Identity Crisis

Elton, Ben

Lost in a blizzard of hashtags, his already complex investigation is further impeded by the fact that he simply doesn't `get' a single thing about anything anymore. Get ready for a roller-coaster thriller, where nothing - and no one - is off limits.

Eva Pettersson

2019-07-27

Jag gillar verkligen Ben Eltons sätt att skriva böcker som är en perfekt blandning av spänning, humor och samhällssatir, där han alltid lyckas sätta fingret på just i vilken riktning samhället är på väg.

Hans senaste bok, ”Identity Crisis”, utspelar sig inom en nära framtid, där England ska rösta om huruvida de ska bryta sig loss ur Storbritannien eller stanna kvar, och där hashtaggar och inlägg i sociala medier styr samhällsdebatten och folks åsikter, till och med ännu mer än vad det faktiskt gör redan idag. Och där man hela tiden måste vakta sin tunga för att vara politiskt korrekt och inte såra någon minoritetsgrupp. Mitt i detta sker ett antal mord på kändisar, som får allmänhetens känslor att svänga i än den ena, än den andra riktningen. Men hur stor del utgörs egentligen av den ”vanliga” allmänhetens reaktioner, och hur stor del är artificiella reaktioner skapade av så kallade nättroll? Mordutredningen försvåras vidare av att kommissarie Mick Matlock har problem med att få fram fullständig information kring omständigheterna för morden, eftersom han endast kan ställa politiskt korrekta frågor…

Det var en spännande, rolig och tankeväckande bok, men jag tycker inte riktigt att den når upp till samma nivå som hans tidigare böcker.