Identitet okänd

Giles Blunt

De kallar henne Red eftersom hon inte minns sitt namn. Den unga rödhåriga tjejen har förlorat minnet efter att hon blivit skjuten och det finns inga verkliga ledtrådar till vad som har hänt henne eller vem hon är. Det makabra fyndet av ett torterat och skändat lik i en grotta där allting pekar på ritualmord får kriminalinspektörerna John Cardinal och Lise Delorme att misstänka att Red sitter inne med avgörande information i jakten på en mördare. Fallet kan snart kopplas till en uppgörelse inom knarkhandeln i norra Ontario, men vem är egentligen den mystiske Red Bear och är det sant att han får makt genom att åkalla de dödas andar?Kriminaldramat Cardinal som bygger på böckerna om polisen John Cardinal av Giles Blunt har gjort succé på C More. Giles Blunt växte upp i North Bay, Ontario, en liten stad som liknar Algonquin Bay i bokserien om John Cardinal. Efter att ha studerat engelsk...

Rebecka Nyman

2022-09-22

Som vanligt med Giles Blunt fångas jag från första början. Dock hade jag velat undra över vissa saker aningen längre. Men jag gillar historien. Återigen brutala mord vilket jag gillar och olika berättelser som vävs samman. Blunt får det inte att vara rörigt utan alla detaljer och allas bakgrund tillför saker till berättelsen. Varje karaktär är viktig. Samtidigt är miljön vackert och intressant beskriven. Det finns inte heller där något onödigt; allt som berättas och målas upp sätter läsaren i en viss stämning. Ser mycket fram emot kommande böcker i Cardinal-serien!

As usual with Giles Blunt, I get caught from the start. However, I had wanted to wonder about some things a little longer. But I like the story. Again brutal murders which I like and different stories woven together. All the details and everyone's background add things to the story without being messy. Every character is important. At the same time, the environment is beautifully and interestingly described.

2022-06-20

Standard deckare, Betyg 2,5

Bettan_bokprataren

2021-03-04

En stilla storm, Identitet okänd - Giles Blunt

Mina tankar om
Del 2 och 3 tycker jag är mycket bättre än del ett Fruset offer
Det är två mycket snabb och lättlästa böcker som är lätt att komma in i då man kastas rakt in i handlingen. Drivet är bra och spänningsfaktorn är på topp. Cardinal är en sympatisk person som jag har väldigt lätt att tycka om, han har humor och är kärleksfull på sitt egna lilla speciella sätt.
Cardinal finns även som Tv serie och jag gillade den serien väldigt mycket och jag kan säga att jag tycker att de här två böckerna håller samma klass.

De finns som hörbok och jag både lyssnat och läst och gillar Henrik Norma som läser dem.
Jag kan varmt rekommendera dessa böcker om du som jag gillar spänning och bladvändare. Jag önskar dig en trevlig lässtund.

Bettan_bokprataren

2021-03-04