I terrorns skugga

McDermid, Val

| 2007

I terrorns skugga är ett rafflande kidnappningsdrama med politisk korruption och internationell terrorism som extra inslag, men också ett invecklat triangeldrama mellan tre kvinnor. Lindsay Gordon är nyligen hemkommen till Skottland, där hon försöker återuppta sin journalistkarriär efter flera års undervisande i Kalifornien. Det går trögt, men när hon springer på frilansjournalisten Rory McLaren och blir erbjuden att inleda ett samarbete inom grävande journalistik får livet en ny vändning. De visar sig vara perfekta samarbetspartners. En pojke i trakten kidnappas och Lindsay och Rory blir indragna i en komplicerad detektivhistoria utöver det vanliga journalistarbetet. Spåren leder dem till Sankt Petersburg där de försöker frita pojken. Samtidigt har Lindsays sambo Sophie långtgående planer på att de ska bli föräldrar, något som Lindsay start motsätter sig. Men hon kan inte blunda...

2016-04-18

Godkänd, men inte mycket mer. McDermid är en pålitlig skribent men den här intrigen är lite för tunn och spänningen dröjer lite för länge. Och det är lite för mycket lesbiskt samliv och barnalstrande för att falla mig på läppen.

2013-06-04

Var nära på att ge upp först. Boken är riktigt seg i början, men eftersom det är Val McDermid fortsatte jag. Och det är jag verkligen glad att jag gjorde. En väldigt spännande bok som var riktigt otäck i slutet. Rekommenderas varmt!

2011-10-05

Riktigt trevlig läsning. Ganska spännande även om boken var förutsägbar till stora delar. Hyfsat bra karaktärbeskrivningar och en story som även innehåller lite vardagsverklighet inblandat i spänningen.