I vargars följe

Penney, Stef

| 2009

I denna prisbelönta romandebut väver Stef Penney samman äventyr, spänning och humor till en fascinerande berättelse. Med det vidsträckta landskapet av is och snö som bakgrund skildras människornas relationer och öden under hårda livsvillkor. Kanada 1867 - när vintern tar ett fastare grepp om den isolerade bosättningen Dove River i norra Kanada hittas en man brutalt mördad och skalperad. Spår från den döde mannens stuga leder norrut mot skogen och tundran. Mordet väcker uppståndelse i det annars så lugna och lite sömniga nybyggarsamhället. Gamla konflikter får nytt liv och väl dolda hemligheter kommer till ytan. Mordmisstankar riktas mot en 17-årig pojke som försvunnit i samband med dådet, och två män ger sig ut i det frusna landskapet för att söka efter honom. Men pojkens mamma är övertygad om sonens oskuld och när hon får en chans att följa efter, trotsar hon sin rädsla för de öppna vidderna...

Gunilla Jönsson

2014-10-22

Seg i början, tog sej i mitten, sen blev det aldrig något riktigt avslut.

Evelina Nilsson

2013-04-25

Mycket, myckket bra bok! Är en av de bästa jag läst i år.

Bra bok

Kerstin Eknert

2012-11-27

Nyss läst, ledsen att den är slut, vill vara kvar i den. Det karga kalla landskapet, människorna, stämningen, underbar läsning!

2011-09-22

En roman som ger väldigt mycket. En ovanlig miljö, spännande handling, många intressanta och nyanserade personporträtt (kanske för många).

Pia W

2010-08-11

Spännande skildring av hårda livsvillkor i den kanadensiska vildmarken, relationer och hemligheter. En del fascinerande trådar knyts inte riktigt ihop, boken skulle ha behövt vara ännu längre. Ett kvinnligt perspektiv i den karga miljön.

Paula Merio

2009-12-08

Denna bok, författarens debutbok, har vunnit flera priser.
Egentligen ska man alltid dra öronen åt sig när man ska till att läsa en prisbelönt bok, för ofta blir man gruvligt besviken!
Så blev nu inte helt fallet denna gång, boken har helt klart sina förtjänster, men visst stod min förhoppning högre.
Det bästa med berättelsen är skildringen av landets karga natur. Man kan både se, lukta och känna hur naturen ser ut, hur den beter sig och hur den behandlar människorna som vistas där.
Persongalleriet var omväxlande som en cocktail, indianer, domare, nybyggare samsas om utrymmet i boken. Lite förvirrande ibland tyckte jag dock och fick fundera över vem som var vem.

Miss Yoga

2009-10-21

Var tvungen att sträckläsa mitt i natten, trots att jag skulle upp tidigt. Det lite väl traditionella slutet drog ner betyget till en fyra, men en njutning att läsa ändå!