I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv

Malmquist, Tom

| 2015

Tom och Karin väntar sitt första barn när Karin plötsligt insjuknar och måste föras till sjukhus. Barnet tas ut med kejsarsnitt och som i en mardröm springer Tom i kulvertarna under Karolinska sjukhuset, mellan intensivvårdsavdelningen och Neonatalen; mellan liv och död. När han återvänder hem är det utan Karin, ensam med ett spädbarn och en chockartad sorg. Några månader senare dör också hans egen pappa, som han hela sitt liv haft ett komplicerat förhållande till. I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv är en rå och vacker bok om ett år som förändrade allt. En berättelse om förlust, föräldraskap och det liv vi lever, ögonblick för ögonblick. Tom Malmquist (född 1978) är poet....

En bok som berörde mig starkt.

Jonna

2018-01-14

Stark händelse men tyvärr fångade inte texten mig. Den var väldigt jobbig att läsa. Tog lång tid att ta sig igenom.

Björn Öijer

2017-03-22

Plågsam realism i dödens famntag

Tom Malmquists flerfaldigt prisbelönade bok handlar om sambon och journalisten Karin Lagerlöfs hastiga död i leukemi sedan hon gett liv och namn åt parets dotter Livia. Sorg och glädje i en kvalfull förening.

Trots den poetiska titeln drunknar bokens hundra första sidor i en närmast nördig registrering av medicinska facktermer, instrument och livsuppehållande apparater som omger den svårt sjuka Karin. Tom Malmquist är fenomenalt receptiv och jag förstår att alla fakta är en väv som han sveper om sig som skydd mot en outhärdlig verklighet.

Men det känns som att han gått omkring med kamera och bandspelare och inte bara ett kollegieblock för nödvändiga anteckningar. När alla detaljer iakttas och redovisas mister de den betydelsebärande funktion som utvalda detaljer kan få i en berättelse. Jag blir endast trött av att få veta de exakta varumärkena på författarens migränpiller. Eller att mistlurarna som ylar en gång i månaden över Stockholm heter varnings- och informationssystemet VMA.

Livias snuttefilt är däremot en detalj som gör skillnad. Den färdas mellan thoraxintensiven och neonatalavdelningen förmedlande lukten av mor och dotter. Och en vådlig transport av sängliggande Karin genom Karolinska sjukhusets primitiva kulvertar är en mardrömslik skildring.

Tom Malmquists prosa saknar direkt anföring. Därför vet man inte alltid när en person slutar tala och en annan svarar. Såväl dialog som tankar och refererande text strömmar i ett enda flöde. Det är ett medvetet grepp men skapar ofrivilliga avbrott i läsandet, när jag backar för att kolla om jag läst rätt.

Trots dessa invändningar blir jag djupt gripen av boken. Den är så ärlig, naken och självutlämnande. Under ytan vibrerar ett drama av sorg och kärlek, av mänskliga tillkortakommanden, stingsliga kommentarer, behov av närhet. Författaren skärskådar föräldrars och svärföräldrars skröpliga fysik och skonar inte heller sitt eget åldrande. Han är en kompromisslös realist.

Jag berörs starkast av avsnitten efter Karins död. Här blottas relationer och handlingsmönster. Jag hittar förklaringar till vissa skeenden på sjukhuset. Och i sista kapitlet får lilla älskade Livia blomma ut till en egen människa efter att länge ha vilat i sin biroll som för tidigt förlöst spädbarn.

Christina Nilsson

2017-01-09

Det känns väldigt jobbigt att inte kunna ge den här boken högre betyg. Jag hade väldigt höga förväntningar, trodde jag skulle bli otroligt berörd, men det var något med språket som inte klickade för mig. Storyn är ju otroligt stark, men jag upplevde boken som jäktad och hann aldrig riktigt känna någonting.

Viveca Eriksson

2016-11-26

Mycket stark skildring

Leyla Sarac

2016-10-18

Gripande historia och en stark skildring.

Emma Ardin-Holm

2016-09-01

Det bästa jag läst på mycket länge!

Gunilla Pellerina

2016-08-01

Vacker ren gripande.

Hanna Johansson

2016-07-18

Sorgsen och vacker, en gripande skildring av liv och död. Sättet dialogerna är skrivna på skyndar på berättelsen och det snabba tempot bidrar till att man har svårt att lägga ifrån sig boken.

Mirjam Gordan

2016-07-14

Gripande, stark berättelse, men håller litterärt inte toppnivå, därav en trea, ändå mycket läsvärd.

Ulrika Håkansson

2016-07-05

Inte fullt så gripande som jag hade förväntat mig. Jag förstår rent teoretiskt att han är förkrossad, men jag känner det inte i magen. Det var precis samma sak med sommarpratet i söndags. Bra, men inte vad jag förväntat mig.

Sara Frimodig

2016-06-09

Extremt gripande och sorglig berättelse om död och saknad. När Karin dör så känns desperationen i hela kroppen på mig när jag läser... Verkligen en otroligt bra skildring av sorg.

FranZone c",)

2016-06-02

Börjar jobbigt men blir värre och värre...

Lena L

2016-01-31

En av de mest gripande berättelser som jag läst.

Kerstin Hellgren

2015-12-30

De boken är mycket bra, men i talboksversionen skulle jag vilja ha tydligare skillnad mellan avsnitten. Här gick de ihop och det tog en stund att fatta var vi var i händelserna.

Inger Jonsson

2015-11-05

Gripande. Man kan aldrig ta för givet att livet bara ska rulla på.

mili dub

2015-11-01

Gripande och stilsäkert... Ville inte släppa taget om denna bok.

My.loved.books

2015-10-06

En Fantastiskt fin bok, som berör från första till sista sidan!

Annika Asker

2015-09-17

En bok som berör och lämnar eftertanke om hur sårbart livet kan vara. En bit av hur vardagen kan förändras väldigt snabbt och om hur byråkrati kan sätta sig på avigsidan mitt uppe i all sorg. Och självklart undrar jag hur det är nu för Tom och hans dotter, önskar dem all lycka på livets väg.

2015-08-30

En mycket gripande och välskriven bok, om ett år i en mans liv.

Toms fru Karin insjuknar under slutet av graviditeten, barnet blir förlöst med kejsarsnitt, och Karin dör.

Under året som följer så dör även Toms pappa.

Vi får följa Tom, och hans dotter Livia, under sjukhustiden, och året efter.

Boken blickar även tillbaka på dom tio åren som Tom och Karin fick tillsammans.

Jag rekommenderar varmt boken, som är väldigt personligt och utlämnande skrivet.