''Det var bråttom nu. Ryska spaningspatruller kunde dyka upp när som helst ur oktobermörkret. Artillerielden mullrade dovt vid horisonten och natthimlen lystes upp av ett flämtande, pulserande ljus över skogsranden. Staden brann, dova explosioner hördes. I skydd av mörkret skulle en utbrytning ske.''
Handlingen i Ikaros flykt tar sin början i Estland vid det tyska sammanbrottet i andra världskrigets slutskede. En tysk officer och en ung estniska skils åt. Hon flyr i en fiskebåt till Sverige, han försvinner i slutstridernas kaos.
När en gammal dam mördas i Gamla stan mer än fyrtio år senare står antikhandlare Johan Kristian Homan inför en serie mystiska händelser som visar sig höra ihop med en tysk politikers ''självmord'', med smuggling över Östersjön och med nynazistiska...
Visa mer
''Det var bråttom nu. Ryska spaningspatruller kunde dyka upp när som helst ur oktobermörkret. Artillerielden mullrade dovt vid horisonten och natthimlen lystes upp av ett flämtande, pulserande ljus över skogsranden. Staden brann, dova explosioner hördes. I skydd av mörkret skulle en utbrytning ske.''
Handlingen i Ikaros flykt tar sin början i Estland vid det tyska sammanbrottet i andra världskrigets slutskede. En tysk officer och en ung estniska skils åt. Hon flyr i en fiskebåt till Sverige, han försvinner i slutstridernas kaos.
När en gammal dam mördas i Gamla stan mer än fyrtio år senare står antikhandlare Johan Kristian Homan inför en serie mystiska händelser som visar sig höra ihop med en tysk politikers ''självmord'', med smuggling över Östersjön och med nynazistiska rörelsers mörka spel. Och vem var flickan som för länge sedan flydde över Östersjön till Sverige?
Ikaros flykt handlar om faran av att i högmod flyga för nära solen. Det får Johan Kristian Homan bevittna i denna detektivroman där konst, kultur och goda viner är en del av den spänningsladdade handlingen.
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker
Väldigt krystad och osannolik historia, invävd i ett myller av utläggningar om arkitektur, antikviteter och platsbeskrivningar. Det ena är oerhört plågsamt, det andra är stundtals intressant.
Vet inte riktigt varför jag fortsätter att läsa Mårtenssons böcker. De är fyllda med fåniga klyschor och är rätt så lama. Antar att det är hans formuleringar om konst och mat som jag dras till. Är en sucker för sånt.