Ihmisen osa

Hotakainen, Kari

| 2009

Flag from fi

Katso myös www.ihmisenosa.fi Kirjailija ostaa elämän liki 80-vuotiaalta entiseltä lankakauppiaalta Salme Malmikunnakselta. 7000 eurolla saa paljon: Salme avautuu ja kertoo kaiken niin kuin hän sen haluaa muistaa. Miehensä Paavon puhumattomuuden, tyttärensä Helenan onnettomuuden, Maijan avioliiton ja Pekan menestyksen kaupallisella alalla. Mutta kirjoittaako kirjailija tarinan niin kuin on sovittu, niin kuin Salme on sen kertonut? "Ihmisen osa" on runsas romaani. Paitsi surusta, menetyksestä ja elämänilosta se kertoo myös pienyrittäjyydestä, työelämän muutoksista ja siitä kuinka puheella myydään ja ostetaan ennemmän kuin koskaan. Ja nyt ei myydä lankaa, vaan mielikuvia. Ihmisen osa on viisas ja vilpitön, liikuttava ja humoristinen kirja.

sonja ek

2016-12-18

Det finns fantastiska partier i denna berättelse, små svarta pärlor av djupaste tragik, skildrat så att du skrattar högt samtidigt som det smärtar något oerhört. Pekka som objuden gäst på begravningskaffe, Pekka som provar mat i butikens provsmakningsstånd...Min mage krampar, men som sagt det är oerhört tragisk för Pekka är hungrig. De enskilda scenerna kommer till liv på bioduken i mitt huvud, men helheten har bleknat bort. Läsvärd!

Anne M

2013-03-04

Underhållande och rolig av och till men höll inte riktigt hela boken ut.

Evert Nilsson

2012-10-17

En mycket fascinerande idé. En författare som fått skrivkramp köper en livshistoria av en kvinna var liv har stelnat i kramp. Yuppietidens fall och dess konsekvenser för de enskilda människorna och rädslan för att mötas med ord går som en av flera röda trådar genom boken. En fascinerande bok.

Olle N

2010-11-27

Det är ingen lätt sak att kombinera allvar och humor så elegant som Hotakainen gör i denna pärla till roman.

Eva-Karin Kyrling

2010-10-18

Härlig bok med sjuk, svart humor!