Igelkottens elegans

Barbery, Muriel

| 2009

Linda Bellis

2017-11-03

Så otroligt fin historia, jag var helt fast efter bara några sidor.

Amanda Köhlmark

2017-04-23

Väldigt fin bok om vänskap

Iris Eriksson

2017-04-06

Den var bra, man fäste sig snabbt vid Renee och historien. Den kändes ibland kanske lite svår att... förstå, då de pratar om saker som man själv kanske inte förstår eller ens är intresserad av. Det var ofta långa inre monologer som jag fann mig själv hoppa över, då jag ville komma framåt i historien istället. Sorgligt slut men inte så hjärtskärande just på grund av att den ibland kändes lite utdragen. Men värd att läsa!

2017-02-09

Underbar bok full av känslor. Mycket nära en fullpoängare. Älskar språket och vänskapen. Älskar bokidén och vill numer byta jobb.

Maria Myrberg

2016-12-27

Superfin story utifrån olika människoperspektiv

Josefine Lind

2016-11-07

Tycker det var fegt val att huvudpersonen dör på slutet. Men älskar hur boken får en att titta med nya ögon på världen.

Xenia Oxenstierna

2016-02-03

Livet
Så filosofisk
Så tänkvärd

Nike Fritz

2015-03-02

En pärla till mästerverk!

2014-06-05

Välskriven och intressant liten fransk pärla.Bra bok men slutet var något av en besvikelse för mig. Jag vill ändå ge boken en stark fyra i betyg från mig. Rekommenderas!

Ursula Stålhandske

2014-05-12

Mysig bok efter en trög lång start. Den levde dock inte upp riktigt till de höga förväntningarna. Jag tyckte även att slutet var lite abrupt.

Maritha .

2014-01-05

Jag blir helt förälskad i flera av huvudpersonerna och älskar det stundtals vardagliga, stundtals djupsinniga och stundtals träffande bitska sättet historien är skriven på.

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag tycker att idén bakom boken är bra och jag gillar hur boken är skriven ur två olika perspektiv. Det är många kloka tankar som förmedlas. Dock tycker jag att den var för högtravande och stundtals långtråkig.

Louise Ö

2013-06-30

Förstår inte alls det " fina" med den här boken. Den gav mig ångest. Gav upp läsandet efter halva.

christina gröhn

2012-12-30

extrem tankediarre! men många rader är tankvärda och ibland fyndigt uttryckta..........

Peter Kronlöw

2012-12-29

Rörig

jojo bengtsson

2012-12-07

inte den bästa inte den sämsta

Cia Söhrman

2012-09-19

Helt enkelt betagande. Enkel historia men med fängslande karaktärer och ett allt annat än lyckligt slut......

Moa Johansson

2012-09-08

En långsam bok med tunga citat från andra böcker och filmer. Tyckte inte om den fören jag kom till slutet, å då tog den ju slut.

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

En läsvärd bok som beskriver de olika karaktärerna väldigt tydligt. Sorgligt men ändå vackert. Det var två år sedan jag läste den fast jag kommer ändå ihåg den så tydligt och DET är ett bra betyg!

Maria Jönsson

2012-08-31

Tycker om den. En vacker bok. Tänkvärd,

C L

2012-08-29

Fransk! Men lite för pretentiös.. på fel sätt.

Evelina Svejd

2012-08-28

fantastisk på alla sätt och vis. vill krypa in och bosätta mig i den här boken.

André Strömgren

2012-07-25

Lättläst och intressant.

Emma Poucette

2012-07-12

En av de absolut bästa böckerna jag läst, kan inte riktigt förklara varför, tyvärr, jag bara älskar den.

Charlotte Malm

2012-07-03

Boken består av mycket visdom och jag skulle nog ha behövt stanna till och suga på många meningar istället för att bara läsa vidare. Märks att författaren är lärare i filosofi och brinner för sitt ämne. Men som berättelse känns historien lite konstruerad och särkskilt portvakten var lite för motsägelsefull i sin karaktär för att vara riktigt trovärdig.

Angela Alvarez

2012-06-29

Vilken otroligt överskattad, stilistiskt pompös och löjlig bok. Som att äta sockervadd med grädde och råsocker.

Hanna S. Mackenzie

2012-06-28

Väldigt disträ under läsningen och kunde nog inte uppskatta den till fullo.

Ida Larsson

2012-06-18

Härligt halvsympatiska huvudkaraktärer. Fin, söt, quirky, tänkvärd.

När jag läser eller lyssnar på böcker vill jag bli antingen road, lätt skrämd eller byta plats med kvinnan i en smäktande roman. Eller varför inte en biografi..Det jag inte vill ha är en roman där jag ska sitta med svenska akademins ordlista jämte mig för språket är så skitnödigt. Nej,jag kom inte ens halvvägs på denna bok,,tugg och tugg igen och inte driv framåt..Sorry not my cup of tea

Erika Wiman Snäll

2012-06-05

Just när storyn lyfter är boken slut. Snöpligt och dålig belöning för att man tagit sig igenom pretto-dravlet.

Matilda W

2012-05-08

Underbar bok, rekommenderas verkligen!

Maria Lindén

2012-03-22

Det var längesedan som jag satt och skrattade så mycket när jag läser som jag gjorde av denna bok. Renée tänker och uppträder på ett för mig väldigt underhållande sätt, samtidigt som jag tycker lite synd om henne. Som hon kämpar för att upprätthålla sin fasad! Palomas små kapitel är däremot väldigt filosofiska och kan i vissa stunder vara svåra att förstå. Härlig bok med mycket oväntat slut! Nu måste jag se filmen!

Johanna Wemminger

2012-03-09

Magisk; såg filmen först (och den är ännu bättre!!). Absolut läsvärd, med nya stilgrepp.

2012-02-26

Det här är en underbar bok. Lättläst men ändå med ett härligt djup i både sjäjva historien men också de tankar som beskrivs, Jag blir sugen på att läsa än mer pga alla fina citat och författarbeskrivningar men även musiken och tom konsten ger mersmak. Annorlunda men trovärdiga karaktärer. rekommenderas startkt. En stark 4.a.

jennifer englund

2012-02-26

överskattad.
fin bitvis men det räcker inte.

Veronica Ekman

2012-02-25

Utan tvekan den absolut bästa bok jag någonsin läst.

Henrik Johansson

2012-02-23

En bra och "melodisk" historia...

Lena Lundgren

2012-01-29

Älskar idén med berättelsen om ett hyreshus och dess invånare och den excentriska portvakten som gör allt för att dölja sitt intellekt. Klarade dock inte av de filosofiska resonnemang som ibland sträckte sig över ett par sidor åt gången. Förmodligen är jag inte tillräckligt beläst och har heller inte kunskap om de personer och händelser som det refereras till. För mig blev det litet snobbism - annars hade boken fått en femma. Älskade filmen som gick på tv JAN 2012.

Alekzandra K.

2012-01-19

Vackert språk, fin historia och underbara karaktärer. Filmen är minst lika bra!

Inger Mårtenson

2011-12-07

Jättebra komplement till filmen som jag såg först.

Stillsam och klok berättelse om livets möjligheter.

Elisabet Ekdahl

2011-10-29

Det blir en mycket stark fyra som betyg för denna bok. Den var inte alls som jag hade förväntat, men icke desto mindre väldigt bra. Mycket läsvärd.

Jari Kokko

2011-10-24

Underbar bok där hjärna, hjärta får njuta och tårarna flödar till slut. Har du inte läst den! Lycko dig som har den kvar

Frida W

2011-10-22

Den här var underbar. Lätt filosofisk, mysigt hemsk, sorglig, rolig. Den hade det mesta, slutet var kanske lite förutsägbart när man tänker efter, men riktigt bra bok ändå!

Marc Moore

2011-10-17

Hon blev visst ekonomiskt oberoende efter att ha skrivit boken - jag vill ha tillbaka mitt bidrag till de!
Den absolut sämsta och långtråkigaste bok som jag trotts allt läst igenom.

Kamali 

2011-10-11

Långtråkig och ointressant. Jag borde gilla den, den excentriska dottern är trots allt fantastisk. Och huvudpersonen är mer boknörd än jag någonsin kommer bli. Men av någon anledning räcker det inte.

elizabeth sundwall

2011-10-03

Jag hade nog för höga förväntningar efter att denna bok blivit hyllad till höger och vänster. Jag förstår inte vad det är som är så fantastiskt. Medioker.

Jenny Claesson

2011-09-30

Hjälp va pretantiöst

Josefin Zimmergren

2011-09-26

Var lite avigt inställd till en början pga det lite högtraviga språket men den artade sig riktigt bra efter ett par kapitel

Henrik Fogelberg

2011-09-19

Nä, det här var lite väl tungrott. Inte en enda av figurerna engagerade mig och ingenting i hela historien var vare sig underhållande, intressant eller trovärdigt,

Sanna Carlborg

2011-09-13

Den här boken är bara bitter, hur har man kommit fram till att kalla den feel-good? Man får skavsår i hjärnan av Paloma och Renée som ser ner på allt och alla och alltid hittar något nytt att klaga på. Boken ska vara filosfisk, men den filosofin som presenteras är inte alls särskilt intressant utan bara gaggig. Innehåller sjukt mycket klichéer - rena eller uppochnedvända. Det är ingen människokännare som skrivit den här boken, utan en dammig pseudofilosof.

Lady Flanders

2011-09-13

Pratig och kvasiakademisk - väldigt fransk med andra ord. En av figurerna i boken är tonåring och överbegåvad och därför trött på livet och föraktfull gentemot omvärlden. Där gick min läsgräns, och jag kommer inte att fortsätta. Det vore mycket mer sannlikt att en begåvad tonåring var lite allmänt deprimerad och kände sig alienerad i världen, eftersom vederbörande känner sig konstig och ingen nånsin förstår vad han/hon säger. Dessvärre har författaren inte tillräcklig begåvning för att inse det. Varför inte göra lite basic research då?.

Maia Rosén

2011-09-08

Skitkass bok, inte bara för de sjukt akademiska språket och de djupa funderingar som bara går till överdrift - utan för att det är den mest händelselösa boken jag någonsin läst. 2/3 av boken händer det absolut ingenting. Tråkigaste boken på länge...

Therese Åström

2011-08-28

Jag försöker lära mig att lyssna på ljudböcker och det här är min tredje. Alldeles för långa utläggningar om allt möjligt som inte intresserar mig, men jag lyssnade slut den, precis som jag alltid försöker läsa slut alla böcker. Jag tycker att slutet höjde betyget, men i övrigt är jag inte alls imponerad. En bra bok ska inte få en att vilja sova när man sitter på bussen, man ska vilja åka tillbaka till jobbet direkt bara för att få lyssna lite till.....

Ulrica Björnhag

2011-08-18

Hade förväntat mig något i stil med "Tillsammans är man mindre ensam" men blir istället provocerad av en portvakt som inte vill avslöja sitt sanna jag. Får inte grepp om boken och inte någon god relation till någon av huvudrollsinnehavarna - trots att jag försöker. Boken är bitvis väldigt seg och författaren svävar ut i ett otal antal referenser inom kulturen som, även om man känner till den del av dem, inte för handlingen framåt och in för huvudpersonerna närmare mig.

Sandra Svensson

2011-08-16

Boken berörde mig djupt. Välskriven, möjligen lite för filosofisk emellanåt.

Elin Olsson

2011-08-14

"Igelkottens elegans", vilken bok! #kärlek #sorg #klasskamp #sociokulturelltarv #boktips #läsvärd!

Anna Lindström

2011-07-17

Jag föll pladask! Vilken humor det finns i den, det hade jag inte väntat mig. Och ändå är den i botten sorglig på något sätt...Jag skrattade och grät... Underbar bok

Sjukt svår att betygsätta. Välskriven, intressant och insiktsfull. Men skriven med allt annat än lätt penna och författaren tycks en smula hög på sig själv på en juvenilt vis.

Anna Widerberg

2011-07-12

Paloma dör inte trots att det är allt hon planerar för. Däremot dör Renée just när hon hittat in i livet och börjat lämna den trygga lövhög hon byggt åt sig själv. Inget blir som man tror i Igelkottens elegans. Men det spelar ingen roll alls för behållningen i den här berättelsen är inte handlingen och personerna utan tankarna de tänker.

Den drygt femtioåriga portvaktsfrun Renée, som är övertygad om att hon är fruktansvärt ful och som som gör allt för att inte synas alls, tänker till exempel bakom sin sjaviga portvaktsfasad:
”När man betänker att primaternas tankar”, och hit räknar Renée människan, ”huvudsakligen kretsar kring kön, revir och rangordning, kan det tyckas tämligen ovidkommande att reflektera över bönens betydelse hos kyrkofadern Augustinus.”
Renée är nämligen en väldigt bildad och väldigt självlärd kvinna bakom sitt oansenliga yttre och hon fullkomligt slukar filosofi och litteratur.

Den brådmogna Paloma funderar över sin egen plats i den tillvaron som hon planerar att lämna genom ett spektakulärt självmord på sin trettonårsdag. När berättelsen närmar sig slutet funderar hon över vad människor gör för att stå ut med motsägelsen mellan de mystiska, primitiva övertygelserna som finns djupt inne i varje människa och den moderna tillvarons bild av människa som förnuftig och tankestyrd. Hon funderar över varför hon har så svårt att finna sig tillrätta i tillvaron och kommer fram till att hon är överkänslig mot all disharmoni. ”….som om jag hade ett slags absolut gehör för falska toner, för motsägelser”.

Varför den heter Igelkottens elegans? Ja. det är faktiskt inte särskilt viktigt. Men den som läser får veta.

eva arkelid

2011-07-12

Man skratta och gråter, underbart. Ska läsa fler böcker av författaren

Yvonne Larsson

2011-06-19

Vet inte vad jag ska tycka egentligen. Ovanlig bok som jag inte blev riktigt klok på.

R Lindqvist

2011-05-30

En bok som får mig att känna mig smart med filosofiska undertoner och litterära referenser. Mycket trevlig läsning. Tyckte bäst om kapitlen om Paloma.

Jessica Nilsson

2011-05-17

Gillade verkligen tonen i den här boken. Underbar berättelse om möten mellan människor

2011-05-17

Kunde inte bestämma mig för en fyra eller en femma... men till slut landade jag i att ja jag älskar den här boken... det finns inget jag saknar, inget som skulle berättiga till en fyra... Berättelsen om två personer boendes i ett hus i Paris (redan där var jag fast, jag som ÄLSKAR Paris) berättat med dessa två röster med separata kapitel. Personerna som gestaltas gestaltas med respekt och ömhet... samtidigt skrattar jag gott åt alla klassmarkörer, all kunskap som ska gömmas, alla schabloner som ska hållas intakta i ett socialt spel... mums jag skrattade högt på bussen många gånger... samtidigt hade boken en djup och innerlig tanke om livet och vad vi värdesätter och hur vi värdesätter andra men kanske framför allt oss själva... och avslutningsvis... jag gillar oförutsägbara böcker, där jag inte kan räkna ut slutet...

Claes Nilsson

2011-04-28

Annorlunda bok med mycket existeniella tankar, lite seg emellanåt. Bra knorr på slutet

Anchi L

2011-04-26

Till att börja med var jag inte alls imponerad av boken men så ett tu tre kunde jag inte lägga bort den. Vad som är så bra med den? Ingen aning! Stämningen kanske.

Josefine Ejebjörk

2011-04-23

En fin historia, uppskattade de två sista kapitelna mest.

Eva Pettersson

2011-04-10

Andra gången jag försöker läsa den här boken, men den lyckas inte engagera mig. Och hur kan den beskrivas som "feel-good" när den handlar om en 12-årig flicka som planerar självmord och en puckelryggig portvaktsgumma utan drömmar om framtiden?

harriet karlsson

2011-04-07

Ljudbok orkade jag lyssna till slut.
Blev tvungen att den till mig då den dök upp i min bokklubb.

Emma Fägerlind

2011-02-25

Sista kapitlet fick mig att nästan höja till en trea, för sista kapitlet var bättre än de flesta andra sista kapitel, men det krävs mer än så. Jag fattar inte vad den gick ut på riktigt, jag är inte imponerad av namedropping och liknande och jag tycker inte alls om att man använde olika typsnitt? Petitesser kanske, men det här är inget jag vill rekommendra.

Elin Möllerstedt

2011-02-18

Mysbok som trots tragiskt slut gör mig glad. Är som en fin pralin och bör läsas långsamt.

Miss Lee

2011-02-17

Den här boken tycker jag mycket om :)
Ett favoritavsnitt är "Djup tanke nr 10" om grammatik, s. 157 (Sekwa, 2010) och avsnittet då Kakuro berättar om björkar för Paloma. Det är verkligt vacker litteratur!
Igelkottens elegans är en klar favoritbok den här våren trots att slutet är för sorgligt för min smak.

Anna Mätlik

2011-02-13

Skumläst de långa filosofiska avsnitten men älskade historien om de alldeles speciella människorna i det parisiska huset.

Antingen älskar man den här boken eller hatar den!!
Jag älskade den:=))

En i mitt tycke väldigt svart och sorglig historia.Kunde dock inte sluta läsa den!

Johan Widell

2011-01-31

Gav upp efter 90 sidor. Seg och pretentiös.

Charlotte Björk

2011-01-30

Vacker och sorglig sidvändare om livet i de rikas trappuppgång i Paris.

O

Ove Johansson

2011-01-30

Fin början men lite abrupt och snöpligt slut. Men absolut läsvärd, slutet plockar ner poängen.

Elias Chougui

2011-01-30

Jag tycker om den här boken skarpt! Jag älskar hennes språk och karaktärerna i boken.

Sara .

2011-01-27

Vet inte till hur många jag lovade att Igelkottens...var helt underbar under tiden jag läste den. Men sista 50 sidorna...var usla! Karaktärerna förändrades för mycket, det var inte trovärdigt. Synd, för i övrigt var det en bra bok.

britt stenberg

2011-01-24

Boken tog slut fast jag inte var färdig med alla tankar som den väckt - som en god vän som plötsligt flyttat från mig! Underbar bok!

Karin Löfstrand

2011-01-17

110116: Verkligen en riktig "feel-good" bok. Fina karaktärer med en filosofiskt underton. Slutet var dock en besvikelse och hindrar boken från topp-betyg.

Angelica Persson

2011-01-16

Seg och pretentiös. Får mer fart och blir bättre mot slutet men det var lång väg dit.

Anna-Karin L

2011-01-14

Hade höga förväntningar som inte riktigt infriades och det är nog det osm drar ner mitt beytg. Boken kom inte riktigt igång och jag tyckte flickan fick för lite plats. Men, som sagt den tog sig och jag tyckte om den!

Marit Edèn

2011-01-12

En av de bästa, den är underbar!!!!

En seg början men ha tålamod...det blir mycket bättre

Bissous .

2011-01-07

Den här var fullkomligt fantastisk! Och slutet, SLUTET! Det är det mest välskrivna jag någonsin har läst! Bitvis lite flummig, men med fantastiskt budskap. LÄS DEN! :D

Nils Thor

2011-01-06

Jag gillade inledningen. Men den följdes inte upp, utan handlingen började gå på tomgång. Den tog sig igen när den japanske affärsmannen kom in i handlingen.
Men jag gillade inte slutet.
Trots allt en ganska trevlig underhållning.

Mona Guttke

2011-01-01

En bok jag inte orkade läsa mer än 50 sidor av, sen gav jag upp. Kanske gör jag ett försök vid annat tillfälle. Jag gillar inte att ge upp!

Anna Aspviken

2010-12-28

sorry... orkade inte igenom den trots alla lovord.

Anita Lundgren

2010-12-26

Jag hade höga förväntningar vilket sällan är en bra början. Men när jag hade läst 150 sidor och handlingen inte ens hade börjat så började jag misströsta. Men den tog sig efter det. Den var bra, och visst var de filosofiska partierna intressanta, men den har blivit höjd till skyarna så jag hade förväntat mig mer. Med tvekan får den dock en 4 i betyg.

Vilken underfundig liten bok! Författaren beskriver speciella, egensinniga, men ändå helt vanliga människor i dråpliga situationer, som visar hur tillvaron kan gestalta sig. Jag skrattar nästan på varje uppslag ... Härligt uppfriskande!

Kajsa Reaves

2010-12-15

En utav mina absoluta favoritböcker! Lite filosofi, lite prosa, mycket känsla. Jag ville att den aldrig skulle ta slut.

Gun Petersson

2010-12-05

Drygt halva boken var seg men när det äntligen hände något så tog den sig.

Ulla Englund

2010-12-04

Hade en längre tid tänkt läsa denna, under senaste solresan blev det av. Tur att den slutade som den slutade annars hade det blivet för sockersött. Överaskade mig själv med att inte bli irriterad på de filosofiska bitarna, de var väl lite onödiga men inte mer. En feel good-bok trots slutet.

Maria Nordström

2010-11-22

Lång startstrecka men sen blev det riktigt bra.

Anette B

2010-11-09

stundtals ok men hängde upp mig på språket. Hade väntat mig en fantastiks bok efter allt man läst om den.

catarina magnusson

2010-11-04

En läcker bok med knivskar personbeskrivning. Också rolig uppmärksamhet om värdet av att kommatera rätt!

Natasha Illyés

2010-10-29

Rolig, ironisk och ohämmat romantisk.

Å

Åsa Landin

2010-10-25

Jag kan inte betämma mig om vad jag tycker om denna boken. Den är väldigt långtråkig samtidigt som den är väldigt vacker... Det ända jag kan bestämma mig för är att jag gillar karaktärerna.

Erik Kjellstenius

2010-10-20

Förvisso stundtals bra men författaren drunknar ofta i sitt försök att vara avlappnat intellektuell. Det framförs många värderingar som går att ifrågasätta och karaktärernas motiv känns knappt trovärdiga. Det kändes som om allt skulle få sin förklaring mot slutet men så var icke fallet. Och i detta fall var detta inte till bokens fördel

Linda Abramsson

2010-10-20

I början tyckte jag den var ganska seg men sen när jag väl kom in i den blev den riktigt bra.

Petra Hansson

2010-10-12

En mycket bra bok. Om allt det stora i det lilla.Jag tänker på den ofta och rekommenderar den till alla jag känner.

Magnus Falkman

2010-10-10

Välskrivet, men väldigt seg och ointressant. En av få böcker som jag inte orkat läsa klart. Gav upp efter att ha läst 2/3 av boken.

Marina Trenkoska

2010-10-10

Seg början, men sen fullständigt underbar!

Liselotte Wijkmark

2010-10-09

Jag ska ha med denna i min bokcirkel så jag måste göra en omläsning..
Portvakten Renée, flickan Paloma och den nyinflyttade Kakuro bildar en pakt, klokhetens elegans går till strid mot invanda föreställningar, begränsningar och dumhet.

Y

Yvonne Boqvist

2010-10-07

En underbar bok, tänkvärd, filosofisk, humoristisk mm mm
Förstår inte att folk kan låta bli att älska den, flera böcker av denna typ. Har även beställt "Smaken" på bibban som en annan bok heter som hon har skrivit och som är översatt till svenska. Ser fram emot att läsa den också.

Eleonore Olofsson

2010-09-29

Underbart språk och underfundig handling i ett behagligt och tänkvärt tempo. Känns intellektuell på ett genuint, "ospännigt" sätt.

Anneli Johansson

2010-09-26

Ett litterärt mästerverk.

Camilla Eriksson

2010-09-24

Denna bok gillade jag inte efter 90 sidor fick jag nog boken var väldigt deprimerad och mörka beskrivningar av huvudpersonerna. Hur den fått så stor framgång förstår jag inte.

Stefan Hall

2010-09-16

Barbery maskerar syftet med boken väl under den första halvan av boken. Vad som verkar vara intellektuellt snobberi i högklass visar sig i den andra halvan vara rädsla och utanförskap. Kulturelitismen är en inramning, inte ett självändamål. Igelkottens elegans är en fantastisk bok om vikten av mänsklig kontakt och vikten av att leva nu, inte sedan. Rekommenderas mycket varmt.

Betydelsen av ”feel-good” som genre har fått sig en ordentlig törn – en helt ny betydelse. I alla fall om den kan anses kunna användas i detta sammanhang. Och det bör den nog. Feel-good av nya proportioner, befriad från rosenkindad glättighet. Inte alltid värdelöst.
Renée Michel som i snart tre årtionden gömt sig som portvakterska i det stolta aristokrathuset på Rue de Grenelle i Paris, får under loppet av några dagar en helt ny position. I alla år har hon låtit skvalteven stå på (underhållning för den olärde) för att inga misstankar ska väckas om hennes egentliga jag. Överst i matkassen lägger hon mat tilltänkt de utan kulinariska medel. Hon kanske stöter på någon i porten. Men billigheterna ger hon till sin överviktiga katt. Själv har hon all den finess som borgarna i huset tror sig ha patent på och långt mer där till. Hon har aldrig blivit sedd, men själv beskådat världen med sällsam skärpa. Jag skulle gärna kalla henne gravt översynt om det inte skulle vara ett synfel, utan förmågan att se bortom trögflytande normer och förblindande plattityder. Beläst utan akademiska intyg. Rädd för reaktionerna om det skulle komma ut, men aldrig riktigt vägt det mot möjligheterna i detsamma.
På våning fyra bor den brådmogna och överintelligenta tolvåringen Paloma. Hon tror sig ha genomskådat verkligheten och meningslösheten och fylld av förakt mot den klass hon tillhör och den moderna världen i allmänhet, har hon planer på att sätta sin käpp i hjulet. Så flyttar den japanska gentlemannen Kakuro in en av våningarna. Han läser snabbt av läget i huset, ser igenom fasader av hierarkiska koder och snart sluts de tre samman i en bekantskap av nya mått. En kedjereaktion i att bjuda in, att låta individen bli sedd som människa och inte som någon på golvet eller en ”udda” fågel. De utgör en intellektuell pakt, full av litterära utflykter, konstnärliga iakttagelser och filosofiska utsvävningar, men främst en berättelse om det oväntade livet – om vänskap utan titlar. Det är njutbart och inbjudande, ibland på gränsen till för finstämt. Var beredd att se igenom det så blir både satirisk humor och hård kritik påtaglig. Kan behövas ibland. En paus i det sparsmakat korrekta. För mig krävdes inte mycket.
”Det är som om musikens toner utgör en sorts parenteser i tiden, ett avbrott mitt i aldrig”. Vilseledd och förblindad är det lätt att glömma vår bräcklighet, de oväntade vändningarnas oannonserade framfart - klart och skört som en kula av glas.

Av: Christian Rydberg Åkesson

Sara Soltani

2010-07-11

"...ett alltid mitt i aldrig" Jag kommer inte att läsa boken igen. Jag har sparat känslan, det får räcka. Kanske någon gång ta fram ett stycke eller två, men inte mer. Den var vacker, intelligent och precis det jag behövde.

Emma Utter

2010-06-06

Njutbar läsning. En varm liten intelligent bok jag gärna återvänder till!

Ann-Lis Engbom

2010-05-31

En helt underbar bok när jag väl kommit in i den, kvick och finurlig och rörande.

Cicci Harström

2010-05-15

Renée Michel är änka och arbetar som portvakt i ett av de fina kvarteren i Paris. Hon utger sig för att vara en tråkig outbildad portvakt och försöker till varje pris hålla den fasaden uppe. Men egentligen är hon mycket intelligent och älskar konst, musik, filosofi och litteratur. Hennes katt till exempel heter Leo efter den ryske författaren Leo Tolstoy. Hennes enda väninna är en portugisisk kvinna som städar i fastigheten.
Paloma Josse är en tolvårig flicka som bor i samma hus. Även hon är mycket intelligent och ensam. Hon försöker att inte visa att hon är så intelligent vilket inte är så lätt. Hon funderar mycket över meningen med livet och döden. Tillslut bestämmer hon sig för att ta sitt liv på sin trettonårsdag.
Men en dag så flyttar den japanske affärsmannen Kakuro Ozu in i huset. Både Renée och Paloma blir goda vänner med Kakuro. Tack vare Kakuro så upptäcker Renée och Paloma att de har mycket gemensamt och en sällsynt vännskap växer fram mellan de båda.

Det här är en bok som jag hellre hade velat läsa än lyssna på, inte på grund av uppläsaren utan för att det är en bok som man vill läsa ett stycke och fundera lite och eventuellt läsa om det. Är man intresserad av filosofi och finkultur så är det här en bok man bara måste läsa.

Bodil Svensson

2010-05-13

Nej om den här boken tyckte jag inte!! Människorna är så svart vitt skildrade. Detta är inte verkliga människor. Det finns inte bara kulturella och förfinade eller inskränkta och dumma!! Slutet är bara för mycket.

Thomas Rosswall

2010-05-10

Få, men väl beskrivna och spännande personer i ett hus på rue de Grenelle i Paris. En intellektuell portvakt och en hyperintelligent 12-årig flicka som blir vänner med den nyinflyttade japanska kultiverade och spännande japanen. Detta trots alla högborgerliga hyresgäster som inte ser portvakten mer än någon som bär ut post och vattnar blommor och flickan som konstig i största allmänhet. Det är inte borgerlighetens diskreta charm som beskrivs, men väl dess inskränkthet och totala avsaknad av empati. Boken handlar om livet och att våga, vikten av att se andra och de magiska ögonblick som livet är fullt av men de flesta av oss missar p g a ouppmärksamhet.

BoelMaria *

2010-04-18

Orkade kanske 50 sidor. Så jobbig!

Monika Häägg

2010-03-28

Tänkte först sätta en fyra men ändrade mig till en femma. En underbar och underfundig bok om livet med ett överraskande slut. En bok fylld av kärlek och förståelse för hur svårt det är att leva på det nedersta trappsteget.

Pia W

2010-03-04

En underbar bok. Efter att nästan ha chockats av vad som kändes som arrogans och självgodhet i början, har jag njutit av en så vacker, innehållsrik och tänkvärd bok. Lättläst med ett djup och vackra formuleringar om livet.

Gudrun Wendel

2010-02-14

Jag ändrar mitt betyg från fyra till tre. Håller med Engelska väninnan om att både portvakten och flickan är rätt odrägliga intellektuella snobbar. Boken blev ändå lite bättre när Renée blev bekant med den japanske mannen och började uppföra sig mer "normalt". Ja, de visar båda människoförakt och är fulla av fördomar.

Per Eric Mattsson

2010-02-13

Utan tvekan sätter jag högsta betyg på denna roman även om jag är medveten om att den lästs av mig under de gynnsammast tänkbara läsomständigheter - en solig februarivecka i Marrakech. Författaren Muriel Barbery - för övrigt född i Casablanca - är lärare i filosofi troligen i Paris men bosatt i Japan. En intelligent, lärd och reflekterande kvinna har hittat "det perfekta gömstället" som portvakterska i en gammal parisisk patriciervilla nu förvandlad till lägenheter för åtta överklassfamiljer. Alla en portvakterskas klassiska attribut - slafsig klädsel, stripigt hår, skrällande TV bakom luckan osv - har hon tillägnat sig och spelar rollen framgångsrikt. När en belevad, lärd och elegant Mr Ozu från Japan, obesvärad av klassmanér, dyker upp som hyresgäst begår hon dock ett misstag som får oväntade konsekvenser. Boken är mycket läsvänlig med korta avsnitt och olika stilsorter för de två personer som i dagboksform för ordet. Kortare tänkvärda filosofiska resonemang om t ex värdet av grammatik, William Ockhams filosofi, de franska universitetens sekterism, skönheten hos de holländska mästarna osv gör att man gärna vill vända tillbaka till denna bok. Den hör hemma i bokhyllan närmast sängen.

Engelska Väninnan

2010-02-13

Jag orkade 30 sidor sedan var jag redigt förbannad. Romanen är skriven på en krånglig och haltande prosa. Portvakten är en intellektuell snobb som föraktar sina rika hyresgäster. Hon är så fylld av fördomar att hon tror att en portvakt måste bete sig på ett visst sätt. Flickan är så otroligt överbegåvad att hon inte ids umgås med andra. Romanen om dessa ?övermänniskor? har hyllats av en enig svensk kritikerkår och presenterats som en rolig och satirisk ?måbra?!

Sofia Ejheden

2010-01-25

Om livet, döden, utanförskap, snobberi vs normalitet och rädslan över att falla utanför normen. Romanen har ett flertal tankeväckande filosofiska partier - sprugna ur både barnet Palomas och portvakterskan Renées medvetanden.

Lotta Berling

2010-01-20

Nej, det blir inte mer än 3,5 i betyg från mig. En bok med filosofiska tankar kring livet och dess mening, om skönhet, litteratur, konst och film. Men inte tillräckligt omvälvande, varken tankemässigt eller estetiskt, för att jag ska förära boken en fyra.

Anders L

2010-01-16

Vill egentligen ge boken 4,5. Den var på väg mot toppbetyg, men slutet var lite väl abrupt för en fempoängare. Det följer inte bokens rytm. Som om Muriel kroknade när hon skulle sy ihop storyn. Annars en riktigt bra bok med underbara personporträtt.

Johanna Galenpanna

2010-01-14

Åh, vilken bok! En ny favorit.

Ullis N

2010-01-13

Kanske den hade blivit bättre om jag fortsatt, men jag gav upp efter 90 sidor.

Josefine Larsson

2009-12-23

Fantastiskt. Människor, relationer. Livsöden, fördomar, tankebyggnader. En vacker och mycket läsvärd bok. En aning vemodig möjligen. Men detta gillar jag

Johanna Björkegren

2009-12-17

En pärla!!

Hans Olof Andersson

2009-11-16

En bok helt i min smak

Lena Willoch

2009-10-25

Typiskt fransk obsession för språk, men ändå en helt speciell story. Väl värd att läsa.

Karin D

2009-09-23

I ett tjusigt lägenhetshus i Paris bor en olycklig flicka som vill ta livet av sig, omgiven av snobbiga famlijemedlemmar som inte förstår henne. Huset rymmer även en ensam portvaktsänka som kämpar för att dölja sitt skarpa intellekt bakom idiotiskt tv-brus och klär sig i fula städrockar. De lever parallella liv och retar sig på samma människor och älskar båda den japanska kulturen. Till slut korsas deras vägar på ett underbart sätt. Mer vill jag inte berätta för att inte förstöra upplevelsen för er andra.

För min egen del var det en liten aning för mycket av filosofilektioner, men det kanske ni uppskattar?

Jag tycker att hörböcker är fantastiskt - jag känner mig så bortskämd när någon läser för mig. Boken hade 19 avsnitt om ca 30 min.

Katarina Lundström

2009-09-21

Hittills är detta årets bästa bok. Det kommer att bli svårt för någon annan författare att komma upp i samma standard.

maria hansson

2009-08-28

Underbar!

Lisa W

2009-08-16

mja.... svag femma ändå... saknar decimaler på betygsskalan jag, ha ha

FranZone c",)

2009-08-11

Härliga och intelligenta personer.
Kommer att tänka mycket på "kommatering", i fortsättningen...

Maria Falk

2009-07-28

Välskriven och ömsint samhällssatir, en underbar bok!

Samuel Karlsson

2009-07-23

Klart läsvärd. Kul med franska miljöer och ett lite annorlunda berättarperspektiv. En bok man funderar på och bär med sig efteråt.

Kajsa Kallio

2009-07-16

Så bra att jag vill ha den oläst (!). Den halva sidan som ägnas åt hur ett kommatecken kan påverka en mening borde förgyllas och ramas in.

Marie Björnsson

2009-07-05

Mycket bra bok, även om jag inte hängde med riktigt när det blev för mycket filosofi. Kan skylla på att jag läste den på engelska, men misstänker att jag inte riktigt hängt med även om det varit på svenska.

Ellinor -

2009-06-15

Underbar.

Kristine Hedén

2009-06-12

Vilken fantastisk bok. Ju mer jag tänker på den, desto bättre blir den.