
Succéföretaget Ikea beundras över hela världen. Med all rätt. Men bolaget har också över åren utsatts för kritik, för fiffiga upplägg med förankring i skatteparadis och med en hemlig ägarstiftelse i ökända Liechtenstein. Denna bok kastar nytt ljus över Kampradsfärens komplicerade struktur. Varumärket Ikea spelar en nyckelroll och är basen i det omskrivna franchiseupplägget varigenom man sparat många miljarder i skatt. Ingvar Kamprad har sagt att han i början av 1980-talet "gav bort" Ikea till en stiftelse i Holland. Men han har inte berättat att varumärket inte följde med gåvan. Familjen Kamprad är mycket hemlighetsfull om vad som under åren hänt med varumärket och hur det ägts. I boken avslöjas att familjen varit ägare till rättigheter som gjort att den kunnat tillgodoräkna sig mångmiljardbelopp, vilket avviker från den bild Kamprad förmedlat. Olika meningar i Kampradfamiljen om vilka...
Visa mer
Recensioner
Bli först med att recensera denna bok