Idealisten

Bodström, Thomas

| 2009

I Thomas Bodströms nya bok möter vi Mattias, Susanne och Gerd igen. Ett brutalt mord på en ung framgångsrik politiker skakar Sverige. När ytterligare ett politikermord sker blir läget akut. En spännande historia med en mycket oväntad upplösning. En ung politker med invandrarbakgrund, Carlos, startar ett upprop mot rasismen tillsammans med en äldre kollega, socialdemokraten Jan-Olov. De sitter båda i justitieutskottet där Gerd är ordförande. Det blir ett uppmärksammat initiativ eftersom man jobbar över partigränserna. När Carlos brutalt skjuts ner utanför sin villa i Nacka går misstankarna direkt mot Sverigedemokraten Carl Struwe och hans rasistiska anhängare. Susanne har stigit i graderna och är chef på länskriminalen i Stockholm. Och hon blir den som nu får leda polisutredningen. Mattias och hans fru Lotta väntar sitt andra barn och han har lagt sin kärlekshistoria med Susanne bakom sig....

Jan Banan

2014-11-13

Går att läsa men inte mycket mer, känns ganska förenklad. De enda avsnitten i boken där jag tycker Bodström höjer sig, är när maktspelet bakom kulisserna i riksdagen och bland advokater beskrivs. För övrigt känns det nästan som om han försöker efterlikna kvinnliga författare i sitt skrivande, vilket inte känns riktigt äkta. Mediokert!

Teresia Kjellgren

2013-09-14

Bra, spännande.

Kickie Boman

2013-07-07

Jag var besviken på Bodströms första bok och hade inte tänkt läsa fler. Nu fick jag den här som ljudbok och tänkte ge den en liten chans i alla fall. Och här har han skärpt till sig, betydligt mycket bättre! Och bra uppläsning av Ola Rapace.

SivLouise Orädd

2012-02-18

Uppföljaren av Rymmaren. Värd att lyssna på

Rasmusmatte .

2011-07-10

Underhållande. Jag tycker Bodström är en bra deckarförfattare. han skriver enkelt och okomplicerat och skapar spänning.

Anette Marcusson

2011-03-17

Lena L

2010-10-25

Mycket bättre än hans förra bok. En spännande och underhållande deckare med bra flyt. Intrigen är bra och upplösningen oväntad och spännande.

janne lindh

2010-07-20

Inte en bok man minns länge, men underhållande och ganska spännande. Thomas Bodström rör sig hemtamt bland jurister och politiker och båda grupperna får vass kritik.

Magnus Hoem

2010-06-22

Inget som går till världshistorien, men riktigt underhållande ändå.

Lena Persson

2009-10-06

Gillar Bodström som person men inte som författare. Han skulle behöva gå en skrivkurs. Bara namnet Struwe får det att låta konstlat. Sämre än så här kan det nog inte bli. Läckberg, du är förlåten.

Karin R-g

2009-09-06

Handlingen är OK, men rent litterärt är det inget vidare. Ingen gestaltning (personerna presenteras på insidan av omslaget!) och är väldigt schablonartade.

Karin Karlsson

2009-07-10

Historien är mycket bättre än hans första. Mer spännande och mindre politik!