Idde och Hajen

Ekman, Ellen

IDDE SKA FÅ EN KATT, ja det är sant, hon kan knappt tro det själv. En helt egen, livs levande varm, fluffig katt. Idde är så glad att hon nästan spricker. Väldigt länge sa mamma nej, nej, nej, men till slut tröttnade mamma på Iddes tjat och nu är de på väg till katthemmet. På katthemmet bor katter som ingen vill ha, men det låter ju helt tokigt i Iddes öron, hur kan någon inte vilja ha en katt.Idde och Hajen är en varm rolig berättelse om längtan efter en katt och kattkärlek. Boken är Ellens första egna bilderbok där hon står för både text och bild.

Eva Boktokig

2019-12-18

Jag tokälskar bilderboken Idde och Hajen. Det finns så mycket att tycka om den för.

För det första, så känner man igen sig, både som vuxen och som barn. Det är viktigt. Barnet behöver känna igen sig, för då blir det roligare att lyssna. Men den vuxne ska läsa boken, säkerligen fler än en gång, och det blir det roligare att läsa när man får känna igen sig. Speciellt när det är med glimten i ögat och lite humoristiskt. Tack Ellen Ekman för att du förstår detta!

Sedan så säger jag bara BILDERNA! Om man inte älskar dom är man galen. Ansiktsuttrycken är så underbart skildrade. Och allt är liksom så aptitligt tecknat. Med det menar jag att man vill titta på bilderna. De är gulliga och söta med färger som gör det trevligt för ögat.

Det är dessutom mycket detaljer i bilderna som man kan titta på och fundera över och prata om. Det är också en sak som jag gillar som förälder.

Till sist tokälskar jag denna för att det är en bilderbok som gör mig så glad. Hela mitt inre spritter av glädje när jag läser. Det är så fint!

I bilderboken möter vi Idde som äntligen fått mamma att gå med på att skaffa katt! Som hon längtat!
Tillsammans beger de sig till katthemmet där det finns massor av katter utan hem. På katthemmet finns Hajen som är en väldigt skygg katt som ingen personal på katthemmet får komma nära. Men när Idde närmar sig börjar en tillitsfull relation mellan Idde och Hajen.

Vår familj består också av två katter som vi adopterat från @stockholmskatthem så denna bok ligger oss extra varmt om hjärtat. En trevlig detalj med boken är att när Idde & mamma går runt på katthemmet så presenteras olika katter. Vi får läsa om deras öden och varför de har kommit till katthemmet. Så på flera sätt öppnar boken upp för samtal kring katter och behovet av att höja deras status.

Om man läser boken med ett barn inför att man tänkt adoptera en katthemskatt så tänker jag att det kan vara bra att förbereda barnet på att skygga katter oftast inte närmar sig den nya ägaren så snabbt som i boken. För Idde tar det bara några minuter innan skygga Hajen närmar sig henne men det kan lika gärna vara som för oss, att man inte ser skymten av katten första månaden. Så kan vara bra att samtala kring detta med barnen som förberedelse. Ingen kritik mot bokens utformning alltså, utan enbart ett tips.

Jag har högläst boken ett stort antal gånger för mina barn som verkligen älskar den. Härom kvällen när ”Idde och Hajen” kom överst i bilderbokshögen vid kvällsläsningen utbrast I (5,5 år): ”Ja! Min favoritbok!”. Det är också trevligt att boken får sluta lyckligt ❤️

Ellen Ekmans illustrationer är som vanligt roliga att observera med mycket att upptäcka. I boken finns en stor mångfald representerad. Vi ser trevliga personer med extrakilon. Det finns även den androgyna föreståndaren på katthemmet, olika hudfärger, ett homosexuellt par och massor av härliga katter!