If I Stay

Forman, Gayle

| 2009

Mikaela86

2022-01-16

För att vara en ungdomsbok så är den ju helt okej. Den är en bladvändare som går fort fram. Jag kan tycka att allt är lite för gulligull i familjen för att bli trovärdigt, allt känns ju perfekt. Men kan se att den kan tilltala yngre läsare. Slutet skulle kunna vara lite mer.

2019-09-18

Jag tycker faktiskt mer om filmen än om boken, men boken är också fantastiskt fin. Den väjer inte för de svåra frågorna vare sig gällande livet eller döden. Den handlar om val, relationer och både den familj vi får och väljer själva. Upplägget med dagen/krisen varvat med minnesbilder från Mias liv blir väldigt gripande och jag sträckläser snabbt ut boken.

Erika Hedéen

2016-12-29

Väldigt bra bok som jag fastnade nästan direkt för. "Typiskt" slut men det kändes okej ändå :P

Nenne No

2016-01-07

Väldigt tonårig och kanske på grund av målgruppen vågar den inte ta de stegen som den hade behövt ta. Lite feg.
Börjar bra, och intressant, men ebbar ut lite tyvärr. Ändå trevlig att läsa.

Lina Näslund

2015-07-04

Att lära känna de olika karaktärerna genom tillbakablickar var ett fyndigt sett att leda historien framåt. Dock kan jag också tycka att boken blev lite långtråkig, men trots det lyckades If I Stay ändå luska fram några snyftningar och tårar i slutet.

Therese Östman

2015-02-06

Omläsning, läste den svenska boken och tycket mycket om den. Men hade lite svårt med den engelska (Även om jag läser mycket engelska), kändes rörig. Men annars väldigt bra bok. Betyg: 4

Tessy .

2014-10-29

*snyft*

Jennie Björklund

2014-08-20

En skickligt uppbyggd och effektivt berättad bok som blev sorgligare ju mer du lärde känna alla karaktärer!

Agnes Kvist

2014-08-16

Spännande bok med en unik story

Alva Kvick

2014-08-10

Jag tycker att boken va helt okej, jag varken älska den eller hatade den, den kunde bli lite lite långtråkig men annars var den bara bra

Anita Younan

2011-12-12

Fängslande bok, mycke känslor!

Rebecka Angelin

2011-11-29

Tyckte om denna boken men man har ju alltid något att klaga på. Kommer snart i min blogg!!

Josefin Bergström

2011-04-16

Inge bra alls, den fallde inte in i min smak.

Ullis N

2011-01-13

För det första framgår det inte av bokens baksida att det här är en tonårsroman. Där får man veta att Mia är den enda överlevande i familjen och jag trodde att det var hennes make och barn som dog, men det var föräldrar och syskon (obs, detta är ingen spoiler då det står redan på baksidan).
Det behöver inte göra det till en tonårsroman och även om det var det så kan man ha stor behållning av att läsa tonårsromaner även som vuxen.
Men den här kändes väldigt - tonårig. Att tonen är det är en sak - då huvudpersonen är tonåringen - , men själva intrigen, att dra begreppet livsvilja (eller inte) till sin verkliga spets och sen göra någon sorts romantiserad bild av det...nej, det passade inte mig så bra.
En trea blir det ändå för tillbakablickarna i hennes forna familjeliv gjorde mig varm.

Elin Segerlind

2010-12-04

En mycket vacker bok med frågan, att stanna eller släppa taget. Man listar ut slutet väldig snabbt, likaså läser ut den.

Sofies bokblogg

2010-09-17

Mia råkar tillsammans med sin familj ut för en trafikolycka där hennes mamma, pappa och lillebror omkommer. Detta vet hon dock inte när hon ligger på sjukhuset och svävar mellan liv och död, medan hennes liv passerar revy. Mysig, hemsk, fin, läsvärd bok. En perfekt bok när mörkret smyger sig på och man vill sjunka in i en berättelse man inte lätt tar sig ifrån.