Ich gehöre keinem

Linderborg, Åsa

| 2009

Elias Andersson

2023-10-21

Så gripande, välskriven och relevant. Jag hade väntat mig något annat, men blev tagen av det här. Bra bok!

Elias Andersson

2022-10-29

Med kärlek och klarsyn.

Hannah Mattsson

2020-08-06

Jättefint porträtt, men tyvärr blev jag inte så hooked. Mest bara mysig o läsa

Moa Eriksson

2019-11-28

Läste den för några år sedan men tänker fortfarande på den ibland. Fin historia men också ganska sorglig. Skyldigheter till sina föräldrar stannar mina tankar kvar vid

Sådäd

Maja

2018-09-16

!

Ann1

2018-04-21

Kärleksfull skildring om att växa upp i en dysfunktionell familj. Denna bok har följt mig och den fick mig att förstå att trots att ett barn har en uppväxt kan det finnas ljusglimtar och kärlek. Ens eget helvete är i alla fall ens eget...kan vara värre att hamna i en ny miljö där du inte känner till och kan spelreglerna, har svårt att förhålla dig till sakernas tillstånd.

Karolina Edvardsson

2018-03-19

Starkt pappaporträtt. Även fin skildring av svenska klassamhället.

Anders Nilsson

2018-03-17

mkt bra

Charlotte Skogh

2018-02-16

Den känns så äkta och personlig.

Kristin Söderberg

2017-06-09

Angelägen.

Therese Dahlberg

2017-02-12

Marie Lindström

2017-01-08

Lysande beskrivning av en uppväxt.

Nettan J

2016-12-25

En bra skildring mellan olika världar. En värld där vi kanske blundar för mycket för.

Sanna Carlborg

2016-07-20

Levande skildring av en egen pappa och en hel del andra spännande figurer. Känns ärligt. Påminner mig om Moa Martinson.

Per Fr

2016-02-03

Under mina förväntningar, upplever boken närmast uppsats-liknande utan egentlig engagement

Fia Jonsson

2015-09-18

Den största läsupplevelse jag haft.

Gunnar Ellström

2015-08-14

Jag vet inte hur många gånger jag läst om denna. Är så underbar. Språket är lätt fattligt och storyn är otrolig. Ett epos om välfärdsstaten Sverige förfall. Lite som Fogelström men i andra änden.

Josefine Ejebjörk

2015-02-20

Vilken fin berättelse om en pappa.

Madame Medusa

2015-01-17

Det har tagit tid att läsa denna bok. Jag kan spekulera i varför. Det som mest talar för att den inte fängslade mig är att språket i den lite påminner om en tråkig föreläsare som egentligen har något jätteintressant att berätta men det liksom faller på språket. Eftersom boken inte bjuder på någon direkt dynamik glider jag in och ut ur kapitel utan att egentligen känna att barndomsskildringen ger mig mer än att vardagar kommer och går. Tyvärr är det en tragisk uppväxt, men det känns som att Åsa håller sin pappa om ryggen, och ger honom en kärleksfull beskrivning där hans tillkortakommanden får tala för sig själv utan fördömande vilket är fint. Möjligen kommer fördömandet i form av beskrivningar och kommentarer från andra släktingar, men inte från berättaren. Jag är glad att jag läst den men ledsen för att den inte grep mig så som jag hade önskat och det skyller jag inte på innehållet utan snarare på det ganska platta odynamiska berättandet.

Siri Salminen

2014-08-18

lysande!

Pernilla Lindholm

2014-06-08

Helt okej självbiografiskt bok. Jag trodde dock att den skulle vara bättre eftersom den blev nominerad till Augustpriset när den kom ut. Hur som helst, helt okej.

Hedvig Marklinder

2014-04-14

En mycket bra biografi med utmärkta historiebeskrivningar. Anledningen till att boken får en trea är att den inte berörde mig så mycket som jag förväntat mig, men det var en väldigt fin historia skriven av Åsa Lindeborg som jag tycker mycket om.

Lenita Åberg

2014-01-02

älskade porträttet av pappan.

Gisela Bannick

2013-09-05

Gemytlig liten bok, som för mig kändes ngt trist och lite för enkel. och tunn, men helt ok.

Teresia Kjellgren

2013-08-29

Det är en rak och ärlig skildring av hur det var att växa upp i Västerås under 70-talet med en alkoholiserad pappa. Boken har lite av en "det funkar"-mentalitet, det är inte nattsvart trots att det egentligen är en ganska tragisk historia. Men tack vara all kärlek som ändå finns där blir det en bra balans mellan allt. Absolut läsvärd.

Nils Thor

2013-07-26

En fin berättelse om relationen mellan en far och en dotter. Det är en ärlig skildring som ändå inte riktigt griper tag.

Maria Svedman

2013-07-09

Ganska tråkig och grå men med vissa ljuspunkter.

Birgitta Tobisson

2013-06-24

Humoristisk, kärleksfull, insiktsfull, fantastiskt intressant bok om en dotters kärlek till sin pappa!

Victoria Antonsson

2013-04-08

Fin barndomsskildring men den räckte inte riktigt hela vägen, grep inte tag och berörde inte på djupet.

Jennie Arwin

2013-03-04

Underbar uppväxtskildring, karaktärena värmer en rakt in i hjärtat!

jn dvd

2012-12-03

Fantastiskt gripande. Leif har sidor som jag önskar att många andra hade. Åsas rädsla att konfrontera sin relation till pappan skaver i bröstet. Jag läste boken pärm till pärm och tårar rann av glädje och sorg. Jag önskar att jag kunde ha så tydliga minnen och detaljer från min barndom. Läs denna bok!

margaretha grön

2012-11-09

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Kan vara det finaste jag läst om relationen mellan en pappa och hans dotter. Blev berörd av hur fint författaren skrev om sin pappa, trots alla hans brister och fel.

D

David H

2012-08-17

Min första riktiga ljudbok. Ångrar lite att jag inte läste den själv. Inte helt nöjd med uppläsaren. Barndomsskildringen är fascinerande och porträttet av pappan kärleksfullt. En berättelse som stannar kvar.

Karl-Mikael Syding

2012-07-11

Halvtrist och poanglost portratt av forfattaren och hennes alkoholistpappa Leif Andersson. Jag laste den for att den handlade om Vasteras, forfattaren gick pa samma gymnasieskola som jag, kanske t.o.m. samtidigt ett ar, om inte annat sa samtidigt som min storasyster, och i brist pa annat. Jag kande inte igen arbetarmiljon, visste inte att en kommunist som Asa med ett alko som Leffe som pappa fanns i samma stad som jag. Konstigt, overraskande och meningslost. Las den inte.

Camilla Nilsson

2012-05-28

Gråter sällan till böcker, mer till filmer, men den här boken var så rörande, respekt- och kärleksfull samt välskriven att jag bölade flera gånger. Läs!

Elina Nordström

2012-05-23

Vet inte om jag ska tycka mest synd om den stackars ensamma Pappan Leif som inte har kraft nog att ta tag i sitt liv, Eller stackars dottern Åsa som bara är ett maktlöst barn. En väldigt gripande och hjärtskärande bok om ovillkorlig kärlek Pappa & Dotter emellan som visar en annan sida av missbruk än den vi vanligtvis ser - Att den riktiga Leif alltid fanns kvar där, bakom alkoholen och att ett liv kan vara vackert & värdefullt trots missbruk. Jag grät mig igenom hela bokens andra hälft.

Mikaela86

2012-02-18

En välskriven speciell barndomsskildring där författaren utan att ifrågasätta eller hade velat ha det på något annat sätt. Den är lättläst, stundalts gripande och vips så hade man läst ut den. Gillar den starkt!

Kamali 

2012-02-08

Vemodigt, vackert och kärleksfullt skildrar Åsa sin uppväxt med pappa, härdmästare och lirare, Leif. Om hur alkoholen tar mer och mer plats. Om människors stolthet, klass, okränkbarhet, kämpaglöd och utsatthet. Mästerligt!

Lars Bergqvist

2012-01-30

Fantastisk skildring av kärleken till en far som ville men inte alltid förmådde.

Hos Annika och Magnus