för efter bara ett par minuter.
Älskar alla cliffhanger och uppbyggnaden. Hur det binds samman. Målande miljöbeskrivningar, levande och färgstarka karaktärer.
Den är stundvis rå och brutal, som blandas med action, en skvätt humor och spänning.
En bok som väcker många känslor.
Uppläsning av Stefan Sauk som alltid bra.

Fredrik Davidson

2022-04-17

Så mycket elände, ändå läste jag vidare. Välskriven.

Lotta Strandberg

2022-03-27

Mycket bra! Älskar dom här böckerna . Stefan Sauk som vanligt bra uppläsare.

2022-01-13

Bra start på serien om Vanessa Frank.

2021-10-31

Det var lite väl osannolika händelser som gjorde att jag hade svårt att ta den på allvar. Helt okej i övrigt men det var egentligen någon av de efterföljande böckerna jag ville läsa men föredrog att börja från början.

Alexandra Nissen

2021-10-05

Mycket spännande deckare med högt tempo. Bra beskrivna och intressanta karaktärer. Blir roligt att följa huvudpersonen i efterföljande böcker. Lyssnade på boken med Stefan Sauk som underbar uppläsare. Behaglig röst.

Angie J

2020-11-16

Fantastisk! Aktuell samhällsdebatt i deckarform.

Katarina Nord

2020-10-09

Grymt bra spännande deckare med bra puls. Jag gillar växlingar mellan olika personers berättelse i boken.

Den höll ett högt tempo redan från första sidan.
🎧📚 Stefan Sauk vad mer kan man säga?
Han gör böckerna han läser till något helt perfekt.
💜💜💜💜💜 av 5st🌹

A H