I tystnaden begravd

Alsterdal, Tove

| 2011

Lars-Erkki Svanberg, en gång Sveriges snabbaste skidåkare, slås ihjäl med sin egen yxa på gården Rauhala hemma i Tornedalen. I ett trapphus i Sankt Petersburg skjuter en rysk gangsterledare sin närmaste vän, och flyr mot gränsen. Katrine, som just har fått sparken från Sveriges Radio, upptäcker att hennes mamma inte är den människa hon trodde. I byn Kivikangas långt uppe i norr finner hon sanningar som tystats ner i generationer. Medan midvintern långsamt släpper sitt järngrepp över Nordkalotten dras deras historier allt närmare varandra, tills allting slutligen löper samman i den utkylda mangårdsbyggnaden på Rauhala - ett namn som betyder lugnet, friden. I tystnaden begravd är en storslagen och svart släktkrönika som sträcker sig tillbaka genom nästan hela 1900-talet, från Tornedalen och österut, in i det mytomspunna Karelen och fallna Sovjetimperiet. Den skildrar människans längtan...

2022-12-10

För en faslig massa år sedan läste jag Tove Alsterdals debut, som jag inte var jätteförtjust i, men då hade jag redan köpt på mig I tystnaden begravd. Som ju givetvis inte har lockat särskilt mycket under åren som gått. Alla förtjänar ju en andra chans, tycker jag, och därför tog jag med den här boken i min utmaning Vi möts igen i år.

Ett litet speciellt ord dyker upp där i början, som får mig välvilligt inställd; eljest. Vilket fantastiskt ord. Det används på tok för lite nuförtiden. Så ja, det började väldigt, väldigt bra. Utan att veta, av egen erfarenhet, så känns det tornedalska äkta och riktigt. De som är från trakterna och har läst boken verkar hålla med.

I tystnaden begravd slutar lite med en antiklimax, men är nog egentligen en enkel och trovärdig avslutning. Jag hade kanske bara förväntat mig mer efter den uppbyggnaden. Helt kort kan man i alla fall säga att Tove Alsterdal förvaltade sin andra chans på ett förtjänstfullt sätt.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/12/bok-i-tystnaden-begravd-av-tove.html

2020-03-31

Välskrivet och känns ganska trovärdig. Gillar Alsterdals lite annorlunda spänningsromaner. Stark 3:a

Torbjörn Nilsson

2018-08-27

Riktigt bra! Väl gjord research. Slutet är 5! Generöst med tårar kom.

Ulf Pettersson

2018-04-30

Spännande läsning av insatt författare om hur norrländska män sökte sig till Sovjetunionen på 30-tal et

Katarina Nord

2017-01-31

Stark fyra! Andra boken jag läser av Tove Alsterdal. Språket är målande och jag kan se berättelsen framför mig som en film. Jag både lyssnade och läste om vartannat men föredrog att läsa boken främst för att det många personer att hålla reda på. Jag gillar blandningen av parallella berättelser. Jag tycker också om att inte slutet är sockersött utan jag kan själv på fundera på hur det skulle kunna gå för Katrin.

Carina Carlin

2015-08-27

En spännande bok med samtidigt en varm känsla i beskrivning av karaktärer och bygden. Mycket läsvärd. Jag slänger mig genast över hennes nästa bok.

Marita Ryen

2014-05-21

Betyg 3+, spännande och intressant historia med bra uppläsare. Det som drar ner betyget är att det är så många personer att hålla reda på så man tappar tråden.

Lotta Karlsson

2013-08-12

En riktigt intressant och väl genomskriven spänningsroman. (Dock var det osmart att läsa den direkt efter pojken i resväskan då det blev en konstig sammanblandning då vissa ryska namn var samma).

Pernilla Lindholm

2013-07-16

Inte helt värdelös, men jag känner mig ändå relativt generös som ändå ger boken en tvåa. Den är för det mesta rörig och tråkig och innehåller bara några få ljusglimtar.

Kerstin Hellgren

2013-07-11

Egentligen väldigt intressant och kanske också lärorik, men den är för lång! Jag kunde inte hänga med i alla förvecklingar och historia. Skulle kanske läst den istället för att lyssna på den!

2013-06-10

Väldigt välskriven, men en alldeles för mörk, tung och dyster historia för att tilltala mig!

Anders Friberg

2013-05-23

Snygga skiften mellan då och nutid, spännande

Ja här slängs man verkligen in i handlingen mord direkt. Det gillar jag. Så går handlingen över till personen vi i huvudsak får följa nämligen Katrine. Det är nämligen hennes mamma som har ett hus i Kivikangas, självklart bestämmer hon sig för att åka upp till platsen, trots brodern vill att de ska sälja huset direkt.
Väl uppe får hon reda på saker om mordet, och som den journalist hon är blir hon nyfiken. Så rullar historien på den har även två parallella historier, en dåtids historia om en svensk och hans bror som emigrerade till Sovjetunionen, och en samtida där det händer saker i Ryssland.
Jag valde att lyssna på deckaren, eftersom jag har Storytel.Men jag tycker att det blir fruktansvärt rörigt med tre historier i en och samma bok. Man fick backa bandet rätt många gånger för att hänga med i historien. Jag kände också att trots höga betyg i historia, så sov jag nog under denna lektion. För jag hade faktiskt ingen aning om att svenskar emigrerat till Sovjet. Ja tänk vad man får lära sig. Författaren måste gjort ett enormt researcharbete, och det mesta knyts till slut ihop. Anna Maria Källs uppläsning är super, men tipset till er är att ta bokvarianten.

Marianne Strandberg

2013-03-07

4++. Något rumphuggen på slutet, annars BRA.

Emma Kindholm

2013-01-04

Tyckte boken innehöll för mycket information, sidospåren var för många och lösningen var för enkel efter all uppbyggnad inför slutet.

Spännande bok med många djup. Fängslades av alla släkthistorier...

Gunilla E

2012-07-29

Beskriver ödsligheten i det Norrländska landskapen mycket bra. Får inte ihop de parallella historierna så bra - blir lite tråkigt.

Pia Stendahl

2012-05-16

"I tystnaden begravd" är Tove Alsterdals andra roman efter den hyllade debuten "Kvinnorna på stranden". Mina förväntningar var stora när jag började läsa boken. Till min stora glädje levde bok nummer två upp till mina förväntningar. Nu när jag läst klart den kan jag dessutom säga att jag tyckte att "I tystnaden begravd" var än bättre och det säger inte lite.

Boken fångar mitt intresse från första stund och sen är jag helt enkelt fast. Det är en mycket välformulerad bok med mycket charm och spänning.

Språket är även i denna bok ganska korthugget och rakt på vilket jag gillar. Det ger stuns till historien.

Alsterdal väver samman historisk tid i både Tornedalen och Karelen med nutiden på ett mästerligt sätt. Natur- och miljöskildringarna är målande och jag upplever det som om jag är på plats. Karaktärerna är intressanta och väldigt annorlunda.

I tystnaden begravd har med andra ord alla de ingredienser en riktigt bra bok ska ha så jag kan varmt rekommendera boken. Har du inte läst den, gör det!

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Rasmusmatte .

2012-03-25

Jag hade väntat mig mer. Är inte så imponerad.

Jenny Hjärtberg

2012-03-13

Gillar att läsa böcker som utspelas i Tornedalen eftersom jag själv kommer därifrån.

Gölin Forsberg

2012-02-19

Läser inte många spänningsromaner längre men gör undantag för Tove.

2012-01-29

Det här var den första boken som jag läste av Tove Alsterdal. Jag har missat hennes första bok, ”Kvinnorna på stranden”, som tydligen ska vara mycket bra. Ska helt klart ta igen det misstaget och låna eller köpa den boken, och läsa den.

Tove Alsterdals andra bok, ”I tystnaden begravd”, har jag däremot nu läst. Jag fick den som ett recensionsexemplar från Bokförlaget Lind & Co, trots att jag inte hade bett om att få den. Ibland är det så roligt att få böcker man inte har begärt, för då kan man upptäcka nya författare som man kanske inte annars hade läst.

Jag tyckte mycket, mycket om boken. Den var väldigt välskriven och både karaktärer och miljöer var väl beskrivna. Jag tyckte mycket om dom olika berättelserna i både nutid och dåtid, som på slutet givetvis vävdes samman.

Boken var fängslande, lättläst, och svår att lägga ifrån sig. Och jag tycker nog mer att den var en ”vanlig” roman än en kriminalroman, även om det är ond bråd död i den.

Så jag kan helt klart rekommendera den till alla.