Idioten

Dostojevskij, Fjodor

| 1980

Idioten är en av Fjodor Dostojevskijs allra främsta romaner. Dess hjälte, furst Myskin, är en av den ryska litteraturens mest betagande karaktärer - en överkänslig livsfrämling i en självisk och brutal omgivning. Myskin, just hemkommen från en sjukdomsvistelse i Scweiz, kastas in i Petersburgs socitetsliv. Där förälskar han sig i Natasia och Aglaja - två av världslitteraturens mest fascinernade kvinnogestalter. Inför öppen ridå utspelas fruktansvärda tragedier, groteska farser och erotiska dramer.

chris mel

2018-07-07

Härlig skildring av karaktärerna.

Mikaela Metafor

2017-03-23

Idioten är en upplevelse. Dostojevskijs berättarteknik är enastående. Den första delen av boken var en stark fyra (gillade framförallt biten han skrev om att avrättas) och slutet var fängslande. Det blev däremot väldigt mycket upprepningar och långdraget i mitten av boken därav en stark trea i slutbetyg. Jag älskar känslan av att helt plötsligt befinna mig i ett vintrigt Ryssland på sent 1800-tal.

Karaktärerna är många och det tar lång tid att hålla reda på alla men det förstör inte helhetskänslan. Det jag kan sakna är ett djup i fler karaktärer än huvudrollen. Endast Myskin framstår behaglig som person. Kapitlet när Natasia och Aglaja möts på slutet gav mig en känsla av att Dostojevskij inte hade så bra koll på kvinnor. Som något avlägset från hans verklighet.

Jag förstår Dostojevskijs storhet och ser fram emot att läsa hans andra böcker som ska vara ännu bättre.

Magnus Johansson

2016-07-25

En bra och mycket läsvärd bok, trots vissa brister. Ojämnheten är en: början är stark och slutet enastående fängslande, men dessemellan tycker jag att det sker en del upprepningar. En annan är den igenkänningsfaktor som jag tycker är tydligare i t.ex. "Brott och straff" men här bleknar bort. Furstens godhet blir inte så märkvärdig i ett sammanhang av mer eller mindre galna och neurotiska personer, som det är svårt att identifiera sig med. Det rika språket och de höga topparna - och kanske en gnutta välvilja - gör att jag ändå delar ut en fyra.

Benjamin Elfors

2016-02-08

Förstår inte kritiken nedan gällande att det inte går att relatera till Dostojevskijs berättelser. Visst, det kan ibland vara svårt att förstå vissa manér och replikutbyten, men Dostojevskij är de eviga frågornas mästare. Jag vet ingen annan författare som lika briljant skildrar alla tänkbara mänskliga förhållanden till Gud, från den mest envetna ateism till den allra djupaste tron. Idioten hör till hans allra bästa verk!

Ulf Pettersson

2015-11-14

lite för omständlig för min del, dock välformulerade personbeskrivningar.

Nikolaj T

2015-01-19

'Varje morgon går samma lysande sol upp; varje morgon spänner regnbågen över vattenfallet, varje afton lyser där långt, långt borta vid himlaranden det högsta snötäckta berget med sin purpureld; varje lite fluga, som surrar omkring honom i det varma solskenet, deltar i hela denna festkör; den vet sin plats och trivs med den och är lycklig och tillfreds; varje litet grässtrå växer och är lyckligt! Var och en har sin bestämda väg, och var och en vet sin väg, går under sång och kommer under sång; det är bara han som ingenting vet, ingenting förstår, varken människor eller ljud, allt är främmande för honom, han är utstött och står utanför.'

Lars Isaksson

2014-12-25

Dessvärre kan jag inte tycka att boken lever upp till sitt rykte. Med förståelse för dess ålder, blir den, trots detta, otroligt orelevant på så många olika sätt.

Som många andra påpekat har den en intressant inledning. Fursten kliver in i historien på ett spännande sätt. Han ges ett intressant porträtt och ordväxlingen i de inledande kapitlens är både underhållande och skapar förväntan. Dessvärre händer det inte mycket mer. Humorn dribblas bort i 20-sidiga dialoger om de mest ointressanta samtalsämnena som inte ens dåtidens sysslolösa överklass kan ha funnit särskilt roande.

Det som till en början hade kunnat utveckla sig till en underhållande fars i högt tempo blev till sist en redogörelse för hur den ryska överklassen dribblar bort sig i artigheter och vardagliga relationer.

Idioten känns tyvärr extremt omodern i sitt sätt att beskriva människan, vilket bland många klassiker är just ämnet som gör dem tidlösa. Inte ens när boken blir filosofisk känns den intressant, eftersom resan dit tagit död på läslusten. Känns som att Dostojevskij blandat inslag från essäer och denna historia, för att bevisa hur utvecklad tänkare han var.

Anton Jensen

2014-02-15

Inledningen och början är riktigt bra och fängslande, tyvärr håller den inte hela vägen. En stark trea.

Hanna Wilhelmi

2013-07-10

Lättläst och intrigfylld.

Raul Carlson

2012-08-22

En härlig roman.

Madelene H

2012-05-15

Som många andra redan påpekat - spännande i början men blir lite pladdrig i del 3 och 4. Jämfört med Brott och straff är Idioten inte alls lika hänförande, men väl spännande - eftersom man aldrig vet vad som kommer ske! - och välskriven.

Evert Nilsson

2012-01-17

varför ska livet vara så hårt för en del människor? Varför slitas vi av skor skrev Dan Andersson i en spelmans jordafärd. Dan Andersson uppskattade Dostojevskij och det säger allt!

Mary G

2011-08-17

Jag tror att den här boken är bättre än vad jag uppfattar att den är. Jag tror att det finns många referenser som jag inte förstår och många nyanser som jag inte kan urskilja.

Lars Andersson

2011-05-16

Efter en vacker början så blir den rätt så pratig den här boken. Jag läste ungefär halva boken. En god 2:a.

Nikolaj Book

2010-06-17

Det vackraste!

Adrien Combier Hogg

2010-01-14

I ljuset av "Brott och straff", och i synnerhet "Bröderna Karamzov" samt "Anteckningar från källarhålet", är "Idioten" tyvärr en besvikelse. För mig tar här Dostojevskijs "mindre bra sidor" (om man nu verkligen kan hävda att sådana sidor finns att hitta) överhanden; berättelsen blir rätt seg och långa utdragna beskrivningar utan riktig träffsäkerhet och relevans tillåts förekomma alldeles för ofta. Omdömet här skall dock kanske lämnas med en brasklapp; betyget är nog mest rättvisande då den jämförs med D:s övriga verk och kanske inte i lika hög grad relevant i jämförelsen med andra författare/verk. Mao - en "Dostojevskij-trea"!

Daniel Hugosson

2010-01-14

En bok som verkligen nyttjar formatet till fullo, starka och varierade karaktärer - där man verkligen "lär känna" dom allihop. I vanliga fall brukar jag bli såld på lite lättare historier, vilket jag nog anser Idioten vara. Jag blir det även den här gången, och rent skrivtekniskt är Idioten det absolut bästa jag läst. Jag kan ändå inte riktigt redogöra för varför denna bok inte är en femma för mig - antingen var det de högt ställda förväntningarna, eller så kan jag inte förlika mig med Mysjkins öde. Hur som helst, en oerhört bra bok!

Mylar .

2010-01-01

Lite för mycket svammel för att nå full pott, men helt fantastiska beskrivningar av karaktärerna och en fängslande historia som aldrig tappade fotfästet.

Dostojevskij och jag har inte samma uppfattning om hur man bör skriva en bok - färre människor tack!

Mina Böcker

2009-08-20

Ibland är det väldigt lätt att förstå varför en bok blivit en klassiker.

2009-08-12

Läste Idioten första gången på Café Kristina i Gamla stan, med jukeboxen i bakgrunden... Det var ett tag sedan, läste den igen några år efter det och var fortfarande lika fängslad. Idag? Vet inte.

Robert Österlind

2009-08-11

Fantastisk bok, finns så många olika delar av den och så många olika sätt att analysera på att man inte ens vet var man ska börja.

henrik lindblad

2009-08-07

många ord.

Anna Dybeck

2009-06-12

Jag läste denna i sena tonåren och den gjorde ett makalöst intryck på mig. Har inte vågat läsa om den men det är en av mina starkaste läsupplevelser.